آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کرمان
مردم کوهبنان که این روزها در حال بازسازی خانه های آسیب دیده از زمین لرزه هستند از عدم نقدینگی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، پیمانکاران غیربومی و کمبودها می گویند
کد خبر: ۹۰۱۸۱۷۷
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان، این روزها مردم زلزله زده کوهبنان که اکثرا در کانکس و چادر زندگی می کنند برای فرار از سرمای زمستان کوهبنان که بسیار زودتر از سایر شهرهای استان کرمان درب خانه هایشان را می زند از هم اکنون مشغول به کار شده اند؛ به این امید که این خانه ها نه در زمین لرزه های دیگر فرو بریزد و نه اینکه مجبور باشند در کانکس زندگی شان را ادامه دهند.

علیرغم وعده ها هنوز هم کار آواربرداری در برخی از خانه ها در حال انجام است و برخی نیز هنوز انجام نشده است، دلیل عمده این عقب ماندگی تشکیل نشدن پرونده ها، توسط زلزله زده ها به دلیل عدم تمکن مالی و یا کمبود ماشین آلات است.

شهر کانکس ها و خانه های نیمه ساخته

با این وجود در کنار کانکس ها که در مجاور زمین های آواربرداری شده برپا شده اند تکاپویی جدید شکل گرفته و مهمترین بحث هر جمع در این شهر قیمت مصالح کشاورزی و گیر و گرفتاری هایی است که در جریان بازسازی با آن مواجه می شوند.

برخی از مردم که توان مالی مطلوبی داشته اند نیز توانسته اند خانه ها را زودتر از سایر زلزله زده ها به مراحل پایانی ساخت برسانند، اما هنوز هم گلایه های از مشکلات بانکی در مسیر آزاد سازی اقساط وام های بازسازی وجود دارد.

برخی از مردم که توان مالی مطلوبی داشته اند توانسته اند خانه ها را زودتر از سایر زلزله زده ها به مراحل پایانی ساخت برسانند، اما هنوز هم گلایه های از مشکلات بانکی در مسیر آزاد سازی اقساط وام های بازسازی وجود دارد

در واقع از صفر تا صد پیشرفت واحدهای در حال ساخت به توان مالی هر خانواده بستگی دارد، زهرا یکی از زلزله زده های کوهبنان است که می گوید: از چند روز بعد از زمین لرزه همسرم یک کانکس خریداری کرد و بلافاصله کار آواربرداری را آغاز کردیم و کار بازسازی شروع شد، سرمایه اولیه را خودمان تامین کردیم اما در ادامه از تسهیلاتی که دولت نیز در نظر گرفته بود استفاده کردیم.

این زن افزود: روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم اما اواسط فروردین ماه بازسازی خانه ها تمام شد. سازه را با استفاده از تکنولوژی ضدزلزله ساختیم و کارشناسان می گویند خانه در مقابل زمین لرزه شش ریشتری مقاوم است.

محمد هم در همسایگی خانه این خانواده در حال بازسازی خانه ویران شده اش است و می گوید: از اسفند ماه کار را آغاز کردیم و پس از شفته و بتن ریزی اسکلت ساخته شده است و در حال ادامه روند تکمیل خانه هستیم.

وی افزود: تسهیلات با مدتی وقفه به دست ما رسید و امیدواریم در ادامه کار با چنین مشکلاتی مواجه نشویم و البته مایه تعجب است که برخی از رسانه ها از اعطای به موقع تسهیلات سخن می گویند در حالیکه همه مردم می دانند در یک مقطع ارزیابی برای اعطای مابقی تسهیلات با وقفه مواجه شد.

وی بیان کرد: تسهیلات باید در مراحل مختلف ساخت و بعد از ارزیابی و تایید بازرسان به صورت مرحله ای پرداخت شود، در مرحله ابتدایی پرداخت تسهیلات هیچ مشکلی نداشت اما در ادامه مشکلاتی پیش آمد و کار عقب افتاد اما هم اکنون وضعیت بهتر شده است.

توان مالی تامین آورده شخصی را نداریم

صادق یکی دیگر از شهروندان کوهبنانی است که خانه اش هنوز در حال آوار برداری است، وی در این خصوص می گوید: من توان مالی اینکه آورده شخصی داشته باشم را ندارم و باید از تسهیلات استفاده کنیم اما در مرحله آواربرداری با مشکل مواجه شدم چون در صف آواربرداری خانه ها مانده ام.

وی بیان کرد: مهمترین مشکل من این است که ماشین آلات لازم برای آواربرداری و حمل و نقل آوار وجود ندارد و مردم باید منتظر بمانند چون توان اجاره این ماشین آلات را در بازار آزاد ندارند.

وی می گوید: مردم با مشکلاتی مانند سرمای بیش از حد هوا و عدم اجرای بتن ریزی، کمبود آب برای ساخت و سازی و به ویژه کمبود تجهیزات ساخت و ساز مواجه بوده اند.

مسئولان پس از ارزیابی خانه های صدمه دیده ان ها را درجه بندی کرده اند که حدود ۳۰۰ خانه به کلی قابل بهره برداری نبودند و بقیه را درجه دوم و سوم اعلام کرده اند اما تعهد بازسازی تا تیرماه مربوط به همان درجه اول ها است

صادق می گوید: مسئولان پس از ارزیابی خانه های صدمه دیده آن ها را درجه بندی کرده اند که حدود ۳۰۰ خانه به کلی قابل استفاده نبودند و بقیه را درجه دوم و سوم اعلام کرده اند اما تعهد بازسازی تا تیرماه مربوط به همان درجه اول ها است

ارسال نظرات