خبرهای داغ:

نمونه‌ای دیگر از آزادی بیان در اروپا

«دیتر هانیتش»، کاریکاتوریست باسابقه روزنامه «زود دویچه» چاپ آلمان به دلیل ترسیم کاریکاتوری از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از این روزنامه اخراج شد!
کد خبر: ۹۰۱۸۷۹۲
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، هانیتش در این کاریکاتور که در صفحه «نظرات» روزنامه یاد شده در روز سه‌شنبه گذشته (۱۵ مه) به چاپ رسیده بود، نتانیاهو را در لباس خواننده اسرائیلی نشان می‌داد که در مراسم امسال «یورو ویژن» اول شد. در این کاریکاتور، نتانیاهو موشکی با ستاره داوود در دست دارد که در حال پرتاب آن است. او در دست دیگرش میکروفونی دارد که می‌گوید: «سال دیگر در اورشلیم»، جمله‌ای که ‌اشاره به برگزاری مراسم سال آینده یوروویژن در اسرائیل و شهر بیت‌المقدس داشت. همچنین در وسط کلمه «یوروویژن» که بالای کاریکاتور فوق نوشته شده، به طرز هنرمندانه‌ای ستاره شش‌پر به نشانه صهیونیسم نقش بسته است!


مدیرمسئول روزنامه زود دویچه، پنج‌شنبه ۱۷ مه درباره اخراج کاریکاتوریست باسابقه خود گفت:


«علت این امر تفاوت دیدگاه عمیق میان آقای هانیتش و ما بر سر کلیشه‌های ضد یهودی در یک کاریکاتور است.»


این در حالی است که کاریکاتور یاد شده نسبت به یهودیان هیچ توهینی در بر نداشت و تنها به انتقاد از عملکرد نتانیاهو پرداخته که از یک سوی به سرکوب وحشیانه فلسطینیان مشغول است (سرکوبی که نفرت جهانی را به همراه آورده) و از سوی دیگر آنچنان با خواننده اسرائیلی برنده جایزه یوروویژن ابراز همراهی نموده و نسبت به آن احساسات به اصطلاح هنری نشان داد که حتی در جلوی دوربین تلویزیون حرکاتش را تقلید کرد و در دیدار خصوصی نیز همراه وی به انجام حرکات موزون پرداخت!!


مسئولین روزنامه زود دویچه اظهار داشته‌اند که با مسئله‌ای که کاریکاتور دیتر هانیتش ایجاد کرد، این روزنامه قصد دارد روند انتشار کاریکاتورهای خود را مجددا مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم تغییراتی در آن به وجود آورد!!


لازم به یادآوری است که چندی پیش نیز انتشارات معتبر «گالیمار» از انتشار هجویه‌های ضد صهیونیستی «لویی فردیناند سلین»، نویسنده معروف فرانسوی به بهانه یهودی‌ستیزی خودداری کرد.


اواخر سال گذشته میلادی نیز وقتی در ویژه‌نامه ژانویه ۲۰۱۸ نشریه کودکانه «یوپی» در فرانسه در جمله‌ای نوشته شد که «از نظر برخی دولت‌ها، اسرائیل یک کشور واقعی نیست»، تمامی شماره‌های آن حتی از روی دکه‌های مطبوعاتی جمع‌آوری شد!! و نشریه یاد شده محکوم شد در شماره بعدی‌اش، توضیح کاملی در مورد اسرائیل به چاپ برساند. گزارش کامل این سانسور رسمی در کیهان ۷ دی ماه به چاپ رسید.


طرفه آنکه نوشتن واقعیات درباره صهیونیسم و هلوکاست و جنایات اسرائیل در رسانه‌های اروپایی از جمله در فرانسه و آلمان، به بهانه واهی جریحه‌دار نمودن احساسات ۱۵ میلیون یهودی، جرم محسوب شده و مجازات در پی دارد اما انتشار شنیع‌ترین مطالب و موهن‌ترین تصاویر در توهین به ادیان توحیدی و ابراهیمی به خصوص اسلام در مطبوعات و رسانه‌های اروپایی مانند کاریکاتورهای دانمارکی و یا وهن پیامبر مکرم اسلام در نشریه «شارلی» که احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را جریحه‌دار نمود،‌ اشکالی نداشته و نشانه‌ای از آزادی بیان محسوب شد!

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار