مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از هزینه‌کرد 35 میلیارد تومان در راستای اصلاح شبکه‌های برق در استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۶۶۷۷
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

هزینه‌کرد 35 میلیارد تومان در راستای اصلاح شبکه‌های برق استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدمهدی شهیدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت انعکاس اخبار شرکت توزیع نیروی برق اظهار داشت: با توجه به رشد فزاینده در عرصه ارتباطات، بحث خبررسانی و اخبار به عنوان یکی از اصول مهم مطرح است.

وی با تأکید بر اهمیت انعکاس اخبار صحیح و درست افزود: این امر، به خصوص در سازمان‌های خدمت‌رسان همچون شرکت توزیع نیروی برق اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسوولان هستند که در حوزه وزارت نیرو نیز تعریف می‌شود بنابراین لازم است که ارتباط تنگاتنگی ایجاد شود چراکه موقعیت حساسی مبنی بر تغییر افکار عمومی و سرمایه‌های اجتماعی دارند که باید تقویت شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو مهم‌ترین سازمان خدمت‌رسان در کشور است چراکه شامل موضوع آب و برق می‌شود و در طول 24 ساعت به صورت مستمر به مشترکین خدمت‌رسانی می‌کند و چنانچه اختلالی در کار پیش آید، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

شهیدی به تشریح وضعیت برق کشور در سال 97 پرداخت و افزود: دوره پیک مصرف برق به مدت سه ماه از 15 خرداد تا 15 شهریور را شامل می‌شود که اگر دو ساعت پیک را نیز در طول 90 روز لحاظ کنیم، در مجموع 180 ساعت است که برای کشور بسیار تعیین‌کننده است.

وی با بیان اینکه در 180 ساعت 20 هزار مگاوات به میزان مصرف کشور اضافه می‌شود، گفت: این رقم بسیار تعیین کننده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه در زمستان پیک مصرف در کشور 33 هزار مگاوات است، عنوان کرد: این درحالی است که در پیک تابستان سال 96 به 55 هزار مگاوات مصرف رسید که عوامل مختلفی در این امر تاثیرگذار هستند.

* رشد 0.7 درصدی مشترکین برق در استان همدان

وی سال 97 را سالی سخت و استثنایی در صنعت برق عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به بحران کمبود آب که طی 40 سال اخیر بی‌سابقه بوده و 36 درصد مخازن سدها نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشته است امسال، سالی سختی در صنعت برق خواهیم داشت.

شهیدی با بیان اینکه ذخیره سدها در سال 95، 18 میلیارد مترمکعب بوده که در سال 96 این میزان به 13 میلیارد مترمعکب کاهش یافته است، گفت: این میزان در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی که در ارتباط مستقیم با تولید برق هستند 8 میلیارد مترمکعب بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به 3 میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه تولید برق‌آبی در سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات بوده است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شد این رقم امسال حداکثر به 5 هزار مگاوات برسد به طوری که 4 هزار و 300 مگاوات ظرفیت آبی را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه طی سال جاری مشترکین صنعت برق در سطح کشور با رشد سه درصدی مواجه بود، گفت: رشد مشترکین در استان برابر 0.7 درصد است و در حال حاضر تعداد مشترکین در سطح کشور به 34 میلیون رسیده است.

وی با اشاره به رشد 7.7 درصدی صنعت برق طی سال گذشته بیان کرد: با رشدی که در صنعت برق داشتیم، اگر امسال خوش‌بینانه به آن نگاه کنیم در بخش نیروگاه‌ها با احتمال اینکه تا زمان پیک ما 2هزار مگاوات وارد مدار کنیم با وجود این امر، امسال 5 هزار و 400 مگاوات کمبود برق خواهید داشت که در راستای تأمین آن نیاز به فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف است.

شهیدی با تاکید بر کنترل و کاهش مصرف و لزوم فرهنگ‌سازی در راستای تأمین برق 5 هزار و 400 مگاواتی تصریح کرد: امسال شرایط سخت است و باید برنامه‌های مناسبی برای کنترل و کاهش مصرف برق اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پیکی که امسال برای استان پیش‌بینی شده 703 مگاوات است، ادامه داد: سال گذشته سهمیه استان 692 مگاوات بود که عملکرد ما 663 مگاوات شد و بدون هیچ گونه خاموشی به کمتر از حد نصابی که تعیین شده بود، رسیدیم و به همین دلیل در چهار گروهی که شرکت توانیر تعیین کرده رتبه دوم را در کشور به دست آوردیم.

* بخشودگی یک میلیارد و 100 میلیون تومانی کشاورزان همدانی در سال گذشته

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه رسیدن به رقم 703 مگاوات سهمیه استان قابل دست‌یابی است، تاکید کرد: با توجه به اینکه عمده مصرف ما در بخش کشاورزی است باید عمده فعالیت‌های ما نیز در این بخش متمرکز شود.

وی میزان برق مصرفی بخش کشاورزی سال 96 را به میزان 35 درصد برشمرد و عنوان کرد: سال گذشته با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق در این بخش 100 مگاوات به صنعت برق استان کمک شد که به سبب آن یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای کشاورزان بخشودگی داشت هرچند این رقم از درآمد شرکت کاهش یافت.

شهیدی به طرح تشویقی وزرات نیرو برای کشاورزان طی سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال نیز علاوه بر این، روش تشویقی نیز در نظر گرفته شده است و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها یک تشویقی نیز از طرف وزارت نیرو به کشاورزان پرداخت می‌شود که گام مثبتی در این بخش است که بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ابراز کرد: بر اساس شورای حفاظت و مصوبه ابلاغی هیئت دولت، مشترکین کشاورزی که بیش از میزان مصرفی و سهمیه خود مصرف می‌کنند باید مقدار اضافی را با نرخ سایر که 250 تومان بوده پرداخت کنند که در این صورت 10 برابر به زیان کشاورزان خواهد شد بنابراین این موضوع باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بیان داشت: امسال در استان یک‌هزار و 376 مشترک اضافه دیماند دارند که این رقم معادل 17 مگاوات است.

وی با بیان اینکه امسال دو نیروگاه 7 مگاواتی و 3 مگاواتی در دست اقدام است، یادآور شد: این پروژه‌ها در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال وارد مدار شود.

شهیدی عنوان کرد: سال گذشته 11.5 مگاوات نیروگاه CHP در استان همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که دو نیروگاه مربوط به شهرستان بهار و یک نیروگاه در شهرستان اسدآباد وارد مدار شد و امسال نیز در برنامه داریم که 10 مگاوات وارد مدار شود.

وی با بیان اینکه در بخش درآمدی و اجرای پروژه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: نسبت به سال 95، 44 میلیارد تومان در بخش سرمایه‌ای و جاری کار صورت گرفته که در سال 96 این رقم به 55 میلیارد تومان رسید.

* کاهش تلفات به عنوان شاخص اقتصاد مقاومتی در کشور

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به منابع درآمدی شرکت با بیان اینکه فروش انشعاب منابع درآمدی برای طرح‌های سرمایه‌ای است، افزود: تبصره 14 قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شده با فروش انشعاب، درآمدها وارد حساب شرکت نشود و این مشکلی است که باعث کندی در بخش فعالیت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش توزیع 2 هزار مگاوات ظرفیت وجود دارد که یک سوم آن در پیک استفاده می‌شود، اضافه کرد: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد شده و 41 مگاوات ظرفیت‌سازی در این مناطق داریم که از این میزان 23 مگاوات آماده و 18 مگاوات در دست اقدام است.

شهیدی ادامه داد: تا پایان سال پست همدان 6 وارد مدار می‌شود که در این حوزه بیش از 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث کاهش تلفات را نیز با جدیت بیشتری انجام می‌دهیم، گفت: سال 86 تلفات شرکت 22 درصد بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته سیر نزولی یافته است و این اقدامات به ما در بحث مدیریت پیک بار کمک می‌کند و با توجه به اینکه کاهش تلفات به عنوان شاخص اقتصاد مقاومتی در کشور یاد می‌شود حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه تلفات فنی با اصلاح شبکه‌ها در روستاها و شهرها کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: تلفات ما پایان سال 95، 10.76 درصد بود که پایان سال گذشته به 10.49 درصد رسید و با کاهش مواجه بودیم که امیدوارم امسال نیز شاهد کاهش باشیم.

وی به کاهش تلفات فنی در مناطق شهر و روستایی به واسطه اصلاح شبکه‌ها اشاره و عنوان کرد: در پایان سال 95، میزان تلفات 10.76 درصد بود که پایان سال گذشته به 10.49 درصد رسیده که میانگین استان با میانگین کشور برابری می‌کند اما امیدوارم به شاخص مورد نظر که 7 است برسد.

شهیدی با بیان اینکه در سال گذشته 10 درصد کاهش انرژی توزیع نشده را نسبت به سال 95 داشتیم، گفت: سال گذشته با کاهش 7 درصدی قطعی مواجه شدیم که این رقم خوبی است.

*شناسایی 12 هزار انشعاب غیرمجاز در استان همدان

وی در ادامه با اشاره به روند وصول مطالبات استان همدان ابراز داشت: این شرکت توانسته میزان وصول مطالبات خود را 4.5 درصد افزایش دهد و به عبارتی در طول سال‌های اخیر وصولی‌های ما به 98.3 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از بدهی 104 میلیارد تومانی مشترکین به شرکت برق استان همدان خبر داد و بیان کرد:30 میلیارد تومان تنها در بخش روستایی تعریف می‌شود که از سال‌های گذشته انباشته شده است.

وی با بیان اینکه بدهی دستگاه‌های دولتی به شرکت برق استان همدان 35 میلیارد تومان است، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته این سازمان‌ها حساب جاری خود را پرداخت می‌کنند اما معوقاتی از سنوات قبل باقی مانده است.

شهیدی افزایش میزان وصولی مطالبات را 4.3 درصد نسبت به سال 95 برآورد کرد و افزود: بخش کشاورزی بیش از 100 درصد بدهی خود، بخش عمومی و صنعتی نیز 83 درصد را پرداخت کرده‌ و 24 میلیارد تومان پرداختی‌ها متعلق به بخش عمومی و 5 میلیارد تومان به بخش صنعتی بوده به طوری که بخش خصوصی 13.5 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه استان همدان در وصول مطالبات در بین 39 شرکت کشور رتبه 27 را دارد، یادآور شد: این جایگاه در شأن استان همدان نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در خصوص شناسایی انشعاب غیرمجاز در استان عنوان کرد: در استان 12 هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که از این تعداد 8 هزار و 500 انشعاب غیرمجاز در شهرستان همدان و یک هزار انشعاب در ملایر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 35 میلیارد تومان در راستای اصلاح شبکه‌ها هزینه شده است، خاطرنشان کرد: اخیرا با اقداماتی که انجام شده با ورود لامپ‌های ال ای دی تحول چشمگیری در صنعت برق صورت گرفته و میزان مصارف را کمتر خواهد کرد اما با توجه به اینکه هنوز به صورت جامع مورد استفاده قرار نگرفته اثر آن به مراتب کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات