کارشناس علوم سیاسی گفت: ترامپ از یک قرارداد بین‌المللی که به تائید شورای امنیت هم رسیده است، خارج شد و مسلماً آثار و تبعات منفی را برای دولت آمریکا در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۱۵۸۵۱
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، «سید محسن میرحسینی» کارشناس علوم سیاسی در استان یزد، با بیان اینکه بالاخره ترامپ سه شنبه شب تصمیم گرفت که از این قرار داد خارج شود، خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام نقض قواعد حقوق بین‌المللی بوده و از دیدگاه حقوق بین‌الملل امر ناپسندی هست.

وی ادامه داد: ترامپ صرفا به خاطر توافق هسته‌ای از برجام خارج نشد؛ مسلماً بحث مهم‌تر موجودیت خود نظام جمهوری اسلامی است.

میرحسینی با اشاره به اینکه برجام یک قرارداد دوجانبه میان ایران و آمریکا نبوده است، تصریح کرد: برجام یک قرارداد بین‌المللی هست که تنها یکی از اطراف قرارداد دولت آمریکا بوده است.

مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه یزد افزود: بنابراین اگر ازلحاظ حقوقی نگاه کنیم این قرارداد همچنان به‌جای خود باقی است و فقط یک‌طرف قرارداد از این توافقنامه هسته‌ای خارج شده است.

وی با بیان اینکه مسلماً در توافقات بین‌المللی، اعضا باید به قرارداد‌های منعقده میان خود و سایر اعضای روابط بین‌الملل باشند، اظهار کرد: ترامپ از یک قرارداد بین‌المللی که به تائید شورای امنیت هم رسیده است، خارج شد و مسلماً آثار و تبعات منفی را برای دولت آمریکا در پی خواهد داشت.

میرحسینی ادامه داد: درصورتی‌که ادامه این توافق هسته‌ای منافع ملی ما را تأمین کند، می‌توانیم مذاکرات خود با اروپایی‌ها را ادامه دهیم.

عضو هیئت‌علمی علوم سیاسی دانشگاه یزد با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام ازلحاظ سیاسی تأثیراتی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: این رویداد هم بر تحولات منطقه خاورمیانه و هم بر تحولات روابط بین‌الملل می‌تواند اثراتی مثبت و منفی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به برجام به‌عنوان یک توافق هسته‌ای نگاه کنیم، فی‌نفسه مشکلی نداشت؛ مشکل برجام آمریکا بود که حتی بانک‌های اروپایی به علت عدم اعتمادی که به آمریکا داشتند و به‌این‌علت که چراغ سبزی از امریکا نمی‌دیدند، متأسفانه در اجرای برجام تعلل می‌کردند.

میرحسینی ادامه داد: توقع دولت و مردم این بود که بلافاصله بعد از امضای برجام این تحریم‌ها برداشته شود، اما متأسفانه آمریکایی‌ها در عمل کاری انجام ندادند.

این کارشناس سیاسی استان یزد تصریح کرد: الآن آمریکا از برجام خارج شده است، اما به نظر مشکلات زیادی در اجرای برجام وجود خواهد داشت؛ چراکه امریکا در عمل به‌عنوان یک قدرت بزرگ بوده و کشور‌های اروپایی چشمشان به آمریکا هست.

میرحسینی با بیان اینکه نباید به آینده برجام خوش‌بین باشیم، اذعان کرد: آن زمان که امریکا خود در داخل این قرارداد بود خلل و فرج زیادی داشت و اکنون با خروج آمریکا این موانع می‌تواند بیشتر شود.

وی نقطه امید قرارداد برجام را وجود دو کشور چین و روسیه غیر از کشور‌های اروپایی و آمریکا در این قرارداد عنوان کرد و گفت: روسیه و چین همواره به‌عنوان طرف‌های مثبت این قرارداد در رابطه با ایران بودند؛ این دو کشور هم در روابط منطقه‌ای و تحولات منطقه خاورمیانه و هم در رابطه با بحث‌های داخلی و زمانی که تحریم‌ها اتفاق افتاد، برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی تلاش زیادی کردند.
ارسال نظرات