خبرهای داغ:
سلسله مباحث مهدویت-۳؛

دروغ تاریخی وهابیت در مورد ولی عصر(عج)/ ۹ روایت از پیامبر اکرم

وهابیت یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود.
کد خبر: ۹۰۱۸۳۰۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  متن زیر جلسه سوم از سلسله مباحث مهدویت است که توسط حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی ایراد شده است.

منبع دوم دین ما بحث روایات است. آیا بحث از امام عصر با تمام موضوعات مربوط به ایشان در روایات آمده است؟

یکی از موضوعاتی که بیشترین حد از روایات در رابطه با او وجود دارد بحث امام عصر با بیش از ۶ هزار روایت است. این روایات هم در منابع عامه و هم شیعیان وجود دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی به دستور استادشان مرحوم بروجردی ماموریت پیدا می کنند که احادیثی که پیرامون امام عصر وجود دارد را جمع آوری کند. بررسی آقای صافی منجر به تالیف یک کتاب به نام منتخب الاثر می شود که در سه جلد مجموعه ای از روایاتی است که پیرامون امام عصر موجود است.

در این کتاب نویسنده احادیثی که جمع آوری کرده در صد عنوان دسته بندی کرده و ذیل هر عنوان روایات مربوطه را ذکر کرده است. مثلا تحت عنوانی مانند اینکه امامان ما دوازده نفرند، ۲۷۱ حدیث ذیل آن ذکر شده است. یا مثلا ذیل عنوان رسالت عدل و داد امام عصر، ۱۲۳ حدیث ذکر شده است و یا در مورد غیبت کبری ۹۱ حدیث ذکر شده است و یا در مورد عمر طولانی امام عصر ۳۱۸ حدیث گردآوری شده است.

کتاب دیگری به نام معجم احادیث امام مهدی(عج) در هشت جلد است. این هم در جای خود کتاب بی نظیری است.

ما احادیث مربوط به امام عصر را از منابع عامه می آوریم تا به وهابیت جواب دهیم. آنها کتاب می نویسند و در اختیار عموم قرار می دهند. آنها یکی از عجائب و دروغ های تاریخی را وجود امام عصر می دانند، در حالی که عامه اهل سنت خودشان کتاب های مجزا و مختص امام عصر دارند و در منابع روایی آنها هم یافت می شود که ان شالله در جلسات بعد به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته دیگر این است که آیا از وجود نازنین پیامبر اسلام روایتی در مورد امام عصر هست یا خیر؟

ما روایاتی از نزدیکان پیامبر نقل می کنیم. از خود دوران رسالت به وجود امام عصر و غیبت او و اهداف و ماموریت هایش اشاره شده است.

امیرالمومنین از پیامبر نقل می کنند که «لاتذهب الدنیا حتّی یقوم بامر امّتی رجل من ولد الحسین، یملأها عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» یعنی دنیا به آخر نمی رسد تا آن که مردی از فرزندان حسین(ع) امر امّت مرا به دست می گیرد و جهان را پر از عدل و داد می کند، آن گونه که پر از ستم و جور شده باشد.

ابوایوب انصاری از حضرت زهرا(ع) نقل می کنند که وقتی پیامبر در بستری بیماری که منجر به رحلت ایشان شد بودند، من را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند «و الّذی نفسی بیده لابُدَّ لِهذِهِ الاُمَّهِ مِن مهدیٍ و هو و اللهِ مِن وُلدِکِ» یعنی قسم به آن کسی که جانم در دست اوست حتماً مهدی و هدایت گری برای این دست می آید و قسم به خدا او فرزند تو است.

حدیث سوم از عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم است که از پیامبر نقل می کند «یَخرُجُ المَهدی و علی رَأسِه غَمامَةٌ فیها مُنادٍ یُنادی «هذا المَهدی خَلیفةُ اللهِ فَاتَّبِعوهُ» یعنی زمانی که حضرت مهدی(ع) ظهور می‌کند ابری بالای سر دارد که در آن منادی ندا می‌کند «این مهدی خلیفة‌الله است، از او متابعت و پیروی کنید.

حدیث چهارم این است که عایشه از پیامبر نقل می کند «المهدی رجل من عترتی یقاتل علی سنتی کما قاتلت انا علی الوحی» یعنی مهدی، مردی از خاندان من است. او بر طبق سنت من با مخالفین- می جنگد، چنانکه من بر طبق وحی الهی می جنگم.

امیرالمومنین از پیامبر نقل می کند «المهدی منا أهل البیت یصلحه الله فی لیلة» یعنی مهدی از اهل بیت من است و خداوند کار او را در یک شب اصلاح می کند.

ابن عباس از پیامبر نقل می کند که «ان خلفائی و اوصیایی و حجج الله علی الخلق بعدی اثنی عشر؛ اولّهم اخی و آخرهم ولدی، قیل یا رسول الله و من اخوک؟ قال علی بن ابی طالب، قیل و من ولدک؟ قال: ‌المهدی الذی یملا الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلما و جورا» یعنی رسول‏ خدا فرمودند: حقّاً که جانشینان من بعد از من و اوصیای من دوازده نفرند، اول آنها برادر من است و آخرین آنها فرزند من است. سؤال کردند: یا رَسُول الله برادر شما کیست؟ فرمود: علی بن أبی طالب. گفته شد: پس فرزند شما کیست؟ فرمود: مهدی، همان کسی که زمین را از عدل و داد پر کند همچنان که از جور و ستم پر شده باشد.

حضرت می فرماید «و الذی بعثنی بالحق نبیا لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول اللّه ذلک الیوم حتی یخرج فیه ولدی المهدی، فینزل روح اللّه عیسی ابن مریم فیصلّی خلفه، و تشرق الأرض‏بنوره، و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» یعنی سوگند به آن خدائی که مرا به حقّ بشیر و نذیر قرار داده است اگر از عمر دنیا نماند مگر یک روز خداوند آن روز را آنقدر طولانی خواهد نمود تا آنکه فرزند من مهدی خروج کند و روح الله عیسی ابن مریم از آسمان پائین آید و در پشت سر او نماز گزارد، و زمین به نور پروردگار خود درخشان و نورانی گردد، و سیطره مهدی شرق و غرب عالم را فرا گیرد.

حدیث هفتم از ابوسعید خدری است که از پیامبر نقل می کند. او از اصحاب پیامبر است و اینگونه روایات را در منابع اهل سنت نیز می توان یافت. پیامبر فرمود «ابشرکم بالمهدی یبعث فی امتی علی اختلاف من الناس و زلزال فیملاء الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً یرضی عنه ساکن السماء و ساکن الارض یقسم المال صحاحاً فقال له رجل ما صحاحاً؟ قال بالسویه بین الناس قال و یملاء قلوب امه محمد غنی و یسعهم عدله» یعنی  آیا بشارت بدهم شما را به مهدی که ظهور می‌کند در امتم، که اختلاف زیاد در بین مردم وجود دارد و با ظهور او اختلافات از بین خواهد رفت و زمین را پر از عدل و داد می‌کند، همان‌طور که پر از ظلم و جور شده، ساکنان آسمان و ساکنان زمین از او راضی هستند، او اموال را به‌صورت مساوی تقسیم می‌کند، و بعد حضرت به منادی دستور می‌دهد که بگوید، کسانی‌که احتیاج به مالی دارند بیایند، هیچ‌کس جز یک نفر که او هم بعداً پشیمان می‌شود، نخواهد آمد.

لذا یکی از ویژگی های حکومت رضایت مردم از حاکم است. حاکم جهانی آن است که ساکنین زمین از او راضی هستند. این تنها به اعجاز الهی است. نه تنها مقبولیت او بر روی زمین است بلکه آسمانی ها هم از او راضی هستند.

حدیث هشتم این است که پیامبر فرمود «أنا و علیّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه ، عزّوجلّ، و من علیّ سبطا أمّتی و سیداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسین و من ولد الحسین تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتی و معصیتهم معصیتی، تاسعهم قائمهم و مهدیّهم» یعنی من و علی دو پدر این امتیم؛ هر کس که ما را شناخت خدای عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خدای عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط این امت و دو سید جوانان اهل بهشت، حسن و حسین، از [فرزندان] علی اند و از نسل حسین نه امامند که پیروی از آنان پیروی از من و نافرمانی از آنها نافرمانی از من است. نهمین نفر از این امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدی آنان است.

حدیث نهم این است که پیامبر فرمود «بَلَاءً یُصِیبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّی لَا یَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً یَلْجَأُ إِلَیْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَیَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِی أَهْلِ بَیْتِی فَیَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» یعنی بلایی دامن گیر این امت خواهد شد که مردم، پناه گاهی نمی یابند که از شر این ظلم بدان پناه آورند که خداوند (در این هنگام) مردی از خاندان من را خواهد فرستاد.

۹ حدیث را از رسول خدا و اصحاب نقل کردیم لذا در دوره رسالت و از لسان پیامبر بحث امام عصر(عج) مطرح بوده است.

در ادامه در مورد امام عصر از زبان ائمه معصومین صحبت خواهیم کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها