کاهش 83 درصدی آورد رودخانه‌های استان بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: آورد رودخانه‌های استان 83 درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۱۸۷۴۱
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۱

کاهش 83 درصدی آورد رودخانه‌های استان بوشهربه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، شاهپور رجایی افزود: 17 درصدی که باقی مانده هم فقط در حد تامین حقابه‌های زیست محیطی است.

وی با اشاره به کاهش 48 درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری، بیان کرد: در دهه اخیر، 7 سال بارندگی مورد انتظار اتفاق نیفتاده و با خشکسالی تجمعی روبه‌رو هستیم.

رجایی خشکسالی انباشته هواشناسی را زمینه ساز بروز خشکسالی کشاورزی، خشکسالی آب های زیرزمینی و سطحی و خشکسالی اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: کاهش بارش و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی موجب شده تا در تمام دشت‌های استان شاهد افت سطح ایستابی باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: همه دشت‌های استان در طبقه دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند و دشت‌های دهرود-تنگ ارم، باغان، طلحه-فاریاب و سرقنات بیشترین افت سطح ایستابی در سال 1396 را داشته‌اند.

وی با اشاره به افت کیفیت آب در دشت‌های استان بوشهر، تصریح کرد: تنها 4 درصد از آبخوان‌های استان بوشهر می‌تواند به صورت آشامیدنی و کشاورزی استفاده شوند و 6 درصد از آبخوان‌ها نیز با اعمال محدودیت می‌توانند فقط در بخش کشاورزی مصرف شوند.

رجایی ادامه داد: 90 درصد از آبخوان های استان هدایت الکتریکی (EC) بالای 5000 دارند و قابلیت استفاده مستقیم کشاورزی ندارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر دو علت اصلی افت کیفیت آبخوان ها را، افزایش غلظت به علت کوچک شدن آبخوان و پیشروی سفره‌های شور و لب شور عنوان کرد.

رجایی با اشاره به ممنوعیت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها در بخش کشاورزی، یادآور شد: شیرین سازی آب، باعث اضافه برداشت می‌شود و از سوی دیگر پساب‌های فوق العاده بی کیفیتی دوباره به سفره آب باز می‌گرداند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر

ارسال نظرات