خبرهای داغ:
امام جمعه گنبدکاووس:

رسالت مبلغان دینی تقویت انقلابی‌گری در مساجد است

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه امروز نقش مسجد باید به عنوان پایگاه و سنگر اصلی انقلاب اسلامی احیا شود، گفت: رسالت مبلغان دینی در ماه رمضان تقویت انقلابی‌گری در مساجد است.
کد خبر: ۹۰۱۸۱۹۸
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان ، بدون تردید مسجد به عنوان سنگر انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب و حتی پیش از آن در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی نشان داد که مهم‌ترین پایگاه مردمی و ضد سلطه است و پس از انقلاب نیز در جریان جبهه‌های حق علیه باطل به عنوان بزرگترین پایگاه و سنگر انگیزه‌ساز برای جهاد خودنمایی کرد.

امروز و در عصر که نگاه فرهنگی و اجتماعی توانسته بر نگاه سیاسی غلبه کرده و جنگ‌ها نیز از فضای سخت سیاسی به فضای نرم فرهنگی تبدیل شده است، مسجد که مهم‌ترین و بزرگترین ابزار جامعه اسلامی است باید بتواند به بروز رسانی فعالیت‌های خود در کنار تکیه بر ماهیت جذاب، دوست داشتنی و معنوی،اش بار دیگر بینی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را به خاک بمالد که در این مسیر نیازمند تربیت نیروهایی در طراز انقلاب اسلامی است.

از این رو از آنجا ماه مبارک رمضان که بستری است برای حضور گسترده مردم در مساجد و محافل مذهبی می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا بار دیگر روح انقلابی‌گری در مردم و امید به آینده در آنها احیا شده و مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی با شتاب بیشتری در پیش گرفته شود، طلاب، روحانیون، هیئت امنا و نیروهای فعال فرهنگی مساجد شهرستان گنبدکاووس ظهر امروز در مسجد هاشمی این شهرستان گردهم آمدند تا راهبردهای لازم ماه رمضان مساجد را با بکدیگر مرور کنند.

امام جمعه گنبدکاووس در این محفل با تبریک حلول ماه مبارک و سراسر نور و برکت رمضان به همه علما و روحانیون که بار سنگین اتصال روح مردم به روح الهی را بر عهده دارند، اظهار کرد: پیش‌نیاز تربیت انقلابی و اسلامی بدون تردید مسجد بوده و امروز آن‌چه می‌تواند انقلاب را از نیروهایی متعهد و متخصص بی‌نیاز کرده و جامعه را برای مدیریت انقلابی و الهی و نیروهایی در طراز انقلاب آماده کند قطعا مسجد است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با اشاره به اینکه در سطح کلان کشور برنامه میان مدتی برای اقدامات فرهنگی تا سال 1404 در حوزه تربیت تدوین شده است، خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجاست که هیئت امنا و روحانیون باید خود را برای این شرایط آماده کنند و بستر لازم را برای حضور جوانان و تربیت مسجد‌محور آنها با کار فرهنگی فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر مسجدی در شهرستان گنبدکاووس ابتدا باید محدوده مسجد خود را به صورت محله‌ای و منطقه‌ای تعریف کند تا جامعه مخاطب خود را به خوبی بشناسد، ادامه داد: این تیم مدیریت فرهنگی مسجد باید بدانند چند نفر در این منطقه زندگی می‌کنند، چند منزل، چند اداره و چند پایگاه فرهنگی وجود دارد.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه این‌گونه فعالیت کردن را فعالیت بر مبنای طرح موزائیکی می‌دانند، تصریح کرد: در این طرح هر موزائیک باید کار خود را در راستای طرح کلان اجرا کرده و به صورت دقیق و متقن نتیجه آن را رصد و پیگیری کند تا در نهایت یک طرح کلان به موفقیت برسد.

ترابی با بیان اینکه در حوزه ظرفیت‌های فرهنگی همواره فضای خالی داریم که امروز این فضا و ظرفیت خالی در مساجد نیز مشاهده می‌شود، اضافه کرد: تلاش ما باید این باشد که بر اساس طرح تربیتی مسجد محور از ظرفیت‌های خالی مسجد به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح یک مدیریت فرهنگی روشن در درون مساجد می‌خواهد، گفت: این مدیریت فرهنگی همان تعبیر «جهاد کبیر» است که در قرآن به صراحت به آن اشاره شده و در صورت صفای باطن و تلاش مستمر با یاری خداوند متعال به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

امام جمعه گنبدکاووس فرماندهان، افسران و رزمندگان این طرح را ائمه جماعات، هیئت امنا و مدیران فرهنگی مسجد دانست و تاکید کرد: مسجد در نگاه اسلامی تحریر شده یا آزاد شده به این معنا که هیچ‌کس مالک مسجد نیست تعبیر شده است و تاکیدات مکرر دین ما و فتوای مراجع عظام تقلید این است که مسجد متولی بردار نیست و حتی واقف مسجد هم نمی‌تواند خود را متولی و مالک مسجد بداند.

ترابی با اشاره به اینکه همه زحمت‌کشان و تلاشگران درون مسجد در واقع خادمان عزیزی هستند که از مسجد برای اعتلای انقلاب و مسجد بهره‌برداری می‌کنند، افزود: درخواست ما این است که ائمه جماعات، هیئت امنا، فرماندهان پایگاه‌های فرهنگی و بسیج در مساجد به دنبال نقشه فرهنگی مسجد و محله خود باشند.

وی با بیان اینکه رسالت مبلغان دینی در ماه رمضان تقویت انقلابی‌گری در مساجد است، خاطرنشان کرد: ائمه جماعات با صراحت بر حضور جوانان در مسجد تاکید کنید و در منابر از این قشر پویا و پرتوان حمایت کنید و در کنار آن جوانان و نوجوانان را در ماه مبارک رمضان رصد کرده و آنانکه هوش معنوی خوبی دارند را کشف کنید تا در فعالیت‌های فرهنگی مسجد نیز کمک گرفته و مسیر تربیتش برای انقلاب را هموار سازید./فارس

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها