در مراسمی ضمن تقدیر از خدمات رئیس پیشین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌‌قدس‌رضوی، دکتر مجتبی بذرافشان‌ مقدم به عنوان رئیس جدید این سازمان معرفی شد.
کد خبر: ۹۰۱۸۴۰۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید خراسان رضوی، در مراسمی با حضور قائم‌مقام تولیت آستان‌قدس‌رضوی از خدمات 10‌ سالۀ دکتر محمدهادی زاهدی؛ رئیس پیشین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی تقدیر شد و دکتر مجتبی بذرافشان‌مقدم برای مدت دو سال به عنوان رئیس این سازمان معرفی گردید. سید مرتضی بختیاری با بیان اینکه زاهدی به خوبی از عهدۀ مسئولیت خود برآمده است اظهار داشت: با افتخار می‌گویم که دکتر زاهدی در طول مدیریت خود خیلی خوب کار کرده است و بنابر قول تولیت معزز، ایشان در این مدت به خوبی امانت‌داری کرده، صداقت به خرج داده و با انگیزۀ خدمت کار کرده است. وی افزود: بر اساس قانون، مدیریت هر بخشی سال‌های مشخصی دارد و تغییر و تحول، امری طبیعی است.

ده سال خدمت؛ ده‌ها افتخار

دکتر محمدهادی زاهدی در این مراسم به بیان سرفصل‌های اقدامات انجام شده در طول مدیریت خود پرداخت. وی در این خصوص عنوان کرد: ایجاد هفت کتابخانۀ تخصصی و یک کتابخانۀ تخصصی شبانه‌روزی ویژۀ اهل‌بیت(ع)، ایجاد چهار باب کتابخانه و مجتمع فرهنگی در شهرستان‌های قوچان، سرخس، درگز و تربت حیدریه، ایجاد هفت کتابخانه در مساجد سطح شهر مشهد که قدم مؤثری در گسترش کتابخانه در شهر و به ویژه مناطق محروم به حساب می‌آید، ایجاد کتابخانۀ جامع الکترونیکی(کتابخانۀ بدون کتاب با میلیون‌ها کتاب و منبع مطالعاتی) ، راه‌اندازی کتابخانۀ دیجیتال آستان‌قدس که دارندۀ بیشترین منابع دیجیتال در کل کشور است وتا کنون حدود 120 کشور با این کتابخانه ارتباط داشتند و منابعی دریافت نموده اند، اهدای حدود 250 هزار منبع مطالعاتی به مراکز پژوهشی آموزشی از محل منابع اهداییِ مازاد بر نیاز در راستای توسعۀ کتابخانه و کتابخوانی که خود باعث ایجاد کتابخانه در مراکز مختلف شد، بازسازی و نوسازی کتابخانه‌های وابسته با مشارکت خیرین و شهرداری‌ها در بروجرد، کرمانشاه، شوشتر و کتابخانۀ آیت‌الله حکیم، راه‌اندازی چهار گنجینۀ جدید در موزه، توسعۀ گنجینۀ هدایای مقام معظم رهبری، ایجاد موزه در کتابخانۀوزیری یزد، ایجاد دو واحد مطالعاتی وقف و انقلاب اسلامی درمرکز اسناد و ایجاد مرکز نشریات دانشجویی و پزشکی در مجموعۀ مطبوعات، از سرفصل‌های این اقدامات است.

کتابخانۀ آستان‌قدس‌رضوی؛ برترین مرکز نسخ خطی منطقه

وی با اشاره به هدف دستیابی به غنی‌ترین کتابخانه، «گردآوری منابع» را از اولویت‌های این سازمان خواند و تصریح کرد: منابع کتابخانه‌ای در این مدت بیش از دو برابر شد و به افزون بر بیست میلیون منبع ارتقا پیدا کرد. زاهدی افزود: تولید و فراهم‌آوری حدود 10 میلیون منبع دیجیتال و الکترونیک و همچنین فراهم‌آوری ده‌ها هزار تصویر نسخ خطی از منابع مخطوط جهان، این مرکز را به یکی از گنجینه‌های بزرگ تصاویر منابع خطی تبدیل کرده است.

زاهدی، کسب رتبۀ نخست در حوزۀ کتاب‌های خطی در منطقه را از دستاوردهای این اقدامات برشمرد و اعلام کرد: در طول این سالها تعداد کتابهای خطی سازمان از 73 هزار به 100 هزار نسخه رسیده است. وی در ارتباط با دیگر منابع گفت: کتب چاپ‌سنگی از 36 هزار به 58 هزار، منابع چاپی از 2میلیون و 400 هزار به 4 میلیون و 500 هزار، نشریات از یک میلیون به 2میلیون، عکس‌های تاریخی از 30 هزار به 108 هزار و منابع دیجیتال از 42هزار به 7میلیون افزایش یافته است.

رئیس پیشین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی همچنین به افزایش فضای کتابخانه‌ای از 83 هزار به حدود 95 هزار متر مربع اشاره و اعلام کرد: این سازمان هم‌اکنون غنی‌ترین مرکز تاریخ شفاهی منطقه‌ای، غنی‌ترین مرکز اسناد دانشجویی و پزشکی و از قدیمی‌ترین مراکز مطبوعاتی است.

رئیس جدید و راهبردهای تولیت آستان‌قدس‌رضوی

در ادامه، قائم‌مقام تولیت آستا‌ن‌قدس‌رضوی انتظارات تولیت از رئیس جدید این سازمان را این‌گونه برشمرد: تلاش در جهت عملیاتی‌سازی کامل ایدۀ بزرگترین کتابخانۀ جهان اسلام، بسترسازی برای حضور اندیشمندان جهان اسلام خصوصاً کسانی که تفکر انتقادی و روحیۀ آزادمنشی دارند، فعال‌سازی بخش بین‌الملل کتابخانه و ارائه خدمات به علاقه‌مندان حوزۀ کتاب در عرصۀ بین‌الملل، تلاش برای معرفی نسخ خطی آستان‌قدس‌رضوی به عنوان تاریخ علمی و ذخایر جهان اسلام و چگونگی بهره‌برداری نخبگان از این منابع، توسعۀ کتابخانه و خدمات آن از طریق بستر فناوری اطلاعات، توسعۀ خدمات به نخبگان علمی و دانشگاهی، توسعۀ خدمات کتابخوانی در سراسر کشور برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، توجه به سهم کتابخانه در پرکردن اوقات فراغت زائر، معرفی خدمات موزه و مرکز اسناد و پیگیری طرح موزۀ جامع آستان‌قدس‌رضوی که با توجه به کمبود فضا در موزۀ فعلی، دستور ساخت آن از سوی تولیت عظما صادر شده است. بختیاری در خصوص این موزه تشریح کرد: این موزه با نمایش اشیاء نفیس و منحصربه‌فرد در سطح بین‌الملل قابل ارائه است و حدود 14هزار متر زمین و 82 هزار متر مربع زیربنا به آن اختصاص یافته که خاکبرداری آن انجام شده است.

بذرافشان‌مقدم نیز در پایان به بیان سخنانی کوتاه در خصوص مسئولیت جدید خود پرداخت و اظهار داشت: در ذیل سیاست‌های سی‌گانۀ آستان‌قدس رضوی و فعالیت‌ها و عوامل حیاتی آن، 51 درصد از فعالیت‌های بخش فرهنگی به نوعی با سازمان کتابخانه‌ها در ارتباط است و این سازمان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در اجرایی شدن آن‌ها مؤثر است که امید است در این مسیر به بهترین نحو قدم برداریم.

همچنین با حکم تولیت آستان‌قدس‌رضوی دکتر محمدهادی زاهدی به سِمت مدیر شهر علم و فناوری آستان‌قدس‌رضوی منصوب شد.

گفتنی است که دکتر مجتبی بذرافشان‌مقدم دارای دکترای مدیریت آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. وی مسئولیت‌های مختلفی چون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، مدیر کل امور دانشجویان وزارت علوم و ریاست سازمان بسیج اساتید استان خراسان رضوی را به عهده داشته است.

ارسال نظرات