کد خبر: ۹۰۱۶۸۸۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمنی مستمر، عمیق و براندازانه‌ آمریکایی‌ها، دشمنی با اینجانب یا دیگر مسئولان کشور نیست بلکه خصومت با مجموعه‌ نظام اسلامی و ملتی است که این نظام را انتخاب کرده و در راه آن حرکت می‌کند.(97/2/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

▼ حرف روز
ضرورت ترسیم نقشه راه جدید

از روزی که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد تا امروز، خبر ادامه برجام با اروپا همچنان مورد توجه رسانه‌هاست. گویا دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مأموریت یافته است با سفر دوره‌ای از پکن و مسکو خود را به بروکسل برساند تا ضمن شرکت در نشست وزرای خارجه تروئیکای اروپا، درباره نحوه ادامه برجام منهای آمریکا رایزنی کند. درباره وضعیت هسته‌ای ایران و شرایط جدید پیش آمده از زوایای گوناگون بحث‌های بسیاری مطرح شده است؛ اما در همه این تحلیل‌ها آنچه نباید مغفول بماند، ضرورت توجه بنیادین به منافع ملی و اتخاذ راهبردی هوشمندانه و منطبق با منافع ملی است. بررسی مسیری که درباره مذاکرات معطوف به موضوع هسته‌ای تاکنون پیموده‌ایم و حوادثی که در این راه برای کشور پیش آمده، نشان‌دهنده آن است که اقدامات و مواضع برخی مسئولان و متولیان موضوع هسته‌ای ایران از راهبرد معین و قاعده‌مند پیروی نمی‌کند؛ برای نمونه در سال 92 برخی مسئولان آمریکا را کدخدا و اروپا را در حکم رعیت می‌دانستند و از این رو می‌گفتند برای حل مسئله هسته‌ای باید به سراغ کدخدا رفت، اما در سال 97 و لحظاتی پس از اعلام کناره‌گیری آمریکا از برجام می‌گویند «خوشحالیم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است»! به عبارتی، می‌توان گفت، درباره حل‌وفصل معادله هسته‌ای، نه از راهبرد مشخصی تبعیت شده و نه منطبق با منافع ملی اقدام شده است؛ یعنی تعلقات و منفعت‌های سیاسی و حزبی بر منافع ملی غالب شده است. اینکه پس از فراز‌ و نشیب فراوان در مذاکرات هسته‌ای، کشور به نقطه‌ای که در سال 82 قرار گرفته بود، بازمی‌گردد و مسئولان مذاکرات هسته‌ای ناچارند مشابه 15 سال گذشته، بار دیگر با تروئیکای اروپا کار مذاکرات هسته‌ای را پیش ببرند، معنایش آن است که به راهبرد منطبق با منافع ملی و رویکردهای عقلانیت‌گرا و تجربه‌محور، که رهبر معظم انقلاب از آغازین روزهای پدید آمدن مسئله هسته‌ای تا به امروز بر رعایت آن اصرار می‌ورزیدند، توجه دقیق صورت نگرفته است. بنابراین، امروز که در چنین نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم، ضرورت دارد به راهی که پشت سر گذاشته و تجربیاتی که اندوخته‌ایم، نگاهی بیفکنیم و با ترسیم نقشه راه جدید که مطابق با منافع ملی کشور و توصیه‌های راهبردی رهبر حکیم انقلاب باشد، قدم در مسیر دشوار و سرنوشت‌ساز پیش رو بگذاریم.

▼ گزارش روز
فرزندان دو تابعیتی!

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از مسئولان دو تابعیتی‌ و دارای «گرین کارت» دیروز در رسانه‌های گوناگون منتشر شد که حاصل یک سال تلاش هیئت تحقیق و تفحص مجلس بوده و در نوبت صحن علنی مجلس قرار دارد. در بخشی از این گزارش ذیل مبحث سوم «فرصت‌ها و تهدیدات افراد دارای تابعیت مضاعف» به حضور برخی افراد و فرزندان‌شان در خارج از کشور اشاره شده و آمده است: «اساتید غرب‌گرا در دانشگاه‌های کشور یا خود تبعه مقیم سایر کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی بوده و یا فرزندان ایشان در این کشورها در حال تحصیل و یا مشغول کار هستند و ارتباط تنگاتنگی با دانشکده‌ها و اندیشکده‌های به‌ ظاهر علمی خوب دارند.»
نکته جالب توجه در ادامه این گزارش، مربوط به حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور و هشدار نسبت به احتمال پیاده‌سازی اهداف دشمن در کشور از طریق آنها است: «اگرچه دستگاه‌های اجرایی کشور هیچ‌گونه اطلاعاتی از وضعیت تابعیت مضاعف فرزندان مسئولین نداده‌اند، لیکن بررسی اخبار آشکار در میان رسانه‌ها، سوابق تحصیلی مسئولان و فرزندان آنها و نیز سابقه خدمت آنها در کشورهای خارجی قراین و شواهد قابل اعتنایی را به دست می‌دهد که اثبات می‌نماید بسیاری از فرزندان مسئولان به ‌دلایل متعدد نظیر تحصیل و تولد، تابعیت دیگر کشورها را اخذ نموده‌اند و یا تابعیت سایر کشورها بر آنان تحمیل شده است.»
این گزارش همچنین از برخی مسئولان نام برده و نوشته است: «فرزندان مسئولان عالی‌رتبه‌ای، نظیر وزیر محترم امور خارجه، نفت و برخی از مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهور تنها نمونه‌ای از این دست افراد هستند. بدیهی است لازم است تا تدابیری در خصوص این دسته از افراد به‌ طور جدی اتخاذ گردد، به طوری که مقامات و اشخاص این چنین ملزم به اظهار دارا بودن تابعیت و اقامت سایر کشورها شده و یا در صورت کسب تابعیت‌های سایر کشورها نسبت به ترک تابعیت دوم اقدام نمایند.»
در پایان باید گفت، این گزارش شامل مباحث گوناگون از جمله خلأهای قوانین موجود در نحوه به‌کارگیری افراد دو تابعیتی و دارای مجوز اقامت در دستگاه‌های اجرایی است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه با وجود مأموریت ذاتی وزارت اطلاعات به منزله مرجع امنیتی‌ـ نظارتی، این گزارش تصریح می‌کند، همچنان عدم همکاری و مسامحه وزارت اطلاعات در این امر مهم مشاهده می‌شود.

