به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مجتبی زارعی در نشست هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع «هویت و توانایی ایرانی در مواجهه با سیاست و برنامههای شبه مدرن» در دانشگاه مازندران با ذکر مبانی و مؤلفههای هویت اسلامی و ایرانی، اظهار کرد: برای شناخت هویت ایرانی میتوان از دو روش و متدولوژی مُتدانی و متعالی استفاده کرد که با کاربست هر یک میتوانیم به دو سنخ هویت ملی متعالی و هویت ملّی متدانی و نازک، سطحی و کور دست یافت، کما اینکه کلمه «ملّت» در خاستگاه اسلامی و در مکاتب مدرن نیز مؤید چنین روششناسیهایی در شناسایی محتوا، اصول و مؤلفههای هویت ملّت و هویت ملّی است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در تشریح مفهومی ملّت از خاستگاه اسلامی و مدرن با اشاره به اینکه اگرچه اکنون مفهوم ملّت به مردم یک کشور اطلاق میشود اما ملّت در متون اسلامی و قرآن کریم به دین و شریعت اطلاق شده است، ذکر ملّت ابراهیم، ملّت عیسی یا ملّت محمد صلوات الله علیهم بنا به بیان شهید مطهری به همین مناسبت است، تصریح کرد: اینجاست که ملّت با شریعت و رهبری گرهخورده و نهایتاً با این فهم از فلسفه سیاسیِ ملّت به ملیت جدیدی با هویت نظام امامت ـ امت در انقلاب اسلامی رسیدهایم.
وی افزود: در حالیکه وقتی در عهد جدید دولت ـ ملتها خواستند خود را از قیود غیرعقلانی و تعریفشده مسیحیت در مقطعی خاص از تاریخ رها کنند به ناسیونالیسم رسیدند و به وضع جدیدی از سکولاریته هویت ملی نائل شدند که تهی کردن همبستگیها و انسجام و تشخّص ملّی از شریعت، دال مرکزی آن بود و این اشتباه تاریخی در واژهگزینیها و ترجمه پیش آمد که ملّت مترادف شد با مفهوم ناسیون در ناسیونالیسم.
عضو هیأت علمی اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تربیت مدرس در بررسی پیامد این دو روششناسی از فلسفه سیاسی ملّت گفت: بهموازات تبلور ناسیونالیسم در عصر شبه مدرن ایران و تجلّی خودآگاهی از ماهیت و مقوّمات ملّت در معنای امامت ـ امّت و ملیت شریعت پایه، دوران ناکامیها و کامیابیهای ایرانیان آغاز شد.
وی ادامه داد: ناسیونالیسم ایرانی بر مبنای فلسفه تاریخ تجددمآبی در ایران بهنوعی از سیاستگذاری و برنامهریزی شبه مدرن منجر شد که نهایتاً، نظام فربه و غیرمولّد دیوانسالاری و ساختار اداری علم در دانشگاهها نتیجه آن است.
زارعی با اشاره به اینکه قاجار و بهخصوص پهلوی با دوری از سرشت ملّت و ملیت در زیستبوم ایرانیان بهجای شکوفایی استعدادهای ملّی با تکیهبر منابع ناشی از واگذاری امتیازات و بعدها با تکیهبر پول نفت، ملّت واقعی و ملیت اسلامی را در مشارکت برای اداره امور دور زده و حذف کردند، اظهار کرد: همانطور که استعدادهای ملّی ایرانیان در نهضت تنباکو و دوره اول نهضت مشروطه و دوره نخست نهضت نفت و نهضت پانزده خرداد و نهضت پیروزی انقلاب اسلامی، فتح لانه جاسوسی غربیها و از سال دوم جنگ تحمیلی و نهضت 9 دی شکوفا شد در عین حال در پرتو عدم خودآگاهی نخبگان و شبه روشنفکران و ذیل برنامهریزیهای شبه مدرن؛ امتیازات ننگین عصر قجری، پیماننامههای ننگین گلستان و ترکمانچای، روند آمرانه ملّت سازی سکولار و مدرن، اشغال ایران از سوی روسها، انگلیسیها و آمریکاییها، باستانگراییها و مهندسی جشنهای بهاصطلاح 2500 ساله شاهنشاهی، اختتامیه کودتایی نهضت مردمی در 28 مرداد 32، مشارکت ندادن ایرانیان از سوی دولت موقت پساانقلاب، تجهیز نشدن ملّت در سال نخست دفاع مقدس، دور کردن ملّت در دوران موسوم به سازندگی با تکیهبر روششناسی مندرج در کتاب مبانی و مستندات نظری برنامه چهارم و نیز نقش ندادن به ملّت در تحمیل برجام بر ایران از ثمرات ایجاد مضایق و تنگنای برنامه ریزان شبه مدرن بر هویت و توانایی ایرانی بوده است.
وی افزود: مضایق به وجود آمده برای سرشت ذاتی هویت ملّی و استعدادهای ایرانیان در نظام برنامهنویسی و بودجهریزی و مجموعه بوروکراسی و نظامات دیوانی، به شکل خسارتبارتری در سیاستگذاری علمی و سازمان اداری علم در ایران در جریان است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه بهرغم سابقه درخشان ایرانیان در حکمت نظری و حکمت عملی، معالأسف نظام اداری علم بر اصل تولید علم و مهارت بومی سیطره دارد؛ در حالیکه ایرانیان و پیچ تاریخ بر دانشگاه آفریننده علوم اقتداری، دانشگاه کارآفرین و دانشگاه حلالمسائلی تأکید دارند و وفق سنّت اسلامی ـ ایرانی «العلم سلطان» اعلمیت موجد سلطنت هست، تصریح کرد: امّا دانشگاه کنونی و ستاد وزارت علوم صرفنظر از دولتی خاص به نگهبانان ساختار شبه مدرن علم تبدیل شدهاند و به دوران تجددمآبی و مدرنیزاسیونی تعلق دارند، و باز صرفنظر از برخی استثناها، عموم آموزشها، متون و منابع دانشگاهی با هویت و ملیت ایرانی و شکوفایی آنها در راه تحقق یک کشور قدرتمند علمی ـ تمدنی فرسنگها فاصله دارد.
وی ادامه داد: بین جامعه و دانشگاه و نظام مسائل کشور و تحقیقات جاری اکثر استادان، گروههای علمی، دانشکدهها و دانشگاهها نسبت مستقیمی برقرار نیست.
عضو هیأتعلمی اندیشه سیاسی اسلام دانشگاه تربیت مدرس با اشاره بر اینکه با شناختی که از استادان وطنخواه و اسلامگرا در دانشگاههای کشور پیدا کردیم، این نگرانی در آنها بهخوبی قابلمشاهده است که مطالعات راهبردی بومی در نظام اداری علم ارج و قربی نداشته و با برچسبهایی پشت ساختار بروکراتیک ترفیعات و نظام ارتقاء زمینگیر شدهاند، اظهار کرد: اجبار به تولید پرتعداد مقالات غیرراهبردی و غیرکاربردی و همچنین اصرار به تولید مقالات همه رشتهها در ژورنالهای خارجی از دیگر دردهای مزمن برنامهریزیهای شبه مدرن سیاستگذاری علم در ایران است که باید از موضع علم و اتّخاذ متدولوژی علمی ـ بومی از سوی استادان خواهان پیشرفت ایران دور زده شود.
زارعی در پایان گفت: اتّخاذ ابزار و کاربست روش مطالعات راهبردی از سوی استادان وطنخواه و متدین در کنار کانونهای استادی بسیج در دانشگاهها برای کمک به دولت و ایرانیان با رویکرد حلالمسائلی برای این کار است و ما در اتّخاذ این رویکرد علاوه بر روحیه جهادی استادان به راهگشاییهای وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنّاوری چشم امید بستیم و در این مسیر همجهت هستیم که دانشگاه متوجه به ارتباط ضروری نظام دانایی و توانایی در ایران شرط مقوّم و پایایی جمهوری اسلامی ایران است.
در پایان این مراسم با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، معاون آموزشی دانشگاه مازندران، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، فرمانده سپاه بابلسر و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران، از دو اندیشکده «فقه محیطزیست مازندران» و «فرهنگ و هویت طبرستان» که مورد موافقت اصولی شورای عالی اندیشکدههای بسیج اساتید کشور قرار گرفتند، رونمایی شد.