دو شرکت بزرگ ترابری دریایی دنیا بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند تجدید نظر در فعالیت‌های خود در قبال ایران را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۱۶۳۱۲
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ، دو شرکت بزرگ ترابری دنیا بعد از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام در حال تجدیدنظر در فعالیت‌های خود در ایران هستند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد شرکت‌های «مائرسک لاین» و «شرکت کشتیرانی مدیترانه» (که با نام مستعار «ام‌اس‌سی» شناخته می‌شود) بعد از تصمیم آمریکا برای برقرری مجدد تحریم‌ها علیه ایران از قصد خود برای تجدیدنظر در فعالیت‌های مربوط به ایران خبر داده‌اند.

شرکت «ام‌اس‌سی» که دفتر مرکزی آن در سوئیس قرار داد در بیانیه‌ای جمعه اعلام کرد: «ام‌اس‌سی از چارچوب زمانی مشخص‌شده توسط دولت آمریکا تبعیت می‌کند و به منظور ارزیابی اثرپذیری خدمات، فعالیت‌ و روابط تجاری خود [از اعلانیه جدید آمریکا] آنها را بررسی می‌کند.»

یک منبع می‌گوید «ام‌اس‌سی»، همین حالا پذیرش سفارش برای برخی از محموله‌هایی که ممکن است مشمول برنامه تحریم‌های آمریکا شوند را متوقف کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل و انتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران و یا از ایران به خارج را احیا خواهد کرد.

شرکت دانمارکی «مائرسک لاین» هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد پذیرش سفارش مربوط به محموله‌هایی که در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده‌اند را متوقف کرده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: «حضور ما در ایران محدود است. ما به منظور ارزیابی آثار رویدادهای آتی بر فعالیت‌هایمان آنها را زیر نظر خواهیم گرفت.» 

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

ارسال نظرات