متاسفانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش ارتباطات شاهد کمرنگ شدن ارتباطات نزدیک خانواده‌ها هستیم.
کد خبر: ۹۰۱۶۸۹۵
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امروزه نبود ثبات اقتصادی در کشور و نیز افزایش فشار‌های روحی و روانی بر جمع خانواده‌ها ناملایمات و شکاف‌هایی را در خانواده‌ها ایجاد نموده است که مانع از رشد اجتماعی فرزندان می‌شود.

متاسفانه افزایش توقعات و بالا رفتن نیاز‌های اعضای خانواده‌ها شرایطی را ایجاد کرده است که پدر خانواده به عنوان فردی که عامل اصلی در تربیت فرزنمدان محسوب می‌شود کمتر زمانی را برای سپری نمودن در جمع خانواده دارد.

از طرفی پیشرفت تکنولوژی و گرایش به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ای را ایجاد کرده است که مادران در خانواده کمتر توجهی به فرزندان خود دارند و بسیاری نیز پا را از این فراتر گذاشته اند و با تهیه یک تبلت فرزندان نونهال و خردسال خود را نیز وارد شبکه‌های اجتماعی نموده اند و به بهانه اجتماعی شدن آنان را از اولین اجتماع زندگی که همان خانواده است دور کرده اند.

در واقع چنین شرایطی زمینه‌ی دور ماندن فرزندان از والدین را دوچندان نموده است و وابستگی کودکان به افراد غیروابسته و خارج از جمع خانواده را بیشتر کرده که عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد.


از طرفی باید گفت: خانواده هر نوع مذهب و اعتقاداتی را که داشته باشد، به کودک خود انتقال می‌دهد، اما در این میان با توجه به اینکه در جامعه ما تربیت و فرهنگ اسلامی حاکم است، اما باز هم ما با چالش‌ها و شکاف‌هایی مانند کم‏رنگ شدن الگو‌های دینی و بی‌توجهی به احکام اسلامی مواجه هستیم که تاثیر مستقیمی در رشد فرزندان به همراه دارد.

خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که در زندگی جمعی انسان شکل گرفته و مهم‌ترین نقش را در توسعه و رشد مراحل حیات بشر در امتداد تاریخ انسان از خود نشان داده است و از ابتدا تاهنوز و تا فرجام زندگی، نسبت به دیگر نهاد‌های اجتماعی ارزش و اهمیت خاصی دارد.

با همه این‌ها متأسفانه امروزه بر اثر رشد و توسعه فزاینده وسایل و ابزار رسانه‏‌های جمعی و تهاجم گسترده فرهنگ انحطاط و ضد اخلاق، نظام مقدس خانواده دچار تزلزل و بحران شده است.

در نهایت باید گفت: امید آن است که خانواده‌ها با تربیت صحیح فرزندان فاصله ایجاد شده در جمع صمیمی خود را از بین ببرند و رشد فرزندان خود را در سایه توجه مستمر مدیریت کنند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات