خبرهای داغ:
از دو کتاب جدید انتشارات امیرکبیر با عنوان‌های «ملی‌گرایی، تاریخ‌نگاری و شکل‌گیری هویت ملی نوین در ایران» و «یک مرد رسوا» در غرفۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب سی‌ویکم رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۱۷۱۸۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، از دو کتاب جدید «ملی‌گرایی، تاریخ‌نگاری و شکل‌گیری هویت ملی نوین در ایران» نوشتۀ دکتر علی‌محمد طرفداری و «یک مرد رسوا» نوشتۀ اصغر حیدری، با حضور مؤلفان و دکتر کرمی، معاون علمی و فرهنگی مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر رونمایی شد.

علی‌محمد طرفداری، نویسندۀ کتاب «ملی‌گرایی، تاریخ‌نگاری و شکل‌گیری هویت ملی نوین در ایران» گفت: دغدغۀ من برای شکل‌گیری این کتاب به سال‌های قبل برمی‌گردد. زمانی که من در حوزۀ ملی‌گرایی و ارتباط آن با تاریخ و دربارۀ بحث‌های شکل‌گیری هویت ملی مطالعه و پژوهش می‌کردم که حاصل آن مجموعه مقالاتی بود که در نشریات مختلف نیز به صورت پراکنده منتشر شد.

وی دربارۀ محتوای اثر ادامۀ داد: این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول حاصل پژوهش‌های شخصی خودم در این حوزۀ و بخش دوم ترجمۀ مقالات خارجی دربارۀ این موضوع است.

طرفداری با اشارۀ بۀ دو نکتۀ ملیت‌گرایی و سوءاستفاده از آریایی‌گرایی گفت: مبحث ملی‌گرایی یکی از مباحث پرمسئلۀ ایران و جهان اسلام معاصر طی چند سال اخیر است. تأثیرات ملی‌گرایی در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در ایران و کشورهای همجوار بسیار گسترده است. این تأثیرات ابعاد مختلفی دارد که بسیار متعدد است.

نویسندۀ کتاب گفت: ملیت‌گرایی تأثیر جدی در تاریخ‌نگاری دارد. محققان ایرانی در تاریخ‌نگاری معاصر ایران خیلی کم کار کرده‌اند و کسانی که در این حوزه فعالیت داشته‌اند، همکاران دانشگاهی ما در خارج از کشور هستند. در داخل کشور من نخستین کسی هستم که به طور خاص به موضوع تاریخ‌نگاری معاصر ایرانی پرداخته است.

وی تشریح کرد: اصطلاحی با عنوان مکتب تاریخ‌نگاری ملی‌گرایانۀ ایران، نخستین بار توسط من و در این کتاب مطرح شده است. از جمله تأثیراتی که ناسیونالیسم ایرانی در حوزۀ هویت ملی و تاریخ‌نگاری گذاشته، شکل دادن گفتمان آریایی بود. مبنای فرهنگ و تمدن و تاریخ ایرانی طی هزاره‌های گذشته، مبتنی بر مباحث نژادپرستی و به طور خاص نژادپرستی ایران است.

نویسندۀ کتاب تشریح کرد: در قسمتی از کتاب سوءاستفادۀ تحولات ایران از گفتمان آریایی مورد نقد قرار گرفته است و برای نخستین بار این موضوع مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. سیر طبیعی کتاب پیش از دوران پهلوی است؛ زیرا دوران پهلوی و انقلاب اسلامی در این حوزه دارای پیچیدگی‌های فراوانی است که در این کتاب نمی‌گنجید و نیاز به تحقیقات جداگانه‌ای دارد.

طرفداری گفت: گام اول شرق‌شناسی و ایران‌شناسی اروپایی به خصوص از دورۀ قاجار به بعد، توجه به آثار تاریخی جامانده در این سرزمین‌هاست. مجموع آثار تاریخی ایران از دوران پیش از تاریخ و دورۀ ایران باستان و دورۀ ایران اسلامی تا سده‌های اخیر مبنایی بوده برای نگارش تاریخ ایران.

دکتر کرمی، معاون علمی و فرهنگی موسسۀ انتشارات امیرکبیر گفت: این کتاب ویژگی‌های خاص خود را دارد. در حوزۀ هویت ملی نوین ایران، کتابی به این جامعیت با رعایت انصاف و اصول علمی کمتر شاهد بوده‌ایم. رویکرد‌های پژوهشی صفر تا صد در این کتاب نیست. این کتاب هم دستاورد پژوهشی نویسنده است و هم مقالاتی که ترجمه شده‌اند. ویژگی ترکیبی بودن این کتاب موجب شد این انتشارات کتاب من را چاپ کند.

وی افزود: ویژگی‌های دیگر این کتاب، موضوع آن است که جز اولویت‌های مؤسسه است. از دیگر ویژگی‌های این اثر  جدی، دقیق و علمی بودن و نیاز جامعۀ مخاطب به آن است.

رمان جنجالی «یک مرد رسوا» اثر گوین اسلر با ترجمۀ اصغر حیدری، به جنایت‌های پشت پردۀ بریتانیا و امریکا در جنگ ایران و عراق می‌پردازد که ترجمۀ آن نه ماه به طول انجامیده است و در این مراسم از آن رونمایی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها