طرح تاپ می‌تواند تحول اساسی در کشور ایران ایجاد کند

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه طرح تاپ می‌تواند تحول اساسی در کشور ایران ایجاد کند گفت: به طرح کارورزی خیلی خوش‌بین نیستم که جواب دهد، چون کاستی‌های این طرح کم نیست.
کد خبر: ۹۰۱۷۶۷۶
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، برات قبادیان امروز در کارگروه اشتغال لرستان که در استانداری لرستان برگزار شد بابیان اینکه به جد به تغییر پارادایم مدیریت در ایران اعتقاددارم اظهار داشت: اساساً نگاه ما برای امور سنتی است و توسعه کشورمان از حدود ۱۵ سال پیش که نخستین چاه نفت در مسجدسلیمان زده شد بر اساس هزینه منابعمان بوده یعنی ما منابع‌مان را هزینه کرده‌‎ تا کشور را توسعه و اداره کنیم.
وی افزود: ما از نفت به‌عنوان یک ذخیره مادی و یک منبع الهی که خداوند در این مملکت گذاشته در این ۱۰۰ سال روی آن کارکردیم و هیچ‌گاه به سایر ظرفیت‌های کشور توجه نکردیم.
معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های مختلف هر استان نمی‌شود برای همه استان‌ها یک نسخه پیچید؛ عنوان کرد: بحث تغییر پارادیم مدیریت تنها مربوط به لرستان نیست بلکه مربوط به‌کل کشور است پس ما باید یک نگاه و بازنگری اساسی در نگاهمان برای اداره امور کشور داشته باشیم.
وی گفت: اساساً علم یک‌چیز می‌گوید و ما طوری دیگر مدیریت می‌کنیم و هیچ‌گاه از اصول مدیریت در مسائل مختلف اداره امور استفاده نکردیم که همین یکی از مشکلات است.
قبادیان تصریح کرد: رویکرد جهانی به سمت توسعه پایدار است و هفده هدف به‌عنوان اهداف توسعه پایدار هزاره سوم در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل تصویب شد که این اهداف حاصل تاریخ مدیریت جهانی ماقبل سال ۲۰۰۰ است بنابراین با توجه به تجربه‌ای که بشر داشته برای هزاره سوم اهدافی را مشخص کردند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ بحث توسعه پایدار مطرح و تصویب شد اظهار داشت: در سال ۲۰۱۶ در پاریس بحث تغییر آب‌وهوا به دنبال این قضیه مطرح شد که غیر از آمریکا که اخیراً به دلایلی خارج شد بقیه کشور‌ها این بحث را قبول دارند و پیش می‌برند؛ دولت‌ها تجار، شهروندان، سازمان‌های مردم‌نهاد و همگی بسیج شدند تا کمک کند این اهداف به ثمر بنشیند.
معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از تعریف‌های توسعه پایدار را برآورده کردن نیاز‌های نسل کنونی به‌صورت مطلوب بدون اینکه منابع نسل‌های آینده به خطر بی افتد دانست و افزود: نسل‌های آینده نیز به گردن ما حق‌دارند بنابراین آب، خاک، هوا و محیط‌زیست و هم منابع و ثروت‌هایی که خداداده است مربوط به یک نسل نیست و سخت است در کشور‌هایی که برنامه ندارد این تعریف را بخواهند اجرا کنند.
وی عنوان کرد: در نظر نگرفتن توسعه پایدار سبب شده تا ما سوخت‌های فسیلی را بسوزانیم و مشکلات عدیده‌ای ایجاد کنیم، حتی در بخش کشاورزی که می‌تواند توسعه پایدار باشد وقتی درست استفاده نشود خود تبدیل به آلاینده می‌شود.
وی گفت: ۱۵ چالشی که تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفتند چالش‌های جدی بشریت است و بسیاری از کشور‌ها از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی کرده و سراغ جایگزین‌های پایدار رفته‌اند برای مثال به‌جای نفت، گاز و زغال‌سنگ به سمت استفاده از انرژی خورشیدی، باد و آب‌رفته‌اند.
معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: گاز‌های گلخانه‌ای در حال افزایش هستند و یخچال‌های قطبی آب می‌شوند که پیش‌بینی می‌شود اگر این روند ادامه پیدا کند خیلی از شهر‌ها و حتی کشور‌ها مانند هلند و جزایر زیرآب بروند.
وی بابیان اینکه دنیا به دنبال اقتصاد سبز حرکت می‌کند اظهار داشت: می‌توان کل برق خاورمیانه را از صحرا‌های خوزستان بگیریم و ریز گرد هم نداشته باشم.
قبادیان افزود: پنج میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها داریم که منابع انسانی، دانش، فکر و مغز افزار‌های ارزانی برای استان لرستان هستند؛ شرایط محیطی علمی بخش کشاورزی را خداوند داده و به لحاظ زراعت و محصولات زراعی ده‌ها تخصص نیاز دارد که نیاز است دانشجویان و اساتید را به کار بگیریم.
وی با اشاره به اینکه به طرح کارورزی خیلی خوش‌بین نیستم که جواب دهد چراکه کاستی‌های این طرح کم نیست. عنوان کرد: طرح تاپ می‌تواند تحول اساسی در کشور ایران ایجاد کند؛ یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو ارشد و دکتری داریم که ۶۰۰ هزار مسئله را در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند شناسایی و ۶۰۰ هزار مسئله را تصویب کنیم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار