شیخ الحکمایی گفت: در هنر مجسمه سازی بعد از انقلاب اسلامی ، به عمق و ژرفای مفهوم انقلاب پرداخته شد که این بخش عمیق و قابل توجهی است.
کد خبر: ۹۰۱۶۹۲۵
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل ازرادیو گفت و گو ، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی روند تحول هنر انقلاب در هنرهای تجسمی، نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی در ارتباط تلفنی با طاهر شیخ الحکمایی مجسمه ساز به روی آنتن رفت.

شیخ الحکمایی در ابتدا در رابطه با رویدادهای بعد از انقلاب اسلامی در هنر مجسمه سازی بیان داشت: هنرهای مختلف به ویژه مجسمه سازی در دوران انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی دچار تحولاتی شدند که یک دوره سکوت را داشت.

وی در توضیح چرایی این مطلب افزود: در جریان انقلاب امکان استفاده از هنر مجسمه سازی به معنایی که در تظاهرات و شعاردادن ها بود (مانند استفاده از پوستر و نقاشی) نبود. در نتیجه مجسمه سازی تا مدتی حالت سکوت را ادامه داد تا اینکه با همت و فداکاری اساتید برجسته و دلسوز این رشته دوباره احیا شد.

شیخ الحکمایی خاطرنشان ساخت: در دوران انقلاب اسلامی به ویژه جنگ واکنش های خیلی خوبی به این هنر می شد که تا به الان هم ادامه دارد. گاهی واکنش ها به مجسمه سازی روایت گونه بود. روایتی از انقلاب، جنگ تظاهرات و حضور مردم در جبهه و فداکاری رزمندگان در جبهه ها و بخشی هم به عمق و ژرفای مفهوم انقلاب پرداخته شد که این بخش عمیق و قابل توجهی است.

وی در چرایی این مسئله گفت: زیرا هنرمندان به مفهوم واقعی فداکاری و ایثار که در ایدئولوژی اسلام مطرح است توجه کردند و آثار خوبی هم ارائه کردند.

 این مجسمه ساز مطرح کرد: در حال حاضر مجسمه سازی مانند همه رشته های دیگر حرفی برای گفتن دارد. تا زمانی که برای مجسمه سازی عرصه هایی ایجاد شده موفق عمل کرده است. بنابراین عرصه برای این هنر سخت تر است اما باید برای آن فراهم شود.

شیخ الحکمایی بیان داشت: هنر مجسمه سازی در جهان پیرامون ما می تواند تازگی داشته باشد. گردهمایی های مجسمه سازی از سال 1385 آغاز شد و در دنیا هم طرفداران زیادی پیدا کرد.

وی عنوان کرد: این گردهمایی ها برای شناساندن محیط و آشنایی هنرمندان با فضای ایران خیلی موثر است و چندین دوره هم در تبریز، اصفهان و اهواز برگزار شده اما باید مدیریت شود تا نقاط قوت این هنر را بروز دهیم.

شیخ الحکمایی گفت: در هنر مجسمه سازی باید به سمت مفاهیمی که در فرهنگ و اعتقادات مان وجود دارد حرکت کنیم. نمونه های خوبی هم داریم که می تواند ماندگاری این نوع تفکر را تضمین کند.

 

 

 
ارسال نظرات