یک مقام ارشد آمریکایی بر این باور است که وزیر خارجه این کشور "یک نقشه راه دیپلماتیک" را ارائه خواهد داد و خواستار حمایت گسترده بین المللی برای اعمال فشار علیه ایران خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۱۸۴۳۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، در حالی که تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، موجب گسترش اختلافات واشنگتن و بروکسل شده است، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت: مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده یک نقشه راه دیپلماتیک را معرفی خواهد کرد و خواستار حمایت گسترده از سوی اروپا و سایر متحدان آمریکا خواهد شد تا فشار بیشتری را علیه ایران اعمال کنند تا تهران مجبور به بازگشت به میز مذاکره شود.

خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران موجب تیره تر شدن روابط واشنگتن با متحدان اروپایی شده است. رهبران سیاسی آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه مشترکی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را نگران کننده و تاسف بار ارزیابی کرده اند.

برایان هوک مشاور ارشد سیاست خارجی آمریکا در این باره ادعا کرد: پامپئو روز دوشنبه در نخستین سخنرانی اش درباره سیاست خارجی خواستار حمایت گسترده بین المللی برای برطرف کردن کل تهدیدات ایران خواهد شد.

وی در ادامه مدعی شد: مقام های آمریکایی امیدوارند که فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال مجدد تحریم ها موجب شود تا ایران به میز مذاکره بازگردد، همان طور چند سال قبل این اتفاق افتاد و منجر به توافق هسته ای 2015 شد.

ولی این بار به معلوم نیست که آیا اروپا نیز از طرح آمریکا علیه ایران حمایت کند چرا که کشورهای اروپایی به دنبال حفظ منافع تجاری شرکت های خود هستند.

هوک افزود: واشنگتن به دنبال دستیابی به یک نتیجه و دستاورد دیپلماتیک با ایران است و تحریم ها نیز بخشی از آن است. هدف از تلاش های ما اعمال همه فشارهای لازم برای تغییر رفتار ایران و ایجاد یک چارچوب جدید است که بتواند نگرانی های ما را برطرف کند.

یک مقام ارشد اروپایی نیز که کشورش از امضاکنندگان توافق هسته ای ایران است، گفت: نگرانی هایی وجود دارد که دولت ترامپ مایل به دنبال کردن حداکثر فشار بر ایران است و قصد دارد از این رویکرد به جای مذاکره استفاده کند.

طی روزهای اخیر برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کرده اند که همکاری تجاری و اقتصادی با ایران را از بیم تحریم‌های آمریکا متوقف خواهند کرد.

هوک در ادامه با کم اهمیت دانستن اختلافات آمریکا و اروپا بر سر ایران، گفت: ما این فرصت را داریم تا با همکاری متحدان مان سعی کنیم تا به یک ساختار جدید امنیتی دست یابیم. تصور می کنم برخی افراد اختلافات بین آمریکا و اروپا را بزرگنمایی می کنند.

هوک گفت: توافق هسته ای ایران به کشورها یک حس نادرست از امنیت را داده است و آمریکا می خواهد از این مساله مطمئن شود که هر توافق جدیدی با ایران نه تنها قابلیت های موشکی و هسته ای تهران را پوشش خواهد داد، بلکه فعالیت های منطقه ای ایران را نیز مهار خواهد کرد.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره به خبرنگاران گفت: آمریکا سخت تلاش خواهد کرد تا یک ائتلاف را تشکیل دهد. هدف از متحد کردن تعداد زیادی از کشورها در سراسر جهان، مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران است که نه تنها تهدیدی برای منطقه به شمار می رود بلکه تهدیدی برای کل جهان است.

نوئرت در ادامه با ژستی ریاکارانه ادعا کرد: این ائتلاف علیه ایران نخواهد بود چرا که آمریکا قاطعانه حامی مردم ایران است، آن هم بر خلاف نظام ایران و اقدامات بد آن.

وی افزود: وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه میزبان 200 دیپلمات خارجی خواهد بود تا برای آنها تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای و همین طور اقدامات بعدی واشنگتن را توضیح دهد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در مطلبی ضمن اشاره به طرح پامپئو نوشت: وزیر خارجه آمریکا احتمالا خواستار مشارکت تعداد بیشتری از کشورها در مذاکرات با ایران خواهد شد از جمله ژاپن و کشورهای عربی، یعنی کشورهایی که در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای 2015 مشارکت نداشتند.

بعید به نظر می رسد که درخواست آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران با موافقت رهبران اروپایی روبرو شود.

دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی نیز ضمن انتقاد شدید از مواضع و سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، گفت: با نگاه به تصمیمات ترامپ، برخی افراد تصور می کنند که با داشتن دوستانی مثل آمریکا، آیا دیگر نیازی به دشمن داریم؟

نیویورک تایمز افزود: طرح پامپئو شامل مذاکرات جدیدی خواهد بود که در نهایت منجر به اعمال محدودیت های شدیدتر و طولانی تر هسته ای علیه ایران شود و همین طور آزمایش های موشکی ایران را محدود کند و فعالیت های تهران در منطقه را مهار نماید.

مقام های رسمی اعلام کردند که آمریکا به دنبال بررسی راهکارهای مقابله با فعالیت های سایبری ایران است چرا که نگران واکنش تهران به اقدام واشنگتن در خروج از برجام است.

برایان هوک در اظهاراتی درباره سخنرانی پامپئو که قرار است در بنیاد هریتیج انجام شود، گفت: تصور می کنم منصفانه تر این است که بگوییم ما با اروپایی ها نقاط اشتراک و توافق بیشتری نسبت به اختلافات داریم.

ارسال نظرات