خبرهای داغ:
کتاب «الف لام خمینی» اثر هدایت‌الله بهبودی در نظر دارد وجوهی از شخصیت رهبر آخرین انقلاب قرن بیستم را برای خواننده آشکار کند.
کد خبر: ۹۰۱۶۸۲۳
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «امام بزرگوار ما شخصیتی درجه یک است که دوست و دشمن به عظمت او اعتراف دارند، اما تاکنون چند کتاب درباره این شخصیت عظیم نوشته شده است؟»

این مطالبه و پرسشی است که سال گذشته از سوی رهبر انقلاب در دیدار با شاعران در نیمه ماه مبارک رمضان مطرح شده بود و اکنون در اردیبهشت 97 به سالگرد این جمله نرسیده‌ایم که اثر گرانسنگ «الف لام خمینی» به قلم هدایت‌الله بهبودی را در دست داریم.

هدایت‌الله بهبودی، پژوهشگری است که بی‌درنگ ذهن شنونده را به سوی کتاب ارزشمند «شرح اسم» از همین نویسنده می‌اندازد و وقتی باخبر می‌شود که کتاب «الف لام خمینی» را نیز که زندگینامه امام خمینی (ره) است همین نویسنده به نگارش در آورده در واقع مطمئن می‌شود که این کتاب را باید تهیه کند و شب و روز با امام پا برهنه‌ها از کودکی تا اسفند 1357 همراه شود و فراز و فرودهای این روحانی تاریخ‌ساز را مرور کند.

امام خمینی (ره) از آن شخصیت‌هایی است قرائت‌های بسیاری پیرامون شخصیت او وجود دارد و از غرب تا شرق بر بزرگی این شخصیت عظیم‌الشان صحه گذارده‌اند. حال در «الف لام خمینی» نیز خواننده با رموزی از شخصیت امام خمینی (ره) آشنا می‌شود که خود رمزی بر وجه دیگری از شخصیت این رهبر انقلابی است. از این منظر نام گذاری این کتاب خود دارای وجوهی است که هرکس می‌تواند بر بخشی از آن معرفت پیدا کند و این مانند شخصیت امام خمینی (ره) است که هرکس از زاویه‌ای که مطلوبش است به وی نزدیک می‌شود. در واقع این کتاب رمزگشایی از شخصیتی است که دوست و دشمن به عظمت او معترف هستند.

«تصور دورانی که امام خمینی ثیام کرد و نبض سیاست ایران (و بلکه جهان) را در دست گرفت، برای نسل امروز دشوار است. آن روز پدیده فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای وجود نداشت که در کمتر از چشم به‌هم زدنی عکس و خبر و تحلیل و تفسیر و نظر و عیده از این سوی دنیا به آن سو، و از هرکس به کسی دیگر برسد. به جز این، فضای حوزه‌های علمیه در آن روزگار، گاه خواندن و داشتن روزنامه‌های معمولی و کتاب‌های خارج از چارچوب نیازهای حوزوی او بر نمی‌تافت. در چنین اوضاع و احوالی و با چنان شرایطی، خمینی مناسبات سیاسی داخلی و معادلات پیچیده منطقه‌ای را به خوبی می‌شناسد و تحلیل می‌کند و با شناخت دقیق شرایط و آگاهی از ظرفیت‌های جامعه، به‌پا می‌خیزد؛ و حاکمیتی را که پشتیبانی تمام قدرت‌های روزگار را در پشت سر خویش دارد، ناگه‌ گیر و مستاصل، و حامیان خارجی‌اش را با همه توان و امکانات و سازمان‌های اطلاعاتی عریض و طویلشان، تسلیم اراده و خرد و هوش و تدبیر خویش می‌سازد.»

نثر این کتاب، روان است و تردیدی در این نیست که اگر کتاب را شروع کنید، نمی‌توانید آن را زمین بگذارید. حتی آنقدر جذابیت دارد که می‌توانید آن را از هرجایی باز کنید و کتاب را بخوانید و این یک نکته چشم‌پوشی‌ناپذیر است که خواننده در روبه‌رو شدن با «الف لام خمینی» گرفتار قلاب نثر هدایت‌الله بهبودی خواهد شد.

اگر از علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ معاصر با رویکرد مطالعه رهبران انقلاب باشید، بی‌شک این کتاب می‌تواند سهم بزرگی در مطالعات شما داشته باشد. زیرا روند زندگی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر مبارزات مردم در برابر رژیم پهلوی بی‌شک در بازنمایی ذهنی مخاطب از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌تاثیر نیست.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «چهره‌های بزرگ و بزرگوار تاریخ بر دوگونه هستند: آنان که میهمان تاریخ هستند و آنان که تاریخ را میهمان خود می‌کنند. آن که به میهمانی تاریخ آمده است، مثل همه میهمان‌ها، جایگاه «خود» را جستجو می‌کند و به نگاه و رفتار و کردار و قضاوت و توجه میزبان (در اینجا تاریخ) می‌اندیشد و مشغول است؛ و کارش در این «به خود اندیشی» و توجه به «خود»، گاه تا مرز بی اعتنایی‌های خسران‌بار به منافع و مصالح «قوم» پیش می‌رود. اما آن‌که تاریخ را میهمان خود می‌کند، به تنها چیزی که نمی‌اندیشد، «خود» و «قضاوت تاریخ» درباره خود است.

انبیا و اولیا همان بزرگانی هستند که تاریخ میهمان آنها است. آن‌ها قبل از شکستن بت‌ها و درهم شکستن قدرت طاغوت‌ها، بت «خود» را شکسته‌اند؛ و از همین رو است که به «قضاوت تاریخ» درباره خود کاری ندارند؛ رسالتی بر دوش خویش احساس می‌کنند و به انجام رساندن آن را وظیفه و «تکلیف» خویش می‌دانند. خمینی از این قبیله بود.»

حتی خواننده در این کتاب می‌تواند به اوضاع اجتماعی روزگار حیات امام در سال‌های کودکی و جوانی پی ببرد و تصویری از اوضاع جامعه در آن روزگار به دست بیاورد.

در اولین مواجهه با «الف لام خمینی» با حجم بیش از یک هزار و صد صفحه متن روبه‌رو می‌شوید که در نگاه اول خواننده را پس می‌زند؛ ولی وقتی کتاب را آغاز می‌کنید دیگر با این تصور که مشغول مطالعه کتابی با بیش از هزار صفحه هستید، روبه‌رو نخواهید بود.

از بخش‌های جذاب این کتاب، روایت‌هایی است که از امام خمینی (ره) نقل شده و با رنگی متفاوت در متن خودنمایی می‌کند و این می‌تواند برای خواننده جذابیت داشته باشد.

کتاب «الف لام خمینی» اثر هدایت‌الله بهبودی که توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در یک هزار و 156 صفحه با قیمت 60 هزار تومان در نمایشگاه کتاب تهران برای اولین مرتبه عرضه شده بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها