عضو انجمن اپک با اشاره به توانایی ایران در ساخت مخازن ذخیره ال.پی.جی گفت: کارفرمایان صنعت پتروشیمی هنوز به خارجی ها وابسته اند و شرکت های ایرانی را به مناقصات خود راه نمی دهند.
کد خبر: ۹۰۱۶۳۲۱
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا زینلپور، عضو انجمن اپک و مدیرعامل شرکت مهندسی پناه ساز ایران، در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت در زمینه ساخت مخازن ال.پی.جی اظهار داشت: این شرکت از سال 2000 کار خود را در حوزه نفت و گاز آغاز کرده است و در ابتدا به عنوان پیمانکار بخش اجرا در کنار شرکت های بین المللی فعالیت خود را در فازهای 4 و 5 و 6 و 7 و 8 پارس جنوبی شروع کرد.

وی افزود: با توجه به احساس نیازی که در این بخش از صنعت نفت احساس می شد، با تشکیل کنسرسیومی در کنار یک شرکت اسکاتلندی_انگلیسی دانش مهندسی ساخت مخازن ال.پی.جی را اخذ کردیم و در فاز 9 و 10 پارس جنوبی و پروژه سیری فعالیت خود را در قالب «ای.پی.سی» ادامه دادیم.

زینلپور با بیان اینکه شرکت مهندسی پناه ساز امروز نه در شعار و در عمل یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: ساخت مخازن ال.پی.جی یکی از پیچیده ترین بخش های احداث پالایشگاه است که به لحاظ ایمنی از حساسیت بالایی برخوردارند و این شرکت موفق شد از فاز 15 و 16 دانش ساخت این مدل مخزن را بومی سازی کرده و کشور را از حضور خارجی در این بخش و خروج ارز بی نیاز کند.

عضو انجمن اپک با اشاره به تکنولوژی ساخت این مخازن گفت: قطعات مورد استفاده در تجهیزات این مخازن باید بدون توقف در تمام طول دوران بهره برداری پالایشگاه خدمات ارائه دهند و نیازمند کیفیت بالایی هستند.

وی همچنین به نیاز کشور در زمینه ساخت مخازن ال.ان.جی نیز اشاره کرد و افزود: مطالعات و اقدامات ساخت مخازن ال.ان.جی از سال ها پیش در این مجموعه شروع شده و با ساماندهی تیمی مجرب از متخصصان مهندسی، در حال حاضر موفق به بومی سازی دانش طراحی و ساخت این مخازن شده ایم.

زینلپور با گلایه از کارفرمایان صنعت پتروشیمی که هنوز به لایسنسورهای خارجی متکی هستند افزود: تا کنون 40 مخزن ذخیره سازی ال.پی.جی در پارس جنوبی توسط صنعتگران داخلی ساخته شده، اما متأسفانه کارفرمایان صنعت پتروشیمی هنوز به خارجی ها متکی هستند و حتی سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت را در مناقصاتی که برگزار می کنند، شرکت نمی دهند.

مدیرعامل شرکت مهندسی پناه ساز ایران قیمت تمام شده ساخت هر یک از پکیج های مخازن ذخیره ال.پی.جی در داخل کشور را که شامل 2 مخرن ذخیره پروپان و دو مخزن ذخیره بوتان است، 30 درصد ارزان تر از ساخت مشابه خارجی عنوان کرد و افزود: سفارش گذاری ساخت این مخازن به شرکت های خارجی حدود 90 تا 100 میلیون یورو هزینه دارد، اما با سفارش گذاری داخلی این قیمت به 70 میلیون یورو کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه شرکت پناه ساز ایران تنها شرکت در خاورمیانه است که دانش طراحی و ساخت این مخازن را در اختیار دارد، تأکید کرد: در آسیا کشورهایی مثل ژاپن، چین، کره و هند و در دنیا در مجموع ده کشور تکنولوژی ساخت این مخازن را در اختیار دارند.

این عضو انجمن اپک گفت: مخازن ال.پی.جی یکی از ارزآورترین بخش های پالایشگاه های گازی ات که روزانه 1.5 میلیون یورو درآمدزایی برای کشور به دنبال دارد.

وی مدت زمان ساخت مخازن ذخیره سازی ال.پی.جی را 36 ماه عنوان کرد و گفت: ساخت مخازن کل پالایشگاه های پارس جنوبی توسط این شرکت به انجام رسیده است و سالهاست که در ایمنی و با کیفیت کامل در مدار بهره برداری قرار دارد، اما کارفرمایان صنعت پتروشیمی هنوز اعتماد لازم را به ساخت داخلی این تجهیزات پیدا نکرده اند و هنوز با شرکت هایی همکاری می کنند که در طول دوازده سال تحریم، امریکا را همراهی می کردند.

ارسال نظرات