خبرهای داغ:
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه امر تبلیغ حکیمانه دین به عنوان مسئولیت اساسی و اصلی مبلغین است، گفت: امروز در نظام جمهوری اسلامی همه باید نسبت به جریان سعادتمندی و دستیابی به اهداف فرهنگی ایران اسلامی و این الزامات پایبند باشیم.
کد خبر: ۹۰۱۷۳۳۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵

تبلیغ حکیمانه دین مسئولیت اساسی و اصلی مبلغین/ میزان کرسی‌های تفسیر پاسخگوی نیازهای جامعه تشنه دینی نیستبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام علی دارابی امروز در گردهمایی روحانیون و مبلغین همدان با عنوان طلایه‌داران تبلیغ با بیان اینکه ایمان با عمل صالح اثبات می‌شود به آیاتی از سوره مبارکه مریم اشاره و اظهار کرد: در این آیه به توأمان بودن ایمان و عمل و دست‌یابی به محبوبیت اشاره شده است که پیام آیه ما را به رعایت ایمان متوجه می‌کند.

وی با بیان اینکه شرایط و ملاحظات تبلیغ دین در قبل از انقلاب و تبلیغ بعد از انقلاب بسیار متفاوت است، گفت: عوامل بسیاری بر این امر تاثیر گذاشته است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه امر تبلیغ امروز به عنوان یک امر مقدس و نورانی و منشور جامع با اضلاع متعدد است، اضافه کرد: به منظور ارتقای ضریب نفوذ پیام مبلغان الزاماتی را لازم است که یک مبلغ موفق باید زیرکی و هوشمندی نسبت به آن داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امر تبلیغ حکیمانه دین به عنوان مسئولیت اساسی و اصلی مبلغین است، گفت: امروز در نظام جمهوری اسلامی همه باید نسبت به جریان سعادتمندی و دستیابی به اهداف فرهنگی ایران اسلامی و این الزامات پایبند باشیم.

دارابی به پیشرفت سطح سواد و اگاهی مردم نسبت به گذشته و اختلاف آن با سطح آگاهی مبلغ اشاره و عنوان کرد: در روزگارانی مخاطبین ما به لحاظ سواد و آگاهی با مبلغ ما فاصله کهکشانی داشتند اما امروز مخاطبین دانش قابل اعتنایی دارند چه بسا که نسل امروز در عرصه مقابله با تکنولوژی از ما جلوتر و ابزارهای دیجیتالی پیشرفته تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در شرایط امروزی مردم نسبت به چگونگی بهره‌مندی از فضای سایبری و فریبنده مجازی آگاهی چندانی ندارد، تصریح کرد: بر این اساس سازمان تبلیغات اسلامی با درک این موقعیت در راستای رفع دغدغه خانواده‌ها اقدام به تاأسیس موسسه تبیان با ایجاد اینترنت پاک کرده است.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی با بیان اینکه امروز در فضای مجازی دام‌های فریبینده برای فرزندان و جوانان وجود دارد، افزود: این گونه نیست که بگوییم بر فرزندان خود در این فضا کنترل داریم و آنها را واکسیناسیون کرده‌ایم چراکه فضای مجازی فضای فریبنده‌ای است و خطرات آن همه را تهدید می‌کند.

* ادبیات امروز جامعه تطبیقی باید جوابگوی نیازهای جوانان جامعه و خانوداه‌ها باشد

وی استان همدان را از استان‌های برتر در تبلیغ دین و دستیابی به شاخص‌های فرهنگی دینی معرفی کرد و افزود: باید با برنامه‌های مبتکرانه و برنامه‌ریزی‌های لازم از فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم چراکه اگر فرصت‌ها را با برنامه‌ریزی نوآورانه نتوانیم به پیش ببریم فردای قیامت مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت.

دارابی در بخش دیگر سخنان خود با گرامیداشت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر تبیین خطوط حرکت مبلغین در این ماه پرداخت و عنوان کرد: چگونگی و شیوه‌های برتر تبلیغ در ماه رمضان امسال در این همایش عنوان می‌شود ضمن اینکه ابتدا باید به بیان نکته پرداخت که مبلغان و روحانیون تا چه اندازه با فضای امروز جامعه، مخاطبان و فضای فکری و اندیشه‌ای جامعه‌ای آشنا هستند.

وی با تاکید بر آشنایی مبلغین نسبت به نیاز مخاطبان در عرصه معنویت، آن را از ضروریات امروز جامعه دانست و اضافه کرد: جوانان امروز عطشناک معنویت هستند که باید مبلیغن در این خصوص قدم بردارند تا جوانان ما در مسیر اصلی قرار بگیرند.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه پدیده‌های نو پدید با ارائه ویترین‌های بسیار جذاب و متنوع و با ظاهری آراسته جوان را می‌فریبند و دل او را به یغما می‌برند، گفت: ساکت شدن در این خصوص خطاست بلکه بالاتر از آن گناهی نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه ادبیات امروز جامعه تطبیقی باید جوابگوی نیازهای جوانان جامعه و خانوداه‌ها باشد، یادآور شد: باید بتوانیم از ادبیات و زبان مفاهمه بین خود و مخاطب استفاده کنیم به طوری که انتقال مفاهیم معارف اهل بیت(ع)، ارزش‌های دینی و مبانی دین به جوانان و نوجوانان با بیان جذاب همراه باشد تا اثربخش واقع شود.

دارابی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در جامعه غریب مانده است، گفت: برای رفع غربت بهترین و شایسته‌ترین گزینه اصحاب تبلیغ است تا با شیوه‌های جذاب بتوانند معارف را آموزش دهند.

وی با بیان اینکه در جامعه میزان کرسی‌های تفسیر پاسخگوی نیازهای جامعه تشنه دینی نیست، یادآور شد: انسان معاصر انسان غریبی است و اساس فرصت او کم است، هر ادبیاتی برای او جذابیت ندارد و شخصیت ژلاتینی دارد بنابراین باید بسیاری از ظرافت‌های او را بشناسید و به روانشناسی تبلیغ آگاه باشید.

*استان همدان پیشرو در پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه مبلغین و روحانیون باید به اقتضای زمان سخن بگویند بر ترویج و تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی توسط مبلغین تاکید کرد و ادامه داد: باید سبک زندگی که رهبری در طول چند سال اخیر فریاد برآوردند را اجرا کنیم به طوری که اگر سبک زندگی اسلامی را که نسخه شفابخش جامعه می‌دانیم اجرا کنیم و لازم است مبلغان ابتدا خود به آن و چگونگی تحقق و اجرای آن آگاه باشند.

وی با بیان اینکه اگر ابعاد سبک زندگی را در جامعه تبیین کنیم بسیاری از مشکلات امروز کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: خوشبختانه استان همدان در عرصه پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و... پیشرو بوده و تلاش‌ها بسیاری داشته است.

دارابی با بیان اینکه مرجعیت روحانیت امروز مسئولیت ما را چند برابر کرده است، افزود: ما نمی‌توانیم نسبت به آن و مشکلات مردم بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات موجود گفت: باید سلوک مراجع را در شنیدن مشکلات و سختی‌های مردم مورد توجه قرار دهیم.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: باید در مواجه با گرفتاری‌ها و شنیدن سختی‌های زندگی و معیشت مردم، آنها را مورد توجه قرار دهیم آنچنان که علمای بزرگ اینچنین بودند چراکه اگر روحیه مردمی را از خود جدا و برای زندگی خود تشریفات بسازیم حیات روحانی خود را با دست خود از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز دستیابی جوانان به روحانیون سخت شده است، اضافه کرد: روحانیت شیعه برای مردم، از مردم و خادم مردم بوده و هستند بنابراین باید ساعتی را بگذاریم تا جوانان و مردم بتوانند مسائل شرعی و مشکلات خود را با روحانیون مطرح کنند.

دارابی با تاکید بر لزوم تجدید نظر در چارچوب‌های فرهنگی برای روحانیت در ارائه مشاوره دینی، فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از نیروهای تبلیغی در نقاط روستایی و محروم تحت عنوان روحانی مستقر خدمات تبلیغی، مشاوره دینی، اخلاقی، خانواده و حتی در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به عدم استقبال مردم از جامعه روحانیون تصریح کرد: اگر اهل ایمان و عمل صالح باشیم زمینه‌ساز محبوبیت خود در قلوب مردم را خواهیم داشت و اگر امروز می‌بینیم جامعه روحانی مورد استقبال قرا نمی گیرد مقصر خود ما هستیم که نسبت به مسئولیت اجتماعی خود غافل هستیم به طوری که باید به ساحت‌هایی که روحانیت مسئولیت یافته پاسخگو باشیم.

* روحانیت پاسداران حریم فکری و عقیدتی هستند

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه امروز روحانیت اصیل شیعه در ایران اسلامی به عنوان پاسداران و شخصیت‌هایی که از حریم فکری و عقیدتی پاسداری می‌کنند شناخته می‌شوند، یادآور شد: این مسئولیت بسیار سخت و سنگین است.

وی بر لزوم افزایش سواد آگاهی روحانیون اشاره و عنوان کرد: اقتضائات امروز به گونه‌ای است که روحانیون نیازمند مطالعه باشند تا آنچه را که می‌گویند مستند باشد تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

دارابی با بیان اینکه در شرایط امروز به واسطه پژوهش‌ها مراتب و ریشه‌های دینداری در مردم بالا است، گفت: توجه مردم به فرایض دینی بسیار بالا است به طوری که در نماز و روزه بالای 85 درصد است.

وی در واکنش به اظهاراتی در داخل که مردم از دین زده شده و نسبت به نماز و روزه و فرایض دینی اهتمام لازم ندارند، تصریح کرد: برخی پژواک گفته‌های بیگانگان هستند که دانسته یا نادانسته در زمین دشمن بازی می‌کنند که سعی در تخریب هویتی ایران اسلامی دارنده لازم است مبلغین در این خصوص به وظیفه خود به خوبی عمل و شرایط را به نحو مطلوب داشته باشند.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه امروز دشمن سعی دارد با یاوه‌گویی‌های خود عنوان کند که انقلاب اسلامی به انقضای خود نزدیک شده است، یادآور شد: ما نه در حرف بلکه در عمل نشان خواهیم داد که اینگونه نیست.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای سعی در نارضایتی مردم از نظام و انقلاب دارند، گفت: وظیفه مردم و علما، زنده نگه داشتن امید به نظام است به طوری که امروز باید ریشه‌های امید و دینداری را در مردم تقویت و همچون پدری مهربان رفتار کنیم.

دارابی با بیان اینکه روحانیون نباید اسیر خشم و عصبانیت در برخورد با مردم باشند، یادآور شد: این از ساحت روحانی اصیل به دور است چراکه ما خود باید مردم را در مدیریت خشم راهنمایی و ارشاد کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات