مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس گفت: سال گذشته 200 پروژه عمرانی با اعتبار 4 میلیارد تومان در سطح استان اجرا شده است.
کد خبر: ۹۰۱۵۲۲۳
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
علی‌اصغر عزیزی‌فر با بیان اینکه جهاد سازندگی در 27 خرداد 1358 با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، اظهار کرد: با تصویب اساسنامه جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1362 هماهنگی مردم برای سازندگی روستاها به عنوان یکی از اهداف اساسی و اصلی جهاد سازندگی تعیین شد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس بسیج اقشار مردم برای سازندگی روستاها و فراهم کردن امکان تلاش برای نیروهای مومن و ایثارگر جامعه و رشد و گسترش آنها در راستای سازندگی و احیای روستاها مورد تاکید و توجه جدی قرار گرفت.

مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس اذعان داشت: این تشکل عظیم در دولت‌های مختلف دستخوش تغییرات شد و سرگرم شدن در برخی امورات موجب شد بحث بسیج مردمی برای سازندگی مناطق محروم ابتر بماند.

وی با بیان اینکه در سال 79 فرمانده کل قوا در دیدار با جمعی از فرماندهان «طرح بسیج سازندگی» را برای استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امر سازندگی و همچنین پر کردن اوقات فراغت آنان مطرح فرمودند، گفت: معظم‌له در این جلسه خواستار عمران و آبادانی مناطق روستایی با همکاری نیروی مقاومت بسیج و وزارت جهاد سازندگی شدند.

به گفته مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس، طرح اردوهای جهادی و سازندگی پس از آن با حمایت و مسئولیت بسیج آغاز و با تلاش و پیگیری خوبی ادامه پیدا کرد.

عزیزی‌فر در ادامه به برخی اقدامات بسیج سازندگی استان گریزی زد و با بیان اینکه نخستین عرصه‌ای که بسیج سازندگی به آن ورود پیدا کرده بحث محرومیت‌زدایی است، اظهار کرد: این مهم در دو محور عمرانی و غیرعمرانی به صورت جدی دنبال شده و اقدامات خوبی از سال 88 تا کنون انجام گرفته است.

به گفته وی، از سال 88 که کار بسیج سازندگی استان شدت گرفت، دو هزار و 396 پروژه با صرف هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد تومان در مناطق محروم استان اجرا و تحت عنوان هدیه مقام معظم رهبری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

تکمیل و مرمت 100 مدرسه

وی اذعان داشت: در سال 96 نیز حدود 200 پروژه عمرانی با اعتبار 4 میلیارد تومان در سطح استان اجرا شده است که تکمیل و مرمت 100 مدرسه روستایی با صرف اعتبار 2 میلیارد تومان از اقدامات قابل توجهی است که حدود 50 درصد از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در حوزه عمران را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

وی به برخی اقدامات غیرعمرانی بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس هم گریزی زد و افزود: در این راستا یک میلیارد و 500 میلیون تومان خدمات غیر عمرانی در مناطق محروم به نیازمندان ارائه شده است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان خاطرنشان کرد: توزیع 15 هزار بسته غذایی، کمک 6 میلیارد تومانی به زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج و غیره، توزیع 4 هزار و 700 بسته لوازم‌التحریر، 9 هزار بسته معیشتی، 7 هزار بسته پوشاک، توزیع 340 سری جهیزیه و توزیع یک‌هزار بسته بهداشتی در مناطق روستایی فاقد مرکز بهداشت از جمله اقدامات بسیج سازندگی استان در این حوزه بوده است.

عزیزی‌فر به اردوهای جهادی و اهداف برگزاری این اردوها نیز اشاره کرد و بیان داشت: هدف از برگزاری اردوهای جهادی در بسیج سازندگی بهره‌گیری از توان جوانان، مشارکت عملی جوانان در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی، تقویت روحیه خلاقیت و مسوولیت‌پذیری و ... است.

به گفته این مقام مسوول، طی سال گذشته 15 هزار نفر روز اردوهای جهادی در سطح استان انجام شده و این گروه‌ها به صورت چند روزه در مناطق مختلف حضور و در عرصه‌های تعیین شده فعالیت کرده‌اند.

وی با اشاره به تغییرات نحوه برگزاری اردوهای جهادی، گفت: قبلا هر گروه جهادی به یک منطقه می‌رفت، اما در رویه جدید گروه‌های جهادی استان و گروه‌های جهادی که از سایر استان‌ها به کردستان می‌آیند در یک برنامه 3 تا 5 ساله اقدامات جهادی را در یک منطقه خاص انجام می‌دهند و مشکلات آن منطقه را رفع خواهند کرد.

مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: بسیج سازندگی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی هم تسهیلات با سود پایین به مردم پرداخت می‌کند که اولویت ما در این راستا، اجرای طرح‌های زودبازده و توجیه‌دار است.

عزیزی‌فر سقف پرداخت تسهیلات برای این طرح‌ها را 30 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: طرح‌های اشتغال اقتصاد مقاومتی در سطح استان در 16 عرصه تعریف شده است.

به گفته وی، در بازه زمانی سال 92 تا 95 بیش از 22 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد یک هزار و 800 فرصت شغلی پرداخت شده است.

پرداخت 3.5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی

وی ادامه داد: بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی در سال گذشته پرداخت شد که در مجموع برای 200 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات اقتصاد مقاومتی برای بهره‌وری بیشتر شهرستان‌ها را قطب‌بندی کرده‌ایم، گفت: براساس ظرفیتی که در هر منطقه وجود دارد عرصه‌ها را تعریف می‌کنیم و تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود.

مسوول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس اضافه کرد: با توجه به این مهم مریوان به عنوان قطب کلاش، سروآباد قطب تولید میوه، قروه قطب سنگ‌های تزئینی و غیره انتخاب شده و بحث ایجاد صنایع تبدیلی در هر کدام از این شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

عزیزی‌فر نبود بازار را یکی از مشکلات اساسی در چرخه اقتصاد عنوان کرد و گفت: در این زنجیره بازار فروش هم در نظر گرفته شده و در همین راستا برگزاری نمایشگاه‌هایی برای معرفی توانایی‌های تولیدی استان در مناطق مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

وی به فعالیت‌های بسیج سازندگی استان در قالب طرح کرامت 2 نیز اشاره کرد و افزود: 18 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در 9 منطقه شهر سنندج و یک نقطه شهر قروه تعریف شد و استارت کار نیز در اوایل امسال زده شده است.

انتهای پیام/7727

ارسال نظرات