▼ خبر ویژه
افزایش تنش‌ها در «اتحاد ملت»!

خبرهای شنیده شده از حزب «اتحاد» گویای آن است که انتخاب شهردار تهران موجب افزایش تنش‌ها در این حزب شده است و محمد نعیمی‌پور که نقش بسیار پر رنگی در انتخاب کاندیداهای فهرست امید در انتخابات شورای شهر تهران داشت و موفق شده بود بیشترین سهم این فهرست را از آن حزب خود کند، اکنون با دلخوری از معاونت اجرایی این حزب استعفا داده تا محسن میردامادی، دبیرکل حزب مشارکت که نقش پررنگی در تشکیل حزب اتحاد ملت داشت، اکنون از پشت پرده مدیریت این حزب بیرون بیاید و جایگزین نعیمی‌پور شود. میردامادی که بارها گفته بود هرجا ما مسئله را غیرتی کردیم، باخته‌ایم، پس از پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ به یاران خود در حزب مشارکت دستور تشکیل حزب جدید را داده بود و اکنون او که پس از حوادث انتخابات ۸۸ به پنج سال حبس محکوم شده بود، به میدان آمده است. در حال حاضر، محمد نعیمی‌پور مسئولیت اتحاد ملت در شهر تهران را که تنها برای حضور او در ساختار حزب ایجاد شده بود، برعهده دارد.
 
▼ اخبار
1ـ اشپیگل: وقت مقاومت اروپا در برابر آمریکا است

مجله «اشپیگل» در سرمقاله خود با اشاره به خروج آمریکا از «برجام»، خواستار مقاومت اروپا در برابر آمریکا شد و نوشت: در واشنگتن عصر ترامپ تنها چیزی که اهمیت دارد، از بین بردن میراث رئیس‌جمهور قبلی، باراک اوباما است. در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به تمجیدهای اغراق‌آمیز ترامپ از خودش، آمده است: «ترامپ می‌خواهد کاری کند که حکومت ایران با تحریم‌ها به زانو در بیاید؛ اما ملاحظات سیاسی داخلی در تهران سبب می‌شود که نرمش نشان دادن این کشور بعید باشد. در ایران، مسئولانی که ضعف نشان می‌دهند، کنار زده می‌شوند. اکنون، بیشتر محتمل است که آنها (ایرانی‌ها) متحد شوند.» نشریه آلمانی نوشته است: «با وجود این، شوکه‌کننده‌ترین موضوع مسئله‌ای است که به طور مستقیم بر ما اثرگذار است؛ غرب به آن صورتی که زمانی آن را می‌شناختیم، دیگر وجود خارجی ندارد. اسم روابط ما با آمریکا را در حال حاضر نمی‌توان دوستی گذاشت و به زحمت می‌توان آن را شراکت خواند.»

2ـ نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق
همزمان با شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، نتایج انتخابات در ۱۰ استان این کشور اعلام شد که بر اساس آن فهرست السائرون وابسته به مقتدا صدر با کسب 413 هزار و 638 رأی در بغداد در صدر قرار گرفت و پس از آن فهرست الفتح وابسته به هادی العامری، رئیس سازمان بدر با کسب 233 هزار و 298 رأی و دولت قانون با کسب 211 هزار و 243 رأی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. الوطنیه به رهبری ایاد علاوی با کسب 204 هزار و 686 رأی در جایگاه چهارم و فهرست حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در بغداد در مرتبه پنجم قرار گرفت. بر اساس این گزارش، جریان ائتلاف القرار به رهبری «اسامه النجیفی» معاون رئیس‌جمهور عراق در بغداد با کسب 94 هزار و 380 رأی رتبه ششم و جریان حکمت به رهبری عمار حکیم در بغداد با کسب 91 هزار و 39 رأی جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد.

3ـ افشاگری یک هنرپیشه علیه گرداننده آمدنیوز
«محسن افشانی» بازیگر جوان کشورمان با انتشار پستی در صفحه مجازی خود علیه «روح‌الله زم» گرداننده کانال ضدانقلاب آمدنیوز افشاگری کرد. وی «زم» را فردی «شیطان‌صفت و وطن‌فروش» خواند که «با تطمیع موساد، اخبار دروغ را به خورد مردم می‌دهد.» افشانی در ادامه خطاب به وی می‌گوید: «وطن‌فروش تو هستی که از کشور فرار کردی. اگر مردی بیا و مثل من همین‌جا حرف‌هایت را بزن، وگرنه فرار کردن و دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی که کاری ندارد.» این بازیگر زم را گرداننده «کانال‌های بی‌هویت» ‌خواند که به مملکت خود و خون شهدا، پشت کرده است. گفتنی است، کانال آمدنیوز یکی از رسانه‌های شایعه‌پرداز است که با دروغ‌پراکنی سعی داشت بر آتش اغتشاشات دی ماه سال گذشته بدمد.

4ـ بدهی 6 هزار میلیاردی خودروسازها
ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس با انتقاد از انحصار دو خودروساز داخلی، بیان کرد: با وجود حمایت‌های بی‌حساب و کتابی که از دو خودروساز داخلی صورت می‌گیرد، این دو مجموعه بیش از شش هزار میلیارد تومان بدهکاری دارند. باید به طور جدی خودروساز دیگری به میدان رقابت بیاید. وی با اشاره به شکل گرفتن مافیای پیچیده خودرو در کشور همزمان با بی‌کفایتی مسئولان متولی این بخش، افزود: درگیر مدیران بی‌لیاقتی هستیم که صنعت را پرهزینه اداره می‌کنند. رانت و فساد در بخش واردات و تولید بیداد می‌کند و شرکت‌های خودروسازی داخلی کاسه چه کنم دست گرفته‌اند و ما به دنبال این هستیم که با تزریق پول آنها را سر پا نگه داریم.

▼ اخبار کوتاه
در حالی که بنا به دستور‌العمل تعیین شده از سوی دولت، افراد دارنده ارز با ارزش بیش از حدود 10 هزار یورو باید ارز خود را در مدت تعیین شده به بانک‌ها تحویل داده و یا آنها را به صورت سپرده در بانک نگه دارند یا معادل ریالی آن را تحویل بگیرند؛ اما شواهد حاکی از آن است که برخی دلالان ارز توانسته‌اند با موفقیت به بعضی شعب بانک‌ها نفوذ کرده و با همکاری متصدیان آنها بازار سیاه ارز را از درون شعب بانک‌ها اداره کنند.
قشرهای گوناگون مردم مظلوم فلسطین همزمان با مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، به مناطق مرزی نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی می‌روند تا بر حق مشروع و قانونی خود مبنی بر بازگشت به سرزمینی که از آن رانده شده‌‌اند و مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ، تأکید کنند. یک تحلیلگر صهیونیست گفته است: غزه به بمبی تبدیل خواهد شد که در برابر اشغالگران منفجر می‌شود.
حسین مقصودی، عضو کمیسیون شورا‌های مجلس از طرح کاهش نمایندگان تهران در مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر، ۱۵ نماینده این طرح را به امضا رسانده‌اند. وی در ادامه تأکید کرد: نمایندگان بر اساس این طرح، پیشنهاد کرده‌اند، نمایندگان تهران از ۳۰ نفر به ۲۰ نفر کاهش پیدا کند که این طرح در دستور بررسی کمیسیون شورا‌ها قرار دارد و به زودی بررسی می‌شود.
اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس به نقل از اسحاق جهانگیری از دستور رهبر معظم انقلاب به دستگاه‌ها درباره تنظیم بازار ارز خبر داد و اظهار داشت: آقای جهانگیری گفت بعضی‌ها می‌خواستند ارز را خریداری کرده و در منزل نگه‌داری کنند، اما با ایجاد سامانه‌هایی که برای کنترل ارز برنامه‌ریزی کردیم، مانع این کار شدیم.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم گفت: به نظر من نمی‌شود نسبت به اعتراضات و انتقادات مردمی بی‌اعتنا بود، معنایش این است که باید هر دو جریان سیاسی کشور درباره روش و رفتارشان پاسخگو باشند و تجدیدنظر کنند. برای جلوگیری از آنچه اتفاق افتاد، کشور را باید با نخبگان و شایستگان و نه این جناح و آن جناح مدیریت کنیم.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا خبر استعفای شما از ریاست بانک مرکزی صحت دارد، گفت: به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت ندارد و از این موضوع تعجب می‌کنم که چرا برخی افراد مباحث این چنینی را مطرح می‌کنند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: احتمال اعمال تحریم علیه شرکت‌های اروپایی‌ که قراردادهای تجاری خود با ایران را حفظ کنند، وجود دارد.
 
ارسال نظرات