معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: هشت گروه استهلال برای رصد ماه مبارک رمضان به مناطق مرتفع این استان اعزام می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۳۱
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت الاسلام سعید عسگری اظهار داشت: این گروه‌ها از عصر امروز به جستجو و رویت ماه با استفاده از به روزترین امکانات و تجهیزات می‌پردازند و در صورت مشاهده ماه، مراتب را به ستاد مرکزی اعلام می‌کنند.

وی افزود: این گروه‌ها در مناطق مرتفع شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه مستقر می‌شوند و هر گروه متشکل از هشت روحانی و معتمد آموزش دیده است.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه گروه استهلال در سنندج به منطقه مرتفع گردنه صلوات آباد اعزام می‌شوند، اضافه کرد: تمام گروه‌ها پس از رصد ماه شوال نتیجه را به دفتر نمایندگی، ولی فقیه در کردستان ارسال و از آنجا به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر شهرستان کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های استهلال برگزار شد، گفت: همچنین در مرکز استان نیز همایشی با عنوان مبانی فقهی و علمی استهلال با حضور روحانیان و اعضای گروه‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور یادآور شد: بر اساس مبانی فقهی مذاهب اسلامی استفاده از آیات قرآنی، احادیث نبوی و بهره‌مندی از نظرات نخبگان علمی در حوزه نجوم برای رویت هلال ماه ضروری و تبعیت از نظر حاکم و رهبر اسلامی واجب است.

اختلاف بر سر آغاز ماه‌های قمری بویژه ماه مبارک رمضان که حتی یک روز جابجایی آن با حرمت و وجوب روزه مقارن است اهمیت بررسی علم نجوم را در بین علمای اسلامی دو چندان کرده است.

گاه شمار‌های کشور‌های اسلامی بر ۱۲ ماه قمری قرار گرفته است اماتعیین زمان دقیق آغاز ماه مبارک رمضان و ماه ذی‌الحجه بدلیل وجود دو فریضه واجب روزه و حج در بین مسلمانان جهان از حساسیت خاصی برخوردار است.

امام شافعی (رض) معتقد بود مطلع هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است و در بحث ماه رمضان باید بنا به حکم حاکم شرع که همان رهبر است، عمل کرد.

جمعیت غالب استان کردستان اهل تسنن است و اکثریت مردم شهر‌های سنندج، کامیاران، مریوان، بانه، سقز، سروآباد، دهگلان و بانه معتقد به فقه شافعی و بیشتر مردم بیجار و قروه نیز معتقد به فقه جعفری هستند.

براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۵ کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و ۱۷۰۰ آبادی دارای سکنه زندگی می‌کنند

انتهای خبر/۷۷۲۷
ارسال نظرات