وزیر اقتصاد فرانسه گفت:اتحادیه اروپا باید مقاومت بیشتری را از خود در برابر آمریکا در حفظ برجام از خود نشان دهد و نباید شبیه برده از آمریکا پیروی کند.
کد خبر: ۹۰۱۶۱۹۱
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، برونو لمایر وزیر اقتصاد فرانسه گفت: کشورهای اروپایی باید موضع سرسخت‌تری را در برابر فشارهای آمریکا برای حفظ برجام اتخاذ کنند و نباید شبیه برده در برابر آمریکا باشند. 

وی طی سخنانی در رادیو یک اروپا گفت: اروپا نباید قبول کند که آمریکا پلیس اقتصاد جهان باشد. 

وی خواستار آن شد که علی‌رغم تصمیم آمریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های اروپایی به تجارت با ایران ادامه دهند. 

لمایر پیشنهاد داد تا کشورهای اروپایی همانند وزارت دادگستری امریکا یک سازمان را تشکیل دهد تا بتوانند شرکت‌های خارجی را مجازات کند.

درنتیجه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت‌های خارجی یا باید فعالیت خود در ایران را متوقف کنند و یا ریسک جریمه و مجازات از سوی آمریکا را بپذیرند. این تحریم‌ها نه تنها شرکت‌های امریکایی را از حضور در ایران و تجارت با این کشور بازمی‌دارد بلکه شرکت‌های خارجی نیز در صورت تجارت با ایران از استفاده از بانک‌های امریکایی محروم خواهند شد. 

لمایر این سوال را مطرح کرد که آیا ما به عنوان اروپایی‌ها می‌خواهیم برده آمریکا باشیم که در حالی که دست به دامن آ‌مریکایی‌ها هستیم از تصمیمات آنها پیروی کنیم؟ یا اینکه ما می‌توانیم بگوییم که ما منافع اقتصادی خودمان را داریم و براساس تصمیم خودمان به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم؟ 

شرکت‌های اروپایی و امریکایی در صورت ادامه همکاری با ایران با خطر میلیاردها دلار جریمه از سوی آمریکا مواجه هستند. شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس، شرکت‌های نفتی و شرکت‌های خودروسازی نظیر رنو و پژو فرانسه از جمله شرکت‌های خارجی خواهند بود که بیشترین آسیب را از بازگشت تحریم‌ها خواهند دید. 

لمایر گفت: فرانسه در تلاش است تا شرکت‌های خود را از اعمال تحریم‌های امریکا مستثنی کند اما ما توهم خوش‌بینانه‌ای نسبت به پاسخ سخاوتنمدانه امریکا به این درخواست نداریم. در کنار اعمال تحریم‌های قبلی اخیرا آمریکا به کمک امارات تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد که در قالب آن 9 شرکت و شخص حقیقی ایرانی به بهانه فراهم کردن مبادلات ارزی مورد تحریم قرار گرفتند. 

دولت‌های اروپایی ماه‌ها تلاش کردند تا ترامپ را قانع کنند از برجام خارج نشود اما هم اکنون خروج آمریکا از برجام خطر رویارویی منطقه‌ای در خاورمیانه را افزایش داده است. خطر رویارویی نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته و قیمت نفت نیز رو به افزایش گذاشته است. قرار است هفته آینده دیپلمات‌هایی از ایران، فرانسه‌، انگلیس و آلمان با یکدیگر دیدار کنند. 

ارسال نظرات