وزیر بازرگانی چین اعلام کرد: تحریم‌های اخیر اقتصادی واشنگتن علیه روسیه هیچ تاثیری در سرمایه‌گذاری چین در مسکو نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۱۷۶۴۴
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: با توجه به برنامه پکن در گسترش همکاری‌های دوجانبه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه هیچ تاثیری بر سرمایه‌گذاری چین در روسیه نخواهد داشت. 

لیوشوسانگ یکی از مقامات ارشد وزارت بازرگانی چین در جمع خبرنگاران گفت: طی سال‌های گذشته آمریکا به طور مکرر تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کشورها وضع کرده است. دولت چین به شدت با این اقدام‌ها مخالفت است. 

وی تاکید کرد: حالا که روابط تجاری روسیه و چین به طور کاملا موفقیت‌آمیزی در حال توسعه است همکاری دوطرف در تجارت و سرمایه‌گذاری تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نخواهدگرفت و منافع سرمایه‌گذاران چینی در روسیه از بین نخواهد رفت. 

لیوشوسانگ به عنوان معاون امور منطقه اوراسیای وزارت بازرگانی چین گفت: شرکت‌های چینی تمایل دارند تا در پروژه‌های روسیه سرمایه‌گذاری کنند. پکن نیز به حمایت خود از همکاری با سازمان‌های روسی ادامه داده و بازدهی سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش خواهد داد. 

این مقام چینی همچنین گفت: پکن از ایجاد صنایع جدید در روسیه به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک حمایت خواهد کرد.  

لیو ادامه داد: وزارت بارزگانی چین به حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در روسیه ادامه خواهد داد تا به گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه کمک کند. در سال 2017 سرمایه‌گذاری مستقیم چین در روسیه با 72 درصد افزایش به 2.2 میلیارد دلار رسید و بنا به گفته این مقام چینی این دو کشور قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 7.75 میلیارد دلار نیز امضا کردند. 

وی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری روسیه اولویت اول را در میان کشورهای عضو پیمان "جاده کمربندی" را برای چین دارد. مقامات دو کشور انتظار دارند حجم مبادلات تجاری بین چین و روسیه طی سال جاری به 100 میلیارد دلار افزایش یابد و این روند رد سال 2020 دوبرابر شود. 

لیو گفت: طی 8 سال گذشته چین بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 30درصد افزایش یافته است. در ماه آوریل وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه برخی شرکت‌های روسی و شخصیت‌های این کشور وضع کرد که از جمله آنها می‌توان به مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و دوما و همچنین برخی سرمایه‌داران این کشور اشاره کرد. 

پارلمان روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ارائه طرحی در راستای پاسخگویی به اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا طی ماه جاری است. این طرح احتمالا شامل برخورد قضایی با طرف‌هایی خواهد بود که در اعمال تحریم علیه روسیه با غرب همکاری می‌کنند. 

چین اخیرا موضع مشابهی را در قبال تحریم های ایران اتخاذ کرده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته بود که ما به شدت با اعمال یکجانبه قوانین داخلی کشورها در حوزه بین الملل توسط آمریکا مخالف هستیم.

ارسال نظرات