خبرهای داغ:
مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي خبر داد
مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي از اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز سال جاری در ٢٠٠ روستا خبر داد و گفت: در حال حاضر ٤٥٠نفر از مهندسین کشاورزی عضو ٥ كانون بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي در سطح شهرستان ها هستند.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۸۷
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

دکتر زين العابدين جويبان مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حمایت از کالاهای  داخلی خطاب به مسئولین و مردم است اظهارداشت: اين شعار مسئوليت همه آحاد جامعه و مسئولان را سنگين می كند تا در جهت رفع موانع توليد و ترويج كالای ايرانی به موفقيت دست پيدا كنند.

وی عنوان کرد: از الزامات شعار سال اين است كه دولت به طور جدی جلوی واردات بی رويه و قاچاق را بگيرد و در واردات كالاهای مورد نياز مديريت داشته باشد.

بهره وری در بخش کشاورزی مستلزم سیاستگذاری و تدبیر

مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبی افزود: در بخش كشاورزي داراي ظرفيت هاي بالايي در توليد هستيم و اگر مشكلات توليدكنندگان با تدابير و سياست های لازم حل شود، مي توان به بهره وری لازم دست يافت.

وی خاطرنشان کرد: يكي از مباحث مهم در توسعه، دست يافتن به امنيت غذايي است و محصولات و توليدات كشاورزي نقش مهم و راهبردي در امنيت غذايي دارند.

جویبان ادامه داد: شعار سال با توجه به رفع مشكلات توليد، زنجيره هاي توليدي و عدم خام فروشي و فرآوري محصولات كشاورزي تحقق مي يابد.

وی با بیان اینکه هر چه در توليد داخلي موفقيت بيشتري بدست آيد، مردم نيز در خريد توليدات داخلي بيشتر ترغيب مي شوند اظهارکرد: براي ايجاد اشتغال و توليد پايدار راهي جز ايجاد انگيزه براي توليدكنندگان نداريم و از توليدكنندگان انتظار مي رود كيفيت محصولاتشان را افزايش دهند تا توان رقابت پذيري با توليدات خارجي داشته باشد.

مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی استان متذکر شد: با نامگذاري سال جاري به عنوان «حمايت از كالاي ايراني» از سوي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، تكليف مسئولين و مردم مشخص شد و اميدواريم ديگر مسئولين به تكليف قانوني خود در حمايت از توليدات ملي اقدام كنند و بهانه تراشي نكنند.

بايد جلوي واردات و قاچاق دام زنده به كشور گرفته شود

وی با تأکید بر اینکه در بخش دام، بايد جلوي واردات و قاچاق دام زنده به كشور گرفته شود گفت:  قاچاق دام علاوه بر خسارت شديد و جبران ناپذير، سلامت جامعه را به خطر مي اندازد كه در اين خصوص، پلاك گذاري و شناسنامه دار كردن دام هاي موجود بويژه شتر مي تواند عاملي در جلوگيري از قاچاق دام به داخل كشور باشد.

جویبان با بیان اینکه توجه به بخش كشاورزي از واردات محصولات جلوگيري مي كند افزود: با توجه به وضعيت آبي استان و مشكل كم آبي، افزايش كيفيت و بهره وري در بخش كشاورزي امري مهم محسوب مي شود.

 وی برنامه هاي توسعه اي باتوجه به روند تغيير اقليم را مستلزم بازنگري دانست و خاطرنشان کرد: تحقيقات نشان ميدهد كه دماي كره زمين بدليل افزايش گازهاي گلخانه اي يك درجه افزايش پيدا كرده و سبب پديده هايي نظير خشكسالي و بارش هاي سيل آسا مي شود.

مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي گفت: با توجه به سهم زياد مصرف آب در بخش كشاورزي، با انتخاب و بكارگيري راهكارهايي در زمينه بهبود روش هاي آبياري، بالا بردن راندمان مصرف آب و بهينه سازي مصرف آب در گياهان مي توان يك صرفه جويي در اين بخش انجام داد.

هدف ما بهبود راندمان مصرف آب در گیاهان است

وی اظهارداشت: هرچه اقليم خشك تر باشد نياز اتمسفري بيشتر بوده و براي توليد يك واحد ماده خشک، گياه نيازمند از دست دادن آب بيشتري است.

جویبان متذکر شد: نبايد بدنبال حداكثر كردن عملكرد با سود خالص بود، بلكه نكته اساسي افزايش راندمان مصرف آب در گياهان است.

 وی ادامه داد: بهبود راندمان مصرف آب پيچيده بوده و تنها شامل فعاليت كشاورز نمي شود، بلكه فعاليت هاي ديگري را در بر مي گيرد. بايد در بحث توسعه به توان اقليمي توجه شود و علاوه بر سازگاري با اقليم در برابر آن هوشيار باشيم تا متحمل آسيبي نشويم.

اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در 200روستا

مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي گفت: طرح بسيج همگام با كشاورز در راستاي علمي سازي كشاورزي و افزايش بهره وري به ويژه در محصولات غالب هر روستا، اجرايي شده است.

وی با بیان اینکه در سال 96 تعداد ٣٠٠نفر از دوره هاي آموزشي بهره مند شدند اضافه کرد: دوره هاي مختلف آموزشي با ارائه گواهينامه آموزشي نظير كارگاه پرووش و تكثير زالوي طبي، شناخت و فرآوري گياهان دارويي، پرورش زنبور عسل، پرورش بلدرچين، كبك، مرغ محلي و نقشه برداري و مساحي اراضی كشاورزي براي متقاضيان برگزار مي شود.

جویبان خاطرنشان کرد: در سال ١٣٩٦ در سطح استان شاهد افزايش عملكرد كمي و كيفي بيش از ٩٠مزرعه در محصولات زراعي و باغي بوديم.

وی اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را در سال ١٣٩٧ در ٢٠٠ روستاي خراسان جنوبي عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ٤٥٠نفر از مهندسین کشاورزی عضو ٥ كانون بسيج مهندسين كشاورزي و منابع طبيعي در سطح شهرستان هاي خراسان جنوبي هستند.

مسئول بسيج مهندسين كشاورزی و منابع طبيعی خراسان جنوبي افزود: ايجاد مزارع الگويي در سطح استان، بازديد از دستاوردهاي مراكز نمونه كشاورزي كرمان، تشكيل هيئت هاي انديشه ورز و برگزاري حلقه هاي صالحين بخشي از اقدامات سال گذشته بود كه در سال جديد نيز اجرا می شود.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها