دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی:
دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت:ادبیات مطالبه گری یکی از لوازم حیات جمهوری اسلامی است که نظام مردم سالاری و دینی و نیازمند مدیریت پاسخگو و مردن پرسش گری داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۵۵
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، وحید جلیلی در اولین یادواره شهدای کار و کارگر استان سمنان در تالار شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود در سخنانی با اشاره نگاه به پست سر و اتفاقات رخ داده افزود: واقعیت این است که اتفاق مبارکی روی دادن و پیشرفت‌های خوبی در حوزه عدالت خواهی چه در وجه ایجابی و صلبی مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: آن زمان گفتمان عدالت خواهی جانیفتاده بود و طول کشید که رشد کرد و در حرکت کلی نظام تاثیر گذاشت و امروز کلید واژه‌های بحث عدالت بسیار رایج شده، اما به یک تازه گردانی در ادبیات عدالت خواهی نیازمندیم و با درس گرفت و عبرت گرفتن گذشته باید تجدید مطلع کند و برای آینده روشن‌تر به ترمیم ادبیات عدالت خواهی نیازمندیم.
جلیلی خاطر نشان کرد: ادبیات مطالبه گری یکی از لوازم حیات جمهوری اسلامی است که نظام مردم سالاری و دینی و نیازمند مدیریت پاسخگو و مردن پرسش گری داشته باشد، آدم‌های داخل محاسبات حکومتی اگر حاشیه امنیتی در ارتکاب فساد دارند باید برداشته شود و امروز می‌بینیم پسر یک رئیس جمهور و معاون یک رئیس جمهور در زندان هستند و این‌ها در تضاد فکری هستند.
وی اضافه کرد: باید بیش از این تلاش کنیم که مسئوولان پاسخگو باشند، اما اگر انقلاب اسلامی آمده که دولت‌ها پاسخگو باشد نباید تفسیر شود به نحوی که پاسخگو کردن دولت به عمعنای بازنشسته کردن مردم از نظر توده و نخبه و این‌ها مسئولیت دارند.
بسیاری از خطا‌ها و خیانت‌ها و کم کاری‌ها در فضای رسمی میربینبم قطعه مکمل پازلی است که مردم و نخبگان و تشکل‌ها سکوت کردند و غفلت کردند.
دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: امروز نیازمند این هستیم که مسائلی را بفهمیم و طرح کنیم و به سمت حل برویم و شدید نیازمند جنبش طرح مسئله هستیم تا حل شوند، اما در برابر این جنبش و جریان وجود دارد که به مثابه قیچی عمل می‌کنند و اول جریان تخدیر است که در جامعه است از صداوسیما و روزنامه و خبرگزاری و فضای مجازی، جریان فراگیری برای تخدیر جامعه مشغول فعالیت است و ذهن جامعه را از مسائلی مهم پرت کند و به مسائل پیش پاافتاده هدایت کند.
وی بیان کرد: هر جایی که یک بازی جدی گرفته شد نتیجه این است که مسئله جدی شوخی گرفته شده است و جریان الکی خوشی و بی درد و مصادیق زیادی است و در مقابل این جریان دیگری است که جریان یاس افکنی و سیاه نمایی است و این هم قابل انکار نیست و امروز بیش از صد ماهواره برفراز ایران کار می‌کنند و سایت و کانال با هدف در حال فعالیت هستند تا هر آنچه نیمه خالی جمهوری اسلامی را بزرگ نمایی کنم؛ و اتفاقات خوب را از چشم‌ها بپوشانند.
وی با اشاره به لرزه کرمانشاه گفت: کوچکترین مشکل بزرگنمایی و تحلیل می‌شد و نظام متهم می‌شد و ماهواره و شبکه‌های مختلف، اما در همان ایام شهر سرپل ذهاب امام جمعه اش در چادر زندگی می‌کرد و هیچکس خبر نمی‌شد از این موضوع و شبکه‌های ملی سانسور کرده بودند و برجسته نکردند و دوست نداشتن مردم بدانند و از این نمونه‌ها کم نیست.
جلیلی ادامه داد: تلاش این است که سیاه نمایی بیشتر شود و از نیمه پر لیوان صحبت نشود و اگر صحبت کنی و از خوبی‌ها و پیشرفت‌ها بگویی متهم می‌شوی که از فقر و اختلاس صحبت نکنیم و سکوت کرد، اما نه دعوت به سکوت نمی‌کند بلکه جنبش طرح مسئله راه بیندازیم و تعریف ما از مسئله چیست؟
وی افزود: اگر می‌خواهیم طرح مسئله کنیم باید آسیب‌ها و آفت‌ها و خیانت‌ها را ببینیم و درست تشخیص بدهیم، اما این نیمی از مسیر برای رسیدن مسئله است و بخش دیگر داشته‌ها و توانایی هاست که می‌توان ناتوانی‌ها را جبران کرد؛ و باید ظرفیت‌ها را به کار گرفته تا نقصان‌ها برطرف شود.
جلیلی با اشاره به عدالت که در قرآن تاکید شده است عنوان کرد: همه ما مسئوول هستیم و ما با یک جریان تئوریزه کردن مسئولیت و بی مسئولیت کردن آن هستیم.
وی با تاکید بر عمل کردن جز جز افراد به مسئولیت خود در جامعه گفت: باید حداکثر جامعه وارد شوند و مردم حضور داشته باشند و همه اقشار در جامعه نقش داشته باشند و واکنش نشان دهند و جنبش طرح مسئله یاد بگیریم و یا بدهیم امکانات جامعه را ببینیم و مسئولیت متوجه ما را ببینیم و فعال کنیم.
جلیلی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: در دهه شصت که گفتمان ما انقلابی و ساده زیستی بود، جوانان ما در دور افتاده‌ترین نقاط کمک می‌کردند تا به عدالت نزدیک بشویم و عدالت خواهی مطالبه گری بود و در کنار آن عمل بود و تشکیل‌های بسیار مردمی شکل گرفت، چون جهاد و بسیج و این هم افزایی گام به جلو است.
وی افزود: اگر بتوانیم داشته‌ها و نداشته‌ها وآسیب‌ها وآفت‌ها در کنار ظرفیت و امکانات کشور ببینیم امید است که اتفاقات مثبت بیفتد و جنس طرح مسئله امید در کشور ایجاد می‌کند و نقاط ضعف را می‌بیند و دستاورد‌ها را انکار نمی‌کند که اگر نداشته باشد این دو بال را به تخدیر و یا سیاه نمایی می‌افتند و زحمت دارد و همت می‌طلبد و صبر می‌طلبد.
وی با تاکید بر اینکه کمک خدا به حق خواهد بود افزود: این کمک باید به نصابی برسیم که نصرت الهی بیاید و اگر کم همتی کردیم کار به جایی نخواهد رسید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها