رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: باید همه ما حامی مصرف کالای ایرانی باشیم و با اقدام غلط کاری نکنیم که توانمان پایین آید و از بین برود.
کد خبر: ۹۰۱۸۱۵۵
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ علی آقامحمدی در چهارمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی، اظهار داشت: ما در هر حرکتی یک سردارانی داریم و یکی از آن‌ها حرکت در حوزه اقتصاد بوده که مسئولیت آن با بخش خصوصی است و در ایران از مجموع جمعیت شاغلان ۳۹ درصد کارکنان بخش خصوصی، ۲۳ درصد بخش دولتی، ۳۰ درصد مشاغل کوچک، ۶.۵ درصد کارفرما بوده و ۱.۵ درصد هم درآمدزای بدون کار هستتد.

وی افزود: باید نمونه‌های موفق را تکثیر کنیم و بی‌شک در دوران تحریم و سختی‌ها راه پیشرفت باز است و کسانی که کوتاهی دارند به واقع خیانت می‌کنند و نباید در همه چیز دیگران را مقصر بدانیم و باید از ذخایر موجود به‌خوبی بهره‌برداری کنیم تا در چشم‌انداز‌های تعریف شده اول آسیا و منطقه باشیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در بحث گردشگری و سوغات فرهنگی زائر پایلوت اصلی مشهد بوده است، خاطرنشان کرد: در طول سال همه روزه و به‌ویژه در زمان‌های خاص و پرسفر سال شاهد حضور جمعیت میلیونی زائران و گردشگران از داخل و خارج کشور در این شهر مقدس هستیم و معتقدیم که هرگروه باید به بهترین نحو ممکن وظیفه خود را انجام دهند و آستان قدس رضوی هم باید خدمتی ویژه در مسیر خدمت به زائر انجام دهد و نباید در این رابطه از دولت و وزارتخانه خاصی توقع داشته باشیم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در کشور ۳ ثروت طبیعی، تولیدی و ناملموس داریم، تصریح کرد: مشهد فرصت‌های تاریخی خوبی را دارد و با بیش از ۳۰ میلیون زائری که در طول سال دارد در حوزه‌های مختلف پیشتاز بوده و معتقدیم که این الگو‌های موفق باید ترویج یابد و این مهم در چهارمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی به‌خوبی معرفی شد؛ همچنین معتقدیم که باید نگاهی بلندگرایانه داشته باشیم و منشا‌های فرهنگی را باید ترویج دهیم و معتقدیم که اقتصاد هم بر فرهنگ تاثیر دارد و شعار امسال بر همین نکته تاکید دارد و باید همه ما حامی مصرف کالای ایرانی باشیم و با اقدام غلط کاری نکنیم که توانمان پایین آید و از بین برود.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام باید به‌طور جد در مجامع بین‌المللی و اتحادیه اروپا رسیدگی شود، تاکید کرد: در بحث جدایی آمریکا از برجام خیانت آشکار ترامپ را شاهد بودیم و معتقدیم که دودش در چشم خودش می‌رود و اگر برجام پس از عهدشکنی برایمان منفعت داسته باشد می‌مانیم در غیر این صورت توجیهی و صلاحیتی بر ماندن ایران در برجام نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما به هر قیمتی در برجام نمی‌مانیم، بیان کرد: ما بهترین تصمیم را در جهت منافع ایران خواهیم گرفت و قطعاً لحاظ نکردن ایران به عنوان قدرت منطقه به ضرر اروپایی‌ها است و تنها در صورتی موافق ادامه برجام هستیم که منافع ایران مد نظر باشد و مورد تایید مقام معظم رهبری هم باشد.

آقامحمدی گفت: طالبان در همسایگی خراسان جرات نفوذ به خاک ایران پیدا نکرد و داعش هم جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت، داعشی که تحریک‌شده و تقویت‌شده از سوی آمریکا بوده و اسرائیل هم به عنوان بزرگترین حامی آمریکا جنایات زیادی را در منطقه به‌ویژه فلسطین اشغالی دارد، اما قدرت تمامی آن‌ها به قدرت جمهوری اسلامی نمی‌رسد.

وی افزود: سرمایه ناملموس یعنی ارتباط، اعتماد، باهم کارکردن و زنجیره‌ای کارکردن، چیزی که در ایران به سدت ضعیف بوده و همیشه رکورد‌ها در قیمت‌ها شکسته می‌شود، اما معتقدیم که نگاه به حوزه‌هایی همچون صنعت نباید یک نگاه مقطعی باشد و اگر می‌خواهیم جلوی ضرر تولیدکنندگان را بگیریم باید در مبادی مرزی جلوی دلالان، سودجویان و قاچاقیان بایستیم.
علی مختاری، رایزن همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بنیاد مطالعات آسیایی یونسکو و دبیرکل طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی نباید تنها در حد شعار باشد و باید در عمل حامی کالای ایرانی در تولید و مصرف باشیم و حتی باید زمینه رشد مصرف کالای مطلوب و باکیفیت ایرانی را در دیگر کشور‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: این اجلاس با هدف توسعه گردشگری خراسان رضوی و شهر مشهد معرفی نقش تولید، صنعت، کشاورزی و سوغات فرهنگی زائر برگزار شده است و وقتی که صحبت از میزبانی می‌شود الزاماً نگاهمان نباید تنها در حد تشریفات باشد، میزبانی یک پروسه بوده و نه یک پروژه و ابتدا و انتهای آن قابل رصدکردن نیست و اولین استارت میزبانی نقش مُهری است که سرکونسول ایران در کشور مبدا می‌زند.

رایزن همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بنیاد مطالعات آسیایی یونسکو با بیان اینکه در میزبانی شایسته ایرانی‌ها میراث فرهنگی، اصناف، صنایع، حمل و نقل، هتلداران، رستوران‌داران و دیگر مجموعه‌ها در آن نقش دارند، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا سال ۲۰۲۸ و در مدت ۱۰ سالی که نام و عنوان مشهد ۲۰۱۷ تمدید شده است بتوانیم به‌خوبی در مسیر معرفی فرهنگ ملی میزبانی ایرانی اسلامی گام برداریم و به عنوان رایزن همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بنیاد مطالعات آسیایی یونسکو اطلاعات علمی و آموزشی را در جهت معرفی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی به دیگر تبلیغ می‌کنیم.

مختاری تصریح کرد: ظرفیت عظیم زائران حضرت رضا (ع) در شهر مقدس مشهد می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی را برای این شهر به ارمغان آورد و این مهم مستلزم آن است که ضمن جذب زائران از اقصی نقاط جهان، با تکریم و بزرگ نگه‌داشتنشان و منزلتشان، زمینه ماندگاری بیشترشان را فراهم آوریم.

وی تاکید کرد: این مهم محقق نخواهد شد مگر با بسیج تمام نیرو‌ها و امکانات در جهت آگاهی بخشی و آموزش هرچه بیشتر شهروندان و تمام ذینفعانی که می‌توانند در این مهم ایفای نقش نمایند و از این رو طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی با پشتوانه برگزاری چند دوره گذشته اجلاسیه‌های میزبانی ایرانی اسلامی شکل گرفت و با بحث و بررسی و تبادل نظر علمی و دانشگاهی در بین اساتید، فرهیختگان و مسئولان استانی و شهری به بار نشست.

دبیرکل طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی اسلامی با بیان اینکه اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی اولین فرصت ویژه سال ۹۷ در معرفی و حمایت کالای ایرانی و همچنین معرفی هرچه‌بهتر میزبانی شایسته ایرانی‌ها بوده است، گفت: ایران اسلامی میزبانی و مهمان‌نوازی‌ای شاخص دارد و به‌حق برترین میزبانی و مهمان‌نوازی را داریم و همه ما به آن افتخار می‌کنیم و معتقدیم که برترین میزبانی توسط ایرانیان صورت می‌پذیرد.

رضا حمیدی، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران خراسان، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌های اخیر بر حمایت از کارگر و تولیدکننده ایرانی داشتند و امسال را هم به نام حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند و توجه ویژه ایشان به فعالان بخش تولید و صنعت تشکر می‌کنم و در سوی مقابل از کوتاهی مسئولان که این سخنان را تنها در حد شعار بیان کرده‌اند و به واقع در عمل چیزی دیده نشده است گلایه‌مند هستم.

وی افزود: اگر این روند نامطلوب فعلی که مشکلات زیادی برای تولیدکننده ایجاد کرده است ادامه یابد صنعت و صنعتگر کشور را فلج خواهیم کرد و ۷۵ درصد هزینه‌های یک تولیدکننده و کارآفرین صرف مسائل بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران خراسان با بیان اینکه توریسم از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر استفاده ویژه و حداکثری از ظرفیت‌های گردشگردی تاکید کرده‌اند و در اهداف سند چشم‌انداز توسعه باید تا سال ۱۴۰۴ به درآمد ۳۰ هزار میلیارد دلاری برسیم، چیزی که با روند فعلی و کوتاهی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان به آن خوشبین نیستیم و توسعه صنعت توریسم باید مستقل باشد و نگاهمان در امر درآمدزایی نباید تنها به نفت باشد.

حمیدی بیان کرد: در اروپا درآمد حاصل توریست معادل ۱۰ درصد هزینه‌ها بوده و باید درآمد توریستی کشور را جایگزین درآمد نفتی کنیم و امروز در بحث توریست‌پروری و میزبانی شایسته از مهمانان داخلی و خارجی نباید ذره‌ای کوتاهی کنیم.
عدم ثبات نرخ ارز مشکلات زیادی ایجاد کرده و باید با یک‌تدبیر و مدیریت درست در مسیر ثبات نرخ ارز گام برداریم و بی‌شک وضعیت کنونی برجام هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است و معتقدیم کاری که ترامپ می‌کند اگر بهتر از کار صدام نباشد بدتر از آن نیست و باید قدرت خودمان را همچون حوزه نظامی در حوزه اقتصادی هم داشته باشیم و نگاهمان در مسیر پیشرفت تنها به برجام و مسائل مربوط به آن نباشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها