مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی: سد کمال صالح با کاهش ۳۰ درصدی ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو متر مکعب در ثانیه ورودی دارد و ۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب امسال آن است
کد خبر: ۹۰۱۸۶۹۰
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛عزت الله آمره ای درجلسه کارگروه اموراقتصادی و تولیدی استان مرکزی، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری میزان بارندگی های استان مرکزی ۲۲۰ میلی متر بوده که ۱۲۰ میلی متر بارش ها در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از اردیبهشت ماه سال جاری استان مرکزی جزو پنج استان کم بارش کشور به شمار می آمد، ادامه داد: با روند مطلوب بارندگی ها از ابتدای سال، رشد صد درصدی بارش ها گزارش شد، اما نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان بارش ها ۳۵درصد کاهش دارد.

مدیر عامل آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: اگر میزان بارندگی ها در استان مرکزی به حد نرمال هم برسد، اما با توجه به اقلیم خشک این استان، شرایط ایده آل در منابع آبی نخواهیم داشت و صرفه جویی در مصارف مختلف منابع آبی باید مدنظر قرار گیرد.

آمره ای، جریان یافتن رودخانه ها، تعطیلی چاه های آب کشاورزی، ذخیره سازی آب در سفره های زیر زمینی و وضعیت مناسب کشت های دیم را از تاثیرات مطلوب بارندگی های سال جاری عنوان کرد.

وی با اشاره به سدهای استان بیان کرد: هم اکنون ورودی آب سد ساوه سه و نیم متر مکعب در ثانیه و ذخیره آب این سد ۵۶ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی ادامه داد: سد کمال صالح با کاهش ۳۰ درصدی ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو متر مکعب در ثانیه ورودی دارد و ۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب امسال آن است.

آمره ای با اشاره به برنامه اتخاذ شده در راستای به کار گیری الگوی کشت مناسب و سازگاری با کم آبی، تصریح کرد: در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، کاشت هندوانه و توسعه چمن در سطح شهرها ممنوع شد.

وی خاطر نشان کرد: تصمیماتی نیز اتخاذ شده که به دنبال آن انشعابات فضای سبز از آب شرب باید قطع شود و با استفاده از پساب و از منابع آب های غیر متعارف آبیاری فضای سبز صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی بیان کرد: ۱۳ هزار حلقه چاه آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد هفت هزار دارای پروانه و ۲۶۰۰ حلقه فاقد پروانه بهره برداری هستند.

آمری ادامه داد: از دو هزار و ۶۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری، یک هزار و ۶۰۰ حلقه مربوط به قبل از سال ۸۵ است و اگر شرایط احراز داشته باشند می توانند پروانه مصرف آب در حد مصارف گلخانه ای از وزارت نیرو دریافت کنند.

وی افزود: یک هزارحلقه چاه نیز مربوط به سال های بعد از ۸۵ است که باید مسدود شوند، هم اکنون تعدادی از این حلقه چاه ها مسدود گردیده و تعدادی نیز در حال مسدود شدن است.

منبع :مهر

ارسال نظرات