خبرهای داغ:
یکی از مراجع تقلید با اشاره به ویژگی‌های «بسم‌الله الرحمن الرحیم» اظهار کرد: این عبارت مظهر رحمت است، اما سوره توبه مظهر خشم و غضب است و به همین دلیل این سوره بدون بسم‌الله الرحمن الرحیم شروع شد.
کد خبر: ۹۰۱۸۶۵۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
دلیل آغاز نشدن سوره توبه با «بسم‌الله الرحمن الرحیم»
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع عالی فقه با اشاره به ویژگی‌های سوره توبه اظهار کرد: این سوره نهمین سوره قرآن به شمار می‌رود و سوره توبه ۱۳۰ آیه دارد، این سوره امان را از مشرکان در جامعه اسلامی برمی‌دارد.

وی ادامه داد: ممکن است این سوال پیش بیاید که جهان، جهان آزادی است و چگونه پیامبر (ص) از مشرکان رفع امان می‌کند، قانون اساسی اسلام لااله‌الاالله است و مشرکان با همین قانون مخالف هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: سوره توبه مشرکان را رسوا می‌کند، نام دیگر این سوره، برائت است و صفات بسیاری برای آن در روایات ذکر شده است.

آیت‌الله سبحانی، سوره توبه را فاقد بسم‌الله الرحمن الرحیم دانست و تصریح کرد: سوره توبه در سال نهم هجرت نازل شد و این سوره در خصوص نادیده گرفتن پیمان از سوی مشرکین بحث می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن در عصر رسول اکرم (ص) نازل شد و هر کس که برخلاف این سخن را بگوید، پیامبر (ص) را نشناخته است، سرمایه رسول اکرم (ص) برای امت‌های بعدی قرآن کریم و پس از آن سنت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گروهی از اهل سنت اعتقاد دارند که قرآن در زمان ابوبکر جمع آوری شد، اما هیچ گاه جمع آوری قرآن در زمان عثمان مطرح نشددو عثمان قرائت واحده را برای قرآن برگزید.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های بسم‌الله الرحمن الرحیم اظهار کرد: این عبارت مظهر رحمت است، اما سوره توبه مظهر خشم و غضب است و به همین دلیل این سوره بدون بسم‌الله الرحمن الرحیم شروع شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی (ع) آیات سوره توبه را با تمام قوت در روز عید قربان خواند، جبرئیل در هنگام نزول آیات سوره توبه به رسول اکرم گفت که این آیات را خودت بخوان یا کسی که از تو باشد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نظر مفسران اهل سنت در خصوص نزول آیات سوره توبه اظهار کرد: رسول اکرم (ص) ابتدا ابوبکر را برای قرائت این آیات به سوی مردم فرستاد، اما در ادامه امام علی (ع) را جایگزین او کرد. مفسران اهل سنت دلیل این مساله را این گونه گفتند که ابوبکر مظهر رحمت و امام علی (ع) مظهر شجاعت بود و به این دلیل رسول اکرم (ص) این دو را با هم برای قرائت آیات سوره توبه عوض کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظر مفسران اهل سنت در خصوص دلیل تعویض ابوبکر با امام علی (ع) برای قرائت آیات سوره توبه با ظاهر روایتی که جبرئیل به رسول اکرم (ص) می‌گوید که آیات را کسی که از تو باشد، بخواند، متناقض است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها