خبرهای داغ:
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: حدود ۶۰ پروژه پژوهشی در گروه‌های مختلف پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سال جاری در حال انجام است.
کد خبر: ۹۰۱۸۰۱۸
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
پیگیری ۶۰ پروژه پژوهشی قرآنی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام محمدصادق یوسفی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم، با اشاره به پیگیری حدود ۶۰ پروژه پژوهشی در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سال جاری اظهار کرد: این پروژه‌ها با رویکرد‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و سعی بر این است که تحقیق و پژوهش در این مجموعه مطابق با نیازی باشد که در مجموعه مخاطب احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دیگر پاسخ به شبهات است بنابراین بر اساس رویکرد مسئله‌محوری و پاسخ به شبهات پروژه‌های قرآنی در مجموعه تعریف شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به پروژه‌های گروه تفسیر قرآن گفت: این پروژه‌ها شامل موضوعاتی مانند خشونت از منظر قرآن، عرفان در آینه قرآن، مبانی اخلاق قرآنی، تفسیر آموزشی قرآن، تفسیر کودک و نوجوان، ویژگی‌های پیامبران از زبان قرآن، همسرداری انبیا در قرآن، استخراج شبکه معنایی صداقت در قرآن و موانع رشد اخلاقی است.

وی عنوان کرد: در گروه علوم قرآنی معیار‌های نقد انگاره‌های ناهماهنگی قرآن و علوم، بررسی مصادر ادعایی قرآن، بررسی و تحلیل سنت معصومان در پاسخگویی به شبهات قرآن، بررسی و تحلیل روش نظریه‌پردازی شهید محمد باقر صدر در نظریه سنت‌های تاریخی و اعجاز هماهنگی آیات قرآن کریم از جمله پروژه‌های در حال انجام است.

وی مطالعات تطبیقی ساختار سیاسی جامعه اسلامی، واکاوی اندیشه سیاسی سلفیه در تفسیر قرآن و نگرش انتقادی به مستندات قرآنی مارتین لوتر را از دیگر پروژه‌ها ذکر کرد.

یوسفی‌مقدم عنوان کرد: از دیگر پروژه‌های در دست پیگیری می‌توان به اختلاف قرائات، آداب قرائت، دیدگاه‌ها درباره اجتهاد پیامبر (ص)، نظام‌سازی قرآنی، مرجعیت علمی قرآن، کلان پروژه قرآن و مستشرقان، بررسی آرای کارن آرمسترانگ در موضوع خدا در قرآن و بررسی دیدگاه آنگلیکا نویورث درباره اصالت قرآن اشاره کرد.

وی با اشاره به دیگر پروژه‌های در حال انجام گفت: بازنگری مجلدات ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فرهنگ قرآن، تحقیق درباره موضوعات سبک زندگی در آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) در قالب زکات، روزه، حقوق والدین، مسکن، کسب و کار، بهداشت روانی، ازدواج، عبادت، نماز، بهداشت، جلد هفتمترجمه عربی فرهنگ قرآن، دلایل حجیت سبک زندگی اهل بیت (ع)، جلد چهارم تحلیل واژگان مشابه و... از دیگر پروژه‌های در حال انجام است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها