در بین همه مراکز دولتی که در روستاها وجود دارد شاید به جرات بتوان گفت که پایه مدارس از بیشتر این مراکز دولتی سست‌تر است و خطر در بیخ گوش مدارس استان و در روستاها احساس می‌شود.
کد خبر: ۹۰۱۵۷۴۷
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که جمعیت روستایی و عشایری آن با جمعیت شهری تقریبا برابری می‌کند.

استانی که بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد و روستا‌ها در مناطق مختلف از سردسیر تا گرمسیر پراکنده‌اند و جمعیت نزدیک به ۴۶ درصدی استان در روستا‌ها پراکنده‌اند.

استانی که به دلیل عدم توجه رژیم ستم‌شاهی دچار محرومیتی مضاعف شد و بسیاری از زیرساخت‌های اولیه که باید در آن دوران ساخته می‌شد به دوران پس از انقلاب موکول شد.

استانی که تنها ۲۸ کیلومتر جاده آسفالته داشت و به اندازه انگشتان دو دست این استان نیرو‌های فارغ التحصیل دانشگاهی نداشت و در تمامی زیرساخت‌ها ضعیف بود.

استانی که بیشترین مدارس روستایی را دارد

این ضعف تنها در یک یا دو حوزه مشهود نبود بلکه در حوزه‌های مختلف شاهد ضعف بودیم در مدرسه‌سازی استان وضعیتی نداشت و اصولا هر شهرستان از انگشتان یک دست بیشتر فضای آموزشی نداشت و روستا‌ها به کل از داشتن مدرسه محروم بودند.

اما امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی مدارس در بیشتر این ۱۷۰۰ روستا ساخته شده و کمتر روستایی در کهگیلویه و بویراحمد داریم که از داشتن فضای آموزشی بی‌نصیب باشد.

همان گونه که گفتیم همه آن چه را که امروز داریم به برکت نظام جمهوری اسلامی است و فرزندان این دیار دیگر مجبور نیستند برای خواندن و نوشتن فرسنگ‌ها مسیر را طی کنند.

مدارسی با کمترین مقاومت در برابر زلزله

امروزه وضعیت استان ما به گونه‌ای است که حتی برای یک و دو دانش‌آموز در مدارس روستایی هم معلم داریم و آن گونه که مسؤولان آموزش و پرورش می‌گویند در بسیاری از مدارس استان در مناطق روستایی تا زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

اما هر چند که مدارس در سطح روستا‌ها پراکنده شده‌اند، اما وضعیت مدارس و امکانات آن‌ها همچنین مقاومت برخی از آن‌ها در برابر خطراتی مانند سیل و زلزله بسیار کم است.

حبیب‌الله روشنک معلم ابتدایی حوزه آموزش و پرورش بویراحمد که ۱۲ سال از عمر کاری خود را در روستا‌ها و به عنوان معلم ابتدایی سپری کرده معتقد است که بیشتر مدارس روستایی استان به خصوص در حوزه شهرستان بویراحمد و اطراف شهر یاسوج هیچ مقاومتی در برابر زلزله و سایر بحران‌ها ندارند.

این معلم باسابقه در شهرستان بویراحمد افزود: هر چند در شهر‌ها مدارس مقاوم‌سازی شده‌اند، اما برای روستا‌ها بسیار نگرانم از جمله در روستایی که خودم تدریس می‌کنم با یک زلزله دیگر ممکن است فاجعه‌ای در مدرسه رخ دهد.

وی افزود: علاوه بر عدم مقاوم‌سازی یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد مربوط به عدم وجود زیرساخت‌های ورزشی و همچنین بهداشتی در مدارس است به نحوی که اکنون بسیاری از مدارس روستایی از نظر وضعیت سرویس‌های بهداشتی وضعیت خوبی ندارند، اما موضوع مهم مقاوم‌سازی است که مدارس روستایی ما در برابر زلزله‌ای همانند زلزله روز معلم بسیار آسیب‌پذیر است.

مدرسه‌هایی که فقط ۴۰ درصد در برابر زلزله مقاومند

تقی رئیسی معلم باسابقه ۲۹ ساله در شهرستان بویراحمد هم به خبرنگار ما گفت که همه این ۲۹ سال را در مدارس روستایی سپری کردم و هر سال هم بیم آن را داشتم که بلایی و حادثه‌ای نازل شود و مدارس و دانش‌آموزان ما دچار حادثه شوند.

این معلم باسابقه در شهرستان بویراحمد افزود: به اعتقاد من از ۱۰۰ درصد مقاوم‌سازی مدارس میانگین مقاومت مدارس ما ۴۰ درصد است و خطر همیشه در کمین مدارس روستایی استان به خصوص در شهرستان بویراحمد است.

وی با انتقاد از مسؤولان استانی که تاکنون قدمی برای مقاوم‌سازی مدارس روستایی برنداشته‌اند افزود: آقایان بگویند در این چند سال چند مدرسه روستایی مقاوم‌سازی شده در حالی که خود شما به عنوان خبرنگار می‌توانید مدارس روستایی را بررسی کنید تا به وضعیت بد آن‌ها و نامقاوم بودن این مدارس بیشتر و بهتر پی ببرید.

علی حسن‌زاده مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص زلزله‌ای که در روز ۱۲ اردیبهشت مقارن با روز معلم حادث شد اظهار کرد: معلمان ما دغدغه معیشتی و سایر مشکلات را داشتند که زلزله هم به آن اضافه شد.

۱۰۰ مدرسه بویراحمد در برابر زلزله مقاوم نیستند

این مسؤول با بیان این که معلمان به خصوص در مناطق روستایی پس از زلزله‌ای که در روز ۱۲ اردیبهشت رخ داد اکنون برای دانش‌آموزان خود و جان آن‌ها دغدغه بیشتری دارند افزود: پس از زلزله هر روز بر تعداد مدارسی که به دلیل خسارات زلزله به ما مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شود.

وی از مراجعه مسؤولان بیش از ۲۰ آموزشگاه به آموزش و پرورش به دلیل خسارات وارده خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ مدرسه در شهرستان بویراحمد نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

حسن‌زاده در بخش دیگری از اظهارات خود به مقاوم‌سازی ۱۰ تا ۱۲ مدرسه شهرستان بویراحمد در طول سال گذشته خبر داد و افزود: متاسفانه بعد از زلزله‌ای که رخ داد در برخی مناطق دانش‌آموزان مدارس را ترک کرده‌اند و علی‌رغم اقدامات ما برای حضور در مدرسه حضور نیافته‌اند که به دلیل ترس والدین از زلزله بوده است.

پایه مدرسه‌ها از همه مراکز دولتی سست‌تر است

به گزارش فارس، در بین همه مراکز دولتی که در روستا‌ها وجود دارد شاید به جرات بتوان گفت که پایه مدارس از بیشتر این مراکز دولتی سست‌تر است و خطر در بیخ گوش مدارس استان و در روستا‌ها احساس می‌شود.

اگر مسؤولان هر چه زودتر برای رفع این مشکل اقدام نکنند چه بسا که با وقوع یک زلزله دیگر به مانند زلزله روز معلم شاهد بروز یک فاجعه خواهیم بود که دیگر پس از آن مسؤولان وقتی برای سرپوش گذاشتن نخواهند داشت.
ارسال نظرات