رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان :
رشد قابل توجه بخش صنعتی استان زنجان حاکی از قرار گرفتن صنایع استان بر روی ریل توسعه صنعتی است.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۰۶
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان: مهندس ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان زنجان در نشست فعالان اقتصادی استان با استاندار زنجان گفت : نتایج اقدامات بخش خصوصی استان و حاصل حمایت های استاندار و مدیران اقتصادی ، نشان از رشد قابل توجه فاکتور های بخش صنعت استان در سال 96 نسبت به سال 95 می باشد.

وی تصریح کرد : هم اکنون در استان حدود 1390 واحد تولیدی با حجم سرمایه گذاری 6667 میلیارد تومان در حال فعالیت است و این در حالی است که حجم سرمایه گذاری استان در اسفند سال 92 بالغ بر 2500 میلیارد تومان بوده است.

فغفوری با بیان اینکه 45 هزار نفر در بخش صنعت استان مشغول به کار هستند یادآور شد : در سال 96 ، 178 واحد صنعتی جدید در استان راه اندازی شدند و در سال 95 ، 158 واحد صنعتی جدید شروع به کار کردند.

وی با اشاره به اینکه سهم جمعیتی استان در مقایسه با کشور 3/1 درصد است افزود : تعداد کارخانجات استان از لحاظ تعداد 8/2درصد کشور بوده و از لحاظ سرمایه گذاری 46/2 درصد از سرمایه گذاری صورت گرفته در کشور بوده که این میزان بیش از 2 برابر سهم استان می باشد.

این مقام مسئول در خصوص پرداخت بالغ بر 399 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در قالب طرح رونق تولید اظهار داشت : در سال 96 در راستای صیانت از اشتغال 1200 میلیارد تومان تسهیلات به طور مستقیم توسط بانک ها به واحدهای تولیدی پرداخت گردید که این میزان در سال 95 بالغ بر یکهزار میلیارد تومان بود.

وی عنوان کرد : در سال گذشته 50 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برگزار گردید که حاصل آن 491 مصوبه بود و 89 درصد مصوبات اجرایی شد که در این زمینه در کشور دومین استان از حیث اجرای مصوبات ستاد تسهیل بودیم.

فغفوری سال 96 را اولین سالی دانست که در آن نه تنها هیچ واحد تولیدی به تعداد واحدهای تعطیل استان افزوده نگردید بلکه 29 واحد نیز به چرخه تولید بازگشت.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با اشاره به رشد وصول حقوق دولتی در معادن عنوان کرد : میزان وصول حقوق دولتی در سال 96 ، 18 میلیارد تومان ، در سال 95 ، 12 میلیارد تومان و در سال 94 ، 7 میلیارد تومان بوده است که این رشد حاکی از فعالیت معادن در حوزه اقتصادی استان است.

وی در خصوص سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در استان یادآور شد : هم اکنون در استان سرمایه گذارانی از کشور های ژاپن ، ترکیه ، بلژیک و چین فعالیت می کنند.

فغفوری با اشاره به رفع مشکل شرکت پتروشیمی زنجان پس از سالها خاطر نشان ساخت : با تلاش های مقام عالی استان ، 329 میلیون دلار مسدودی این شرکت از صندوق توسعه ملی اخذ گردید که با رفع این مشکل از این پس بدنبال اجرای سریع این پروژه عظیم در زنجان خواهیم بود.

در این نشست درویش امیری استاندار زنجان گفت : امروز فناوری، رسانه، اطلاعات و ارتباطات از ارکان اصلی اقتصاد خلاق جهان هستند و سرمایه های ایران فراتر از این بخش هاست چرا که این حوزه ها به توانمندی ایران اضافه می شود و دیگران آن را کسب می کنند.

درویش امیری صنایع خلاق را ثمره پردازش ذهن و فکر برشمرد و بر لزوم دست کم نگرفتن جوانان ایرانی در این زمینه تاکید کرد.

استاندار زنجان گفت: با همین رویکرد از سویی ذهن پویای ایرانیان در صنایع خلاق به کار گرفته شده و از سوی دیگر از محیط زیست و هدف رفت منابع جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه صنایع خلاق به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی کمک می کند، بهره گیری از توان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را زمینه ساز تحول اساسی در لایه های مختلف جامعه برشمرد.

درویش امیری ادامه داد: اگر به همین محدوده در صنایع خلاق بپردازیم در واقع پایه گذار دیپلماسی مردمی میان ملت ها را فراهم می کنیم؛ دل های ملت ها در تعاملات اجتماعی و فرهنگی، به همدیگر نزدیک می شود.

استاندار زنجان اضافه کرد: در سال 2014، بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، یک هزار و 246 میلیارد دلار ارزش گردش مالی گردشگری در سبد اقتصاد دنیا بود که آن سال سهم ما به هفت میلیارد دلار رسید.
درویش امیری افزود: ما همچنان اقتصاد را به معنای فروش نفت، کالای سخت و سخت افزاری تعبیر می کنیم.
استاندار زنجان تاکید کرد: امروز اقتصاد جهان بر مدار فروش ذهن و تراوش فکر است، هر کسی که بیشتر بیندیشد، در حوزه صنایع خلاق سهم بیشتر از اقتصاد جهانی می برد.

شایان ذکر است در این نشست مدیران و فعالین اقتصادی استان به بیان مشکلات و موانع پیش روی و ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

 

ارسال نظرات