امام جمعه بخش مرکزی یزد تأکید کرد: باید این وقایع و عبرت‌ها را به عنوان یک متن درسی در کتاب‌ها برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از ابتدایی و متوسطه و همچنین در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس بکنند.
کد خبر: ۹۰۱۶۲۸۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ امام جمعه بخش مرکزی یزد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: به مردم لبنان به خاطر موفقیت‌شان در انتخابات اخیر تبریک می‌گویم و این حرکت را برای هم برای جبهه مقاومت هم برای ایران و هم برای ترساندن دشمن و جبهه مقابل مقاومت حرکت بسیار مفید و مؤثر و دارای برکاتی می‌دانیم.

آیت‌الله سیدکاظم مدرسی افزود: موفقیت همه نامزدهای جبهه مقاومت در جنوب لبنان برای حضور در مجلس و انتخاب رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و دیگر ارکان حکومتی گویای این است که مردم در همه جا اگر به آن‌ها اجازه و آزادی داده شود و فرصتی در اختیار داشته باشند، کفرستیزی و استکبارستیزی خودشان را هم بصورت شعاری و هم بصورت رأی و انتخابات و هم بصورت عملی و فیزیکی نشان می‌دهند.

وی به عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام و مواضع رهبر انقلاب در قبال آن اشاره کرد و اظهار داشت: این مقطع از تاریخ و این حرکت‌هایی که الان هم در حال انجام است، درس‌ها و عبرت‌هایی را با خود دارد که باید حتما به این درس‌ها و عبرت‌ها هم خودمان توجه داشته باشیم و هم نسل‌های آینده را متوجه کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تأکید کرد: باید این وقایع و عبرت‌ها را به عنوان یک متن درسی در کتاب‌ها برای دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از ابتدایی و متوسطه و همچنین در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس بکنند.

مدرسی تصریح کرد: ما دو مقطع را باید حتما در کتاب‌های درسی‌مان داشته باشیم یکی مقطع دفاع مقدس است و یکی هم مقطع چند ساله اخیر با آن حوادث پیچیده که هنوز هم در حال گذار از آن هستیم.

وی ادامه داد: این دو مقطع کاملا باید به عنوان متن درسی در کتاب‌ها به آن پرداخته شود و انسان‌های منصف تحلیلگر و همراه با عرق دینی و بصیرت اسلامی با قلمی روان این جریانات را برای نسل‌های بعدی تحلیل کنند و ساز وکاری را که می‌تواند راهگشای آیندگان این جامعه باشد تبیین کنند.

این استاد حوزه با طرح این پرسش که آمریکایی‌ها به چه بهانه‌ای از این معاهده‌ای که بین‌المللی بود و در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس آن قطعنامه صادر شده بود خارج شدند؛ یادآور شد: آن‌ها سه بهانه عمده داشتند یک بهانه‌شان این بود که برجام مربوط به زمان کوتاه مثلا ده ساله است در حالی که ما می‌خواهیم برجام که محدودیت‌های متعددی را بر ایران عارض کرده و دست و پای ایران را در تنگنا قرار داده الی‌الابد اجرایی باشد. این هدف آن‌ها و در واقع اولین بهانه‌شان بود.

مدرسی ادامه داد: دومین بهانه این بود که ایران باید دست از حمایت از جبهه مقاومت بردارد و چیزی را که ما می‌گوییم و می‌خواهیم در منطقه اعمال کند! چرا می‌خواهد ساز دیگری را به صدا در آورد و از جبهه مقاومت در لبنان سوریه، فلسطین، عراق و جاهای دیگر حمایت کند؟!

وی تصریح کرد: سومین بهانه‌ای که آن‌ها داشتند این بود که گفتند ایران دارای سلاح موشکی است و سلاح موشکی را ما از ایران نمی‌پذیریم یعنی عملا ایران خلع سلاح بشود؛ عملا ایران در مرزهای جغرافیایی خودش محدود بشود و عملا ایران نتواند با دوستان خودش در ارتباط باشد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اضافه کرد: طبیعی است که هیچ کدام از این‌ها از سوی ملت، رهبری، نظام قابل قبول نیست و مورد قبول دین و مکتب و عقل و فطرت ما هم نیست.

مدرسی عنوان کرد: بر همین اساس ما نمی‌نوانیم و نباید بپذیریم و چون نمی‌توانیم و نباید بپذیریم آن‌ها -در حالی که مدتها وقت ما را گرفتند، سرمایه‌ها را از کف ما بیرون کردند و البته مع الاسف خودمان هم سرمایه‌ها را ضایع کردیم- گفتند ما از این معاهده بین‌المللی خارج می‌شویم. هرچند عملا آن‌ها از تعهدات برجام خارج بودند اما گفتند اسما هم خارج می‌شویم.

وی با طرح این سئوال که هدف امریکا از این اقدام چیست، تأکید کرد: هدف آمریکا از این جریان تضعیف نظام اسلامی و ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولین نظام است. می‌خواهند بگویند نظام کارآمدی ندارد و نمی‌تواند با دنیا تعامل داشته باشد. لذا چون کارآمدی ندارد شما مردم در تنگنا قرار می‌گیرید به همین جهت بیایید از آرمان‌های نظام فاصله بگیرید.

امام جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: می‌خواهند بین مردم و مسئولین نظام اختلاف بیندازند و بین خود مردم هم شکاف ایجاد کنند. به گونه‌ای که عده‌ای برجامی بشوند و عده‌ای ضدبرجام بشوند و این خود عاملی شود برای تضعیف نظام و تشتت آراء و به تبع آن مشکلاتی ایجاد شود.

مدرسی افزود: ما از جریان برجام به این مطلب می‌رسیم که باید پیوسته نسبت به دشمن سوظن داشت. همچنان که حضرت علی علیه‌السلام به مالک اشتر فرمودند که هنگامی هم که با دشمن صلح کردی پیوسته مترصد او باش و خیال نکن دشمنی که با تو صلح کرده است دیگر دست از دشمنی با تو برمی‌دارد.

وی گفت: این بصیرتی است که از دین به ما باید منتقل بشود و سوظن به دشمن یکی از اصول اساسی است؛ هم عقل می‌پذیرد، هم دستورات دینی ما را به این کار تشویق می‌کند. چند جا باید سوظن داشته باشیم یکی سوظن به خودمان است؛ نفس اماره ما معلوم نیست ما را به چه راهی بکشاند، باید سوظن داشته باشیم به معنایی که بزرگان گفته‌اند. یکی هم سوظن به دشمن است.

این استاد حوزه اضافه کرد: در مقابل باید حسن ظن داشته باشیم؛ حسن ظن به خدا و به امام زمان(عج)، به رحمت‌های واسعه الهی و حسن ظن به انسان‌های مؤمن در شرایطی عالی باید داشته باشیم.

مدرسی اظهار داشت: متأسفانه در جریان برجام ما حسن ظن را بجای سوظن نسبت به دشمن دیدیم. چون به تمام معنا حسن ظن وجود داشت و از آن چیزی که بزرگان بیان فرمودند و از آن چیزی که امیرالمونین علیه‌السلام به عنوان راهبرد همیشگی برای ما مشخص کردند فاصله گرفته شد، ما به این نتیجه نامطلوب رسیدیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: قرآن می‌فرماید پیشوایانی که با لبخند دیپلماسی به سمت شما می‌آیند این‌ها پیمان شکنند این‌ها را باید در مقابل‌شان ایستاد نه اینکه به لبخندشان امیدوار بود و عقب‌نشینی کرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: در هر جامعه‌ای افرادی هستند که پیوندشان با خدا و قران مستحکم است، چون پیوند واقعی با قرآن و با دین و فرهنگ دینی دارند خدای متعال به آن‌ها بصیرت استثنایی عنایت می‌کند.

مدرسی ادامه داد: این‌ها کسانی هستند که ار روی هوای نفس سخن نمی‌گویند، کسانی هستند که نگاهشان به دنیا نیست و جناحی فکر نمی‌کنند، اینها کسانی هستند که به دین و دیانت و خدا و پیغمبر و احکام دین توجه دارند؛ خداوند به اینها فراست و بصیرت خاصی داده است.

وی یادآور شد: در برخی روایات هست که خداند بیان می‌کند آقایانی که دست‌اندرکار هستید به مؤمنین و به کسانی که با خدای خودشان ارتباط دارند و با او صددرصد پیمان بسته‌اند، ارتباط برقرار کنید چرا که اینها بیانشان و بینش‌شان خدایی است.

مدرسی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب یکی از این افراد هستند، گفت: جای تأسف است که چرا به سخنان رهبر انقلاب توجه نشد. ایشان گفتند که این مذاکرات سرانجامی ندارد و وقوع چنین رخدادها و این روزها را گوشزد کردند، اما توجه نشد.

وی با اشاره به برخی از رخدادهای صدر اسلام تأکید کرد: البته گاهی در صدر اسلام هم این مسائل پیش می‌آمد و به گوشزدهای حضرات معصومین توجه نمی‌شد که پیامدهای نامطلوب به دنبال داشت.
ارسال نظرات