خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبر داد:

مشاوره بیش از ۴ هزار نفر در طرح های غربالگری اختلالات ژنتیکی

وارثی گفت: 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعالیت می کند و ۳ هزار و ۷۰۰ نفر جهت انجام مشاوره ژنتیک مراجعه نموده اند که از این تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در طرح های غربالگری اختلالات ژنتیکی 15-25 سال و پیش از ازدواج غربال شده اند.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۵۱
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین در خصوص فعالیت های معاونت امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: معاونت امور فرهنگی و توسعه پیشگیری در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها، همچنین ارتقاء سطح سلامت روان جامعه هدف در 4 دفتر ارائه خدمات لازم را عرضه می دارد.
وی گفت: دفتر پیشگیری از معلولیت ها که برنامه های مختلفی برای رفع معلولیت ها در آن انجام می شود که به شرح زیر است.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: برنامه آگاهسازی پيشگيری از معلوليت ها این برنامه با هدف بالا بردن سطح آگاهی عموم جامعه و خصوصا افراد در سنین باروری (15 تا 45 ساله ) و در راستای کاهش بروز و شیوع معلولیت های شایع و عوامل ایجاد کننده آن اجرا می گردد. این برنامه برای ۲۵ هزار نفر اجرا می گردد.
وارثی عنوان کرد: برنامه غربالگری شنوایی که طی اين برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخيص، توسط سنجشگران تحت نظارت بهزيستی مستقر در بيمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشكوک شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوايی سنجی ارجاع شده و پس از انجام آزمايشات تشخيصی، تحت درمان قرارگرفته و در نهايت و صورت نياز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.
وی افزود: ۱۷ هزار و 983 نوزاد در این طرح غربال شده اند و 25 نوزاد مبتلا به اختلال شنوایی شناسایی شده اند و 5 بیمارستان جهت غربالگری شنوایی فعالیت می نماید.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین ضمن اشاره به غربالگری شنوایی اضافه کرد: شنوایی ۳ تا ۵ سال، به دنبال اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان برنامه طرح غربال شنوایی کودکان ۳ تا 5 سال با هدف تشخیص کم شنوایی پنهان که به هر دلیلی تا این سن مورد شناسایی قرار نگرفته و یا در اثر عوامل اکتسابی در این گروه سنی ایجاد شده است مورد شناسایی و پیگیری برای درمان قرار می گیرد.
وارثی خاطرنشان کرد: این طرح برای اولین بار در شهر قزوین اجرا شد و هزار و ۱۵۰ کودک 3تا ۵ سال در 40 مهد مورد سنجش قرار گرفتند که 373 کودک دچار مشکل شنوایی، شناسایی شده به شنوایی سنج یا پزشک متخصص ارجاع شدند.
وی در خصوص طرح پیشگیری ازتنبلی چشم( آمبليوپی) یادآور شد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان 3-6 ساله در کل کشور به صورت طرح از ابتدای آبان تا پايان آذر و به صورت برنامه در تمام طول سال در پايگاههای دائمی و غير دائمی به اجرا در می آيد و هدف برنامه کاهش و بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی یعنی زیر 5 سالگی می باشد.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می گیرند. در این طرح ۵۵ هزار کودک ۳ تا 6 سال غربال گردیده اند و ۴ هزار کودک مشکوک به تنبلی شناسایی شده اند.
وارثی در خصوص مشاوره ژنتيک گفت: مشاوره ژنتيك به معنی ايجاد يك رابطه دو طرفه است كه در آن مشاور به فرد مراجعه كننده
مشاوره در مورد تشخيص و پيش آگهی و كنترل بيماری با هدف پيشگيری از معلوليت های ناشی از اختلالات ژنتیک، بررسی روش به ارث رسيدن بيماری وخطر تكرار آن در ساير افراد خانواده، شناسايی روشهای موجود برای كاهش عوامل خطر زا و همچنین كمك به انتخاب موثرترين راه حل براي حل مشكل كه بيش از همه با فرهنگ ،عقايد کمک می کند.
وی مطرح کرد: 6 مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعالیت می کند و ۳ هزار و ۷۰۰ نفر جهت انجام مشاوره ژنتیک مراجعه نموده اند که از این تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در طرح های غربالگری اختلالات ژنتیکی 15-25 سال و پیش از ازدواج غربال شده اند.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار