مدیرسابق حوزه های علمیه کشور گفت: امروز که در آماج حملات دشمنان قرار داریم و دشمن برای ما ایجاد شبهه می کند باید سطح آموزه های دینی را در جامعه بالا ببریم.
کد خبر: ۹۰۱۵۸۴۸
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ آیت الله حسینی بوشهری مدیرسابق حوزه های علمیه کشور در کنگره ملی حاج شیخ غلامرضا یزدی(فقیه خراسانی) با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: سخن گفتن از شخصیت هایی که همه چیز خود را در راه خدا صرف کرده اند کار آسانی نیست.

وی افزود: حاج شیخ غلامرضا یزدی نهایت اخلاص و اخلاق بود وهمه چیزش را برای خدا در طبق اخلاص گذاشت.

عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه کشور خاطر نشان کرد: اگر دو عنصر اخلاص و صداقت در شخصیتی پیدا شد انسان ها به سوی او کشش پیدا می کنند و محبت او در دل ها می نشیند و حاجی شیخ مصداق بارز الذین امنوا و عمل الصالحات بود.

آیت الله حسینی بوشهری در خصوص ضرورت برگزاری همایش هایی در تجلیل ازعلما گفت: یک سال است که حوزه علمیه قم و همه علاقه مندان به این عالم جلیل القدر به تکاپو افتادند تا این کنگره عظیم را با شکوه برپا کنند.

وی با بیان این که ما به تاسی از خدا،رسول او و ائمه معصومین(ع) از عالمان تجلیل می کنیم افزود: در حقیقت برگزار کننده اصلی چنین مراسماتی خود خدا و پیامبر(ص) اوست و ما ادامه دهنده راه قرآن و اهل بیت(ع) هستیم.

عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه کشور بابیان حدیثی از پیامبراکرم (ص) تاکید کرد: به فرموده نبی مکرم اسلام اگر کسی عالمی را اکرام کند پیامبررا اکرام کرده است بنابراین جلسه تکریم امروز در حقیقت تکریم خود خدا و رسول اوست و این جایگاه واقعی عالمان دین بوده و گرامی ترین مردم پس از انبیا الهی عالمان دین هستند.

مدیرسابق حوزه های علمیه کشوراضافه کرد: از منظر امام صادق(ع) عالمان مرزبان اعتقادات و اندیشه های فکری جامعه هستند و جامعه را در برابر هجمه شیاطین بر شیعیان حراست و حمایت می کنند.

حسینی بوشهری با بیان روایتی از امام کاظم (ع) به بیان ویژگی های عالمان دین از دیگاه این امام همام پرداخت و اظهار داشت: امام می فرمایند عالمان دین باید مردم را از 5 ویژگی به 5 ویژگی دیگرهدایت کنند تردید مردم را به یقین ، تکبرآنان را به تعادل ، ریا را به اخلاص ،کینه و عداوت را به خیرخواهی و دنیا خواهی را به آخرت گرائی سوق دهند و حاج شیخ مصداق عینی این روایت بود.

وی درادامه به بیان صفات و ویژگی های عالمان دین پرداخت و گفت: یکی از ویژگی های علما خداترس بودن آنان است به گونه ای که از هیچ کس جز خدای متعال هراسی ندارند.

آیت الله حسینی بوشهری یکی دیگر از ویژگی های شخصیت های دینی را نقش هدایت گری جامعه دانست و گفت: در احوالات سیخ می بینیم که ایشان در مسیر حرکت به مشهد به همه روستاها در حد توان سر می زند و وظیفه هدایتگری خود را به منصه ظهور می گذارد.

عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه کشور در ادامه به بیان خاطره ای از حاجی شیخ پرداخت و گفت: زمانی که ایشان به قصد زیارت امام رضا(ع) به مشهد می رود به او خبر می رسد روستایی در مشهد مبلغ ندارد بدون این که به زیارت امام رضا(ع) مشرف شود عزم حرکت به آن روستا می کند و به ایشان می گویند شما پس از زیارت امام هشتم به آن روستا بروید می گوید امام رضا زائر دارد اما نوکر ندارد ومن نوکر علی بن موسی (ع) هستم.

وی مبارزه منفی با ظلم را از دیگر ویژگی های عالمان دین عنوان کرد و اظهار داشت: در دوران حکومت رضا خانی وقتی عالمان دینی از پوشیدن لباس روحانیت منع می شوند حاجی شیخ در خیابان با لباس عادی و کلاه نمدی رفت وآمد می کند و در مجلس وعظ لباس می پوشد و می گوید هویت عالم به لباس او نیست بلکه به تبلیغ اوست.

مدیرسابق حوزه های علمیه کشورمسئولیت پذیری را از ویژگی دیگر عالمان برشمرد و اذعان داشت: ایشان تبلیغ دین را تکلیف خود میداند و با حس مشئولیت پذیری خود نام خود را در راه دین جاویدان می سازد به گونه ای که بعد از شش دهه از رحلتش نام وی بر سر زبان هاست.

حسینی بوشهری سخن گفتن به اندازه عقل و درک مردم را ازدیگر ویژگی های عالمان دین بیان کرد و گفت: حاج شیخ با آن همه علم و اگاهی در برابر روستائیان به گونه ای سخن می گوید که آن ها متوجه شوند.

استاد حوزه علمیه قم مردم داری و ساده زیستی را از دیگر خصوصیات اخلاقی عالمان بر شمرد و اظهار داشت: شیخ پول منابر خود را به فقرا یا طلبه ها اهدا می کرد و و خانه های خود را برای کمک به مردم می فرخت و به طور کامل از تعلقات دنیا قطع ارتباط کرده بود و به همین دلیل است که در تشییع جنازه او کلیمیان و زرتشتیان پشت جنازه او اشک می ریزند.

وی تاکید کرد: مجموع این اقدامات و رفتارهاست که این عالم ربانی را از مرزهای جغرافیایی فراتر برده همگان را با این شخصیت آشنا می سازد و قلب مردم را جایگاه محبت خود قرار می دهد.

عضو شورای مدیریت حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: حاج شیخ پرورش یافته مکتب شخصیت هایی نظیر مرحوم آخوند کاشی،سیدمحمد کاظم طباطبائی ،آخوند خراسانی وبزرگان دیگر است و قطعا درک محضر چنین بزرگانی امثال حاجی شیخ را به جامعه معرفی می کند.

حسینی بوشهری در پایان شیخ غلامرضا یزدی را شاهکار زمان خود دانست و گفت: امروز که در اماج حملات دشمنان قرار داریم و دشمن برای ما ایجاد شبهه می کند باید سطح آموزه های دینی را در جامعه بالا ببریم مردم را در کنار خود و دلگرم نگه داریم همچنان که امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی طلبه های زیادی با حضور در مناطق محروم برای مردم خانه می سازند و یا خدمت می کنند.

وی به روحانیان توصیه کرد: اخلاق طلبگی را فراموش نکنند و با لبخند و چهره گشاده با مردم برخورد کرده،انتقاد پذیر بوده و سعه صدر داشته باشند.
ارسال نظرات