رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران خبر داد
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به تغییر روش تولید زباله در تهران گفت: در حال حاضر در تهران روزانه بین ۷ تا ۱۰ هزار تن زباله تولید می شود.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۳۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، صدرالدین علیپور با بیان اینکه در بحث پسماند در طول سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفته که منجر به تغییر الگوی تولید پسماند شده است، گفت: در گذشته فرهنگ‌سازی بگونه‌ای شده بود که رأس ساعت 9 مردم زباله‌های تر را بیرون می‌گذاشتند و بعد زباله‌های خشک خود مانند باقیمانده نان، کاغذ و غیره را جمع آوری می‌کردند و آنها را به نان‌خشکی می‌دادند و در ازای آن سبد یا مقدار کمی پول دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نان‌خشکی‌ها از چرخه خارج شده‌ اند چرا که دیگر مردم زباله خشکی ندارند که به آنها بدهند و زباله خشک و تر را مخلوط کرده و در هر وقتی از روز که می‌خواهند آن را بیرون می‌گذارند.

علیپور با اشاره به مخازن زباله در سطح شهر تهران گفت: این مخازن عملا الگوی شهروندان را تغییر داد که هر زمان که می‌خواهیم زباله بریزیم.

وی با اشاره به حذف نان‌خشک‌ها گفت‌: در 12، 13 سال گذشته این مخازن باعث شده‌اند که نوع جمع‌آوری زباله تغییر کند و دیگر ساعت 9 مردم زباله بیرون نمی‌گذارند و دیگر زباله خشکی هم ندارند البته ایستگاه‌های تفکیک پسماند در برخی از نقاط شهر وجود دارد و باید بگوییم در بحث پسماند موفق نبوده‌ایم.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به تولید زباله در رستوران‌ها و صنف‌های مختلف گفت‌:‌در تمام دنیا این اصناف مجبورند بابت میزان زباله‌ای که تولید می‌کنند عوارض دهند اما در ایران آنها زباله‌های خود را داخل مخازن مستقر در شهر می‌ریزند و در نتیجه پولی که بابت عوارض تولید زباله می‌دهند با چیزی که تولید می‌کنند متفاوت است.

وی با اشاره به افزایش تولید زباله از 7 تن به 10 هزار تن در چند سال اخیر‌،گفت: در بحث فرهنگسازی کاری نکرده‌ایم و همین منجر به تولید زباله بیشتر شده است.

علیپور با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران زباله‌ها را جمع می‌کنند گفت:‌پیمانکاران هم از میزان تولید زباله بیشتر استقبال می‌کنند چرا که به ازای تناژ زباله از مزایای مالی بهره‌مند می‌شوند.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران به تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و گفت:‌در این بحث کاری صورت نگرفته و باید در بحث بازیافت اقداماتی انجام دهیم چرا که بحث پسماند درآمدزا است.
منبع: فارس
ارسال نظرات