رهبر انقلاب صبح دیروز از سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند
رهبر انقلاب روز گذشته با حضور در نمایشگاه کتاب ضمن بازدید یک ساعت و نیمه از 50 غرفه، به گفت‌وگو با ناشران پرداختند.
کد خبر: ۹۰۱۶۰۲۹
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در این دیدار که سیدعباس صالحی و مدیران نمایشگاه کتاب نیز رهبر انقلاب را همراهی می‌کردند، ایشان با حضور در راهروهای 30،29 و 31 از انتشاراتی چون نورالزهرا، نگاه، نوید شیراز، ثالث، هزاره ققنوس، مرکز، نگار و... بازدید کردند.

 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین  پس از بازدید از غرفه‌ها در سخنانی کوتاه،  کتاب و کتابخوانی را یکی از ضرورت‌های زندگی آحاد مردم بویژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب یک نقش بی‌بدیل است، البته بهترین کتاب‌ها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزش‌های والا و انقلابی هدایت کند و امیدواریم کتاب جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد.
 
گفتنی است، این دیدار در شرایطی رخ داد که ایشان در 2 سال اخیر از این کار امتناع کردند و از 4 دوره پیشین تنها سال 94 به نمایشگاه کتاب تهران رفتند.
شگفتی مترجم کتابی که گمان می‌کرد رهبری اسم آن را هم نشنیده‌اند
از جمله نکات جالب نمایشگاه، حضور رهبر انقلاب در غرفه انتشارات نیلوفر و ذکر خاطره‌ای از دیدار با مترجم کتاب «خانواده تیبو» بود. در این روایت که توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده، آمده است: «آقا رسیدند غرفه‌ انتشارات نیلوفر، مثل همه جا خوش و بش کردند و از تازه‌ها سوال کردند. کتابی نظرشان را جلب کرد و پرسیدند این همان چهارجلدی قدیمی است؟ و جواب گرفتند بله! پرسیدند مترجمش چه کسی بود؟ گفتند ابوالحسن نجفی. آقا گفت: آها ابوالحسن نجفی... بگذارید یک ماجرایی را تعریف کنم.

سال‌ها قبل ابوالحسن نجفی با آقای مرحوم حبیبی و چند نفر دیگر از بزرگان ادبیات آمدند پیش ما. من پرسیدم «شما مترجم «خانواده تیبو» هستید؟» آقای نجفی از اینکه من اسم این رمان را بلدم تعجب کردند. بعد که نشستیم من از رمان تعریف کردم و نقدی هم به ترجمه ایشان گفتم. آقای نجفی با تعجب بیشتر پرسید: «شما واقعا هر 4 جلد را خوانده‌اید؟ من اصلا فکرش را نمی‌کردم شما حتی اسمش را شنیده باشید!» آقا با خنده ادامه داد: گفتم حالا خوانده بودم دیگر... خدا آقای ابوالحسن نجفی را بیامرزد. کتاب خانواده‌ تیبو رمان خیلی خوبی بود که متاسفانه در حد قدرش معروف نشد».

 

گفتنی است، «خانواده تیبو» رمان بلندی است که توسط روژه مارتن دوگار، نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات نوشته شده ‌است. این رمان از سویی به بررسی وقایع اروپا در سال‌های ابتدایی قرن بیستم و سال‌های جنگ اول جهانی می‌پردازد و از سوی دیگر همگام با آن شرح وقایع خانواده ثروتمند و فرهیخته فرانسوی یعنی خانواده تیبو را توصیف می‌کند.
پیشنهاد کتابی که رهبر انقلاب 50 سال پیش خوانده بودند.

 


در جریان بازدید رهبر انقلاب، غرفه‌داران نیز روی دیگر این روایت بودند که هرکدام حاشیه‌ای از این بازدید بیان کردند. کرمی، مدیر انتشارات مهر جالینوس پس از دیدار رهبر انقلاب از غرفه این انتشارات اظهار داشت: رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب به غرفه ما هم سری زدند. در این بازدید ما از مشکلات فروش و مشکلات مالی و اینکه ناشران در مضیقه هستند مواردی را مطرح کردیم.ایشان فرمودند اقدامات لازم انجام می‌شود. 

رضا حاجی‌آبادی، مسؤول غرفه انتشارات «هزاره ققنوس» نیز در این باره گفت: رهبر انقلاب از غرفه ما بازدید کردند و درباره تازه‌های نشرمان به ایشان توضیحاتی را ارائه کردیم و در خصوص طرح «نذر کتاب» که توسط این انتشارات انجام می‌شود نیز توضیحاتی دادم.

وی ادامه داد: ایشان پس از شنیدن توضیحات، این طرح را تحسین کردند و برای ما آرزوی موفقیت داشتند.

میلاد شاهی، مسؤول غرفه انتشارات «نگاه» نیز اظهار داشت: ایشان در بازدید از غرفه ما درباره تازه‌های نشر سوال پرسیدند و ما کتاب‌های جدید خود از جمله کتاب «زن 30 ساله»، «خاله تولا»، «شوهر آهوخانم» و کتاب «چشم‌هایش» نوشته بزرگ علوی را به ایشان معرفی کردیم.

وی ادامه داد: ایشان فرمودند کتاب «چشم‌هایش» را 50 سال پیش مطالعه کرده‌اند.

حسن عارفی، مسؤول انتشارات «نورالزهرا(س)» نیز در این باره اظهار داشت: در بازدید حضرت آقا از غرفه ما 3 کتاب «سرچشمه تربیت»، «مکارم اخلاق» و «دوران طلایی تربیت» را که به موضوع زناشویی و تربیت فرزند می‌پردازد، خدمت ایشان معرفی کردم و توضیحاتی را درباره این کتاب‌ها ارائه دادم؛ ایشان از زحمت ما تشکر کردند.

 

در پایان نیز چفیه حضرت آقا را از ایشان تبرک گرفتیم.

بیژن عبدالکریمی، مسؤول غرفه انتشارات «نقد فرهنگ» نیز درباره بازدید رهبر معظم انقلاب از غرفه‌شان گفت: من در خصوص آثار آقای دکتر «داوری» خدمت ایشان توضیحاتی ارائه کردم و همچنین درباره کتاب «هایدگر» در ایران توضیحاتی را خدمت‌شان دادم.

انتشارات «نون» از دیگر انتشاراتی بود که رهبر انقلاب از آن بازدید کردند.

سیدمحسن بنی‌فاطمه در این باره گفت: حضرت آقا حدود 5 دقیقه در غرفه ما حضور داشتند و من درباره کتاب‌های جدید نشرمان مانند رمان «هیل بیلی» (روزگار آمریکایی‌های پشت کوه‌نشین) و رمان «نفرتی که تو می‌کاری» را که به تبعیض نژادی در آمریکا می‌پردازد، خدمت ایشان توضیح دادم. وی گفت: ایشان ضمن تحسین این کتاب‌ها بر لزوم انتقال مسائل اجتماعی با استفاده از رمان تاکید کردند و این روش را تاثیرگذار دانستند.


تأسف رهبر انقلاب از فرصت اندک حضور در نمایشگاه


سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این دیدار رهبر انقلاب را همراهی می‌کرد، با حضور در جمع خبرنگاران و با بیان اینکه معظم‌له اظهار می‌کردند علاقه‌شان به حوزه فرهنگ و کتاب علاقه‌ای دیرینه است، گفت: بسیاری از کتاب‌هایی که ناشران خدمت‌شان ارائه می‌کردند ایشان دیده یا خوانده بودند.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه تسلط رهبر انقلاب و میزان آشنایی ایشان با حوز‌ه‌های متنوع کتاب در زمینه‌ ادبیات، علوم انسانی و اسلامی قابل توجه بود و در بازدید امروز نیز نمود خاصی داشت، افزود: رهبر معظم انقلاب در بازدید با اشاره به اینکه علاقه‌شان بیش از زمانی است که امروز به بازدید از نمایشگاه اختصاص دادند، از این موضوع اظهار تأسف کردند و فرمودند: «زمان‌هایی بود که به نمایشگاه می‌آمدم و گاهی 5 و 6 ساعت زمان صرف می‌کردم اما در حال حاضر با توجه به اشتغال فراوان فرصت برای بازدید اندک است و اگر فرصتی بود می‌توانستم زمان بیشتری را صرف کنم».

صالحی در این باره افزود: همین فرصت محدود ایشان برای حضور در نمایشگاه برای ما و اهالی نشر فرصتی مغتنم است، چرا که رهبری که اینچنین نسبت به حوزه فرهنگ، نشر و کتاب شیفته و علاقه‌مند است، مایه افتخار مردمان این سرزمین و موجب تقویت قلبی برای اهالی فرهنگ است.


حسن اتفاقی برای جناب وزیر


عدم حضور رهبر انقلاب در 2 سال اخیر، یکی از مباحث پرچالش فرهنگی در این سال‌ها بود. بسیاری عدم حضور ایشان را مبنی بر نارضایتی و گله‌مندی رهبری از رویکردهای فرهنگی دولت و متصدیان امر- وزیران ارشاد- می‌دانستند. اتفاقی که پیش از این هم رخ داده بود و رهبر انقلاب  در سال‌های 78 تا 83 نیز از نمایشگاه کتاب بازدید به عمل نیاوردند. ایشان در همان دوران و در جمع اهالی شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از رویکرد فرهنگی وزیر ارشاد- عطاءالله مهاجرانی- اظهار داشتند: «من از وزارت ارشاد توقع دارم. البته آقای مهاجرانی- ظاهراً- نیستند و خودشان را راحت کردند از اینکه بیایند و حرف‌های ما را بشنوند! به ‌هر حال، فرق نمی‌کند؛ چه ایشان باشند، چه نباشند، من اعتراضم این است- این اعتراض را بارها هم گفته‌ام، الان هم در جمع شما می‌گویم- وزارت ارشاد در این دو سالی که ایشان در رأس این کار هستند، هیچ کار اسلامی به‌عنوان اسلامی ارائه نداد»!

 

حضور نیافتن 3 ساله رهبر انقلاب از 4 دوره نمایشگاه که دولت یازدهم متصدی آن بوده، در حالی بوده است که دغدغه‌های فرهنگی رهبری بویژه در حیطه کتاب در میان تمام نخبگان و عامه مردم برجسته بوده و عدم حضور ایشان در نمایشگاه کتاب آن هم به صورت متوالی نمی‌تواند معنای دیگری را متبادر کند.

در این میان حضور امسال ایشان که با درخواست مدیران نمایشگاه و شخص وزیر ارشاد انجام شد را می‌توان نقطه مهمی  در کارنامه عباس صالحی دانست. آن سوی این اتفاق افزوده شدن بر بار مسؤولیت سیدعباس صالحی است که انتظارات از وی مبنی بر پیشبرد اسلامی و انقلابی وزارت ارشاد افزایش می‌یابد و امید است رویکردهای سیاست‌زده و امنیتی وزرای پیشین ارشاد دولت یازدهم  در دوران صالحی تکرار نشود.  
 

ارسال نظرات