معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مهم¬ترین درس تاریخی از سرنوشت برجام، عقلایی¬‌نبودن اعتماد به دشمن و اتکا به بیگانه است، اگر امروز متوجه شدیم اعتماد به امریکا خلاف عقل بود، نباید به اروپایی‌ ها هم اعتماد کرد..
کد خبر: ۹۰۱۶۲۹۶
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، علی باقری معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی در نخستین اجلاس علمی، آموزشی و تشکیلاتی رؤسای مراکز استانی بسیج اساتید و مسئولان کانون‌های بسیج استادان سراسر کشور با عنوان «بسیج استادان؛ زمینه ساز رویکرد حلّ المسائلی به گفتمان ملّی» گفت: امام خمینی(ره) در حالی که از بسیاری صفات و ویژگی‌های انسانی در سطح عالی برخوردار بود، اما آنچه که ایشان را بر قلب­ها نشاند، قلم او را تأثیرگذار و کلامش را در دل و جان ملت نافذ گردانید، صرفاً علم، فقه، فلسفه، مدیریت، شجاعت، هوشمندی و این مسائل نبود، بلکه آنچه که روح‌­الله الموسوی را امام خمینی کرد، نایب امام زمان بودنش بود.

وی افزود: به عبارت دیگر، ولایت فقیه یا جانشینی ولایت امام زمان بود که اعتباری فراتر از تصور عادی و مادی را به امام خمینی داد که ملت بدون هیچ شک و شبهه­ای مال و جان خود را در راهی که او ترسیم کرده بود، فدا کردند.

باقری تصریح کرد: همان­گونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، خطوط اساسی و اصول انقلاب اسلامی الهام­ گرفته از مکتب فکری امام خمینی است. موارد تکرارشونده در بیانات امام خمینی نشانگر خطوط اساسی و اصول انقلاب اسلامی است.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی ادامه داد: از این­ رو، بر اساس فرمایش­‌های حضرت امام، موضوع­‌هایی مانند «مردم»، «استقلال کشور»، «تدین و پای­بندی به مبانی اسلامی»، «مبارزه با استکبار و زورگویی»، «مسئله­ فلسطین»، «موضوع معیشت مردم»، «توجه به مستضعفین و رفع فقر»، «حفظ نظام اسلامی»، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها هندسه­ی انقلاب به­دست می­‌آید.

وی تاکید کرد: بر این اساس، خط و راه امام خمینی، صرفاً یک رویکرد سیاسی و یا فکری در کنار سایر رویکردها و افکار نبوده و نیست، بلکه خط و سیره­ی امام خمینی جلوه­ی عینی و عملی تفکر اسلام ناب محمدی در عصر کنونی است و از همین‌­رو نیز فهم و درک اصول و مبانی این خط و راه یا به عبارت روشن­‌تر ایمان و باور به خطوط اصلی و اساسی انقلاب اسلامی، شرط لازم و اقدام و عمل بر مبنای آن اصول و خطوط اساسی، شرط ضروری برای اتصاف یک فرد و یا جامعه به صفت انقلابی­بودن و انقلابی­ماندن و در یک کلام انقلابی­گری است.

باقری تصریح کرد: باور قلبی به آموزه‌­های خط امام و پای­بندی عملی به اصول و مبانی این راه و خط نورانی و در یک کلام انقلابی­‌گری، تنها راه عقلایی برای صیانت از استقلال، پاسداری از آزادی، حفظ منافع ملی، تضمین امنیت ملی، تأمین تعالی مردم و پیشرفت کشور است.

وی گفت: از ای‌ن­رو، ایمان و پای­بندی به خط و فکر امام، صرفاً در صیانت از ارزش­ها و آرمان­ها جلوه­گری نمی­کند، بلکه تنها راه تأمین منافع مادی ملی نیز در گرو باور و عمل به آموزه‌­های خط امام است.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی تصریح کرد: به دلیل نقش راهبردی و بی­بدیل خط و راه امام خمینی در تعالی مردم و پیشرفت کشور، همواره شخص و شخصیت امام و راه و خط امام مورد تهاجم دشمن بیرونی بوده‌­است.

وی ادامه داد: متأسفانه با منفعت­ طلبی، دنیاخواهی، سست‌­انگاری، محافظه‌­کاری و بازی‌های سیاسی شخصیت‌­ها و جریان­های داخلی، نه تنها از مرزهای خط و راه امام خمینی به­‌درستی صیانت نگردید، بلکه در بسیاری از موارد آموزه­‌های فکر و راه امام، گروگان منافع شخصی و جریانی در داخل کشور قرار گرفت و این افراد و جریان­‌ها امام و فکر امام را فدای منافع پست و بی­ارزش خود کرده و می­‌کنند.

باقری تاکید کرد: دقت در تاریخ سیاسی شخصیت­ها و جریان­های سیاسی در چند دهه­ی گذشته به­خوبی هویدای این واقعیت تأثربرانگیز است که همه­ شخصیت­ها و جریان­هایی که از مسیر اصیل انقلاب اسلامی فاصله­ گرفته‌­اند، با وجود همه­ اختلاف­‌ها و تفاوت­های کوچک و بزرگی که با هم دارند، اما در یک چیز همه­ آنها با هم مشترکند و آن؛ دوری و انحراف از آموزه­‌های خط امام و یا تحریف راه و مسیر امام.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی اظهار داشت: جریانی که یک روز با افتخار عنوان خود را پیروان خط امام قرار داده بود، به یک­باره در سال 1376، خط امام را حذف و شخصیت امام را در موزه­‌های تاریخ قرار داد و به­ جای خط امام عنوان اصلاحات را برای خود برگزید.

باقری ادامه داد: سال بعد هم جریانی که مدعی احیای گفتمان امام بود، به یک­باره اما را حذف و مکتب ایرانی را جایگزین آن نمود. جالب آن که هر یک از این دو جریان با وجود اختلاف­های متعدد فکری و عملی، ولی در یک چیز مشترکند و آن حذف امام و تفکر امام، از این­رو، در حالی که جریان اصلاحات، آرمان حضرت امام مبنی بر "صدور انقلاب" را به "تنش­زایی ایران" تعبیر نموده و "مکتب ایرانی" صدور انقلاب را "سلطه­ی منطقه­ای ایران" جلوه می‌دهد.

وی افزود: کسانی که الها‌م ­بخشی انقلاب اسلامی را تنش­زایی و یات سلطه‌گری معرفی می­‌کنند هیچ سنخیتی با تفکر و راه و خط امام ندارند.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی تصریح کرد: برخی راحت­‌طلبان و سست­‌عنصران این گزاره از خط و سیره­ی حضرت امام را که "حفظ نظام از اوجب واجبات است"، فقط در عقب­نشینی در مقابل دشمن و تساهل و تسامح در قبال اصول و مبانی به یاد می­آورند، ولی هیچ­گاه برای حفظ نظام حاضر نیستند از منافع شخصی و جریانی خود کوتاه بیایند.

باقری اضافه کرد: مقابله با اشرافی­گری و خوی کاخ­ نشینی حاکمان و کارگزاران نظام از مسلمات خط و راه امام است، اما برخی تا جایی با امام و خط امام هستند که هیچ تعارضی با اهداف و منافع شخصی و جریانی آنها نداشته باشد. به همین جهت هم بود که آن روشن‌­بین فرزانه فرمود: «تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.» و یا در جایی دیگر فرمودند: «بحث مبارزه و رفاه، بحث قیام و راحت­طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت­جویی دو مقوله­ای است که هرگز با هم جمع نمی­شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.».

وی گفت: امروز دو جریان فکری کیان خط امام را تهدید می­‌کند؛ یکی تفکر غربگرایی است که راه حل همه­ مسایل را در وادادن در قبال قدرت­های بزرگ به سرکردگی امریکا دانسته و هیچ هویت مستقل فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی برای ملت ایران قایل نیست که متأسفانه این تفکر در برخی ارکان حاکمیت مصدر تصمیم‌­سازی و تصمیم­‌گیری است.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دیگری تفکر متساهل و راحت­‌طلبی است که با وجود اعتقاد اجمالی به خط و راه امام، اما نه تنها هیچ واکنشی در برابر زیرپاگذاشته­‌شدن مرزهای خط امام از خود نشان نمی‌­دهد، بلکه با سکوت معنادار بسترساز پیشبرد تفکر غربگرایان مخالف خط و مسیر امام را فراهم نموده تا جایی که غربگرایان بدون هیچ هزینه‌­ای بخش‌­های مهمی در عرصه­‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را اشغال نموده و از آن سکوها با تمام ابزارها و شیوه­ها خط امام را ناکارا و ناکارآمد جلوه می­‌دهند.

وی افزود: انقلابی­‌ها باید ابتدا با رفتار و عمل خود و سپس با سخن و اقدام خود پرچمدار راه و خط امام باشند.

باقری ادامه داد: مقام معظم رهبری از سال­ها پیش نسبت به خطر حذف یا تحریف خط و راه امام خمینی به­‌طور مکرر هشدار داده­‌اند تا جایی که در سال 1394 در آیین بزرگداشت حضرت امام فرمودند: اگر راه امام را گم کنیم یا عمداً به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد». از این­‌رو تنها راه بیمه­‌شدن ملت ایران از تهدیدهای خارجی و آسیب­‌های داخلی، پای­بندی تمام عیار به خط و راه امام خمینی است.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی افزود: تصمیم امریکا برای خروج از برجام سرفصل جدیدی در عرصه­ سیاسی کشور ایجاد کرد، چراکه عده­‌ای با صدای بلند راه حل همه­ مشکلات را در تعامل با امریکا می‌­دانستند، حال که طی چند سال گذشته تعامل با امریکا با همه­ ابعاد آن محقق شد، ولی امروز، نتیجه تعامل با امریکا را باید در افزایش وقاحت، گستاخی و درنده­‌خویی آشکار رئیس جمهور این کشور به عینه مشاهده کرد.

وی افزود: از این­‌رو، برای انتخاب درست­تر مسیر پیش­رو باید از گذشته عبرت گرفت و نقاط قوت و ضعف مسیر طی‌­شده را با دقت و وسواس بررسی کرد.
مهم­ترین درس تاریخی از سرنوشت برجام، عقلایی­نبودن اعتماد به دشمن و اتکا به بیگانه است. اگر امروز متوجه شدیم اعتماد به امریکا خلاف عقل بود، نباید به اروپایی‌­ها هم اعتماد کرد، چرا که اگر امریکا دشمن ما است، اروپایی­‌ها هم متحد و هم­‌پیمان دشمن ملت ایران هستند.

معاون پیشین دبیر شورای­عالی امنیت ملی اضافه کرد: ‌توهم­‌گرایان درصدند تا تعامل با اروپا را با اعتماد به اروپا و اتکای به آنها گره بزنند، اما عدم اعتماد و عدم اتکا به اروپا به معنای عدم تعامل با اروپا نیست. ما باید به واقعیت واقف باشیم که اروپا درصدد است تا نقشی را در سال­های 82 تا 84 در جریان مذاکرات هسته­‌ای بازی می‌­کرد، دوباره در عرصه­‌های غیرهسته‌­ای هم ایفا کند و با امتیازگیری از ایران، منافع بلندمدت خود در همکاری با امریکا را تأمین نماید. از این­رو صرفاً و صرفاً با اتکا به ظرفیت­های درونی و عدم امید به بیگانگان از جمله اروپایی­ها باید مسیر غلط گذشته را تصحیح کنیم، نه این که اعتماد به امریکا را با اعتماد به اروپا جایگزین نماییم.

وی گفت: عربده­‌کشی­‌های اخیر رئیس جمهور امریکا، شرایط را برای وحدت و انسجام کامل داخلی در قبال خصومت­‌ورزی دشمنان و مانع‌­تراشی بیگانگان فراهم آورده‌­است.

باقری افزود: اکنون نوبت جریان­‌های مدعی انسجام داخلی است تا حول فرامین رهبر انقلاب اسلامی یک دل و یک صدا در مقابل فشارها و تهدیدها متحد شوند و از تکرار اشتباه اعتماد به دشمن و اتکای به بیگانه جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: هرچند ظاهراً اقدام­‌های اخیر رئیس جمهور امریکا غربگرایان را از خواب خوش اعتماد به امریکا بیدار کرده‌­است، ولی به نظر می‌رسد که آنها به‌دنبال سراب اتکا به اروپا هستند، در حالی که اروپا نه می­‌خواهد و نه می‌­تواند تأمین­کننده­ منافع راهبردی ملت ایران باشد.

وی گفت: اقدامات دولتمردان خصوصا در سیاست خارجی نباید به گونه‌ای باشد که برآورد دشمن از ما که همواره پس از انقلاب اسلامی جز اقتدار و استقلال نبوده است، تغییر کند.

ارسال نظرات