خبرهای داغ:
در پی خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه‌داری این کشور در دستورالعملی نحوه بازگشت تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام، بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه را تشریح کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۵۰۹۵
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، وزارت خزانه‌داری آمریکا در دستورالعملی نحوه بازگشت تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام، بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه را تشریح کرده است. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه/ 9 می) اعلام کرد به مشارکت کشورش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پایان خواهد داد.

در پی این بیانیه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم‌ها بعد از دوره‌های 90 و 180 روزه‌ای صورت گرفت که در جریان آنها شرکت‌ها و بانک‌ها فعالیت‌های مرتبط با ایران خود را به تدریج کاهش خواهند داد.

خزانه‌داری آمریکا در توضیح بیشتر در این باره نوشته افرادی که بعد از رفع تحریم‌های ایران در پی اجرایی شدن برجام، وارد فعالیت‌هایی شده بودند که به موجب این توافق مجاز شده بود بایستی تا 6 آگوست 2018 یا 4 نوامبر 2018 اقدامات مقتضی را برای کاهش آن فعالیت‌ها به عمل آورند. 

تحریم‌های بازگشتی بعد از دوره 90 روزه

دوره 90 روزه در تاریخ 6 آگوست 2018 به پایان می‌رسد. بعد از این تاریخ، دولت آمریکا تحریم‌های ذیل که به موجب برجام رفع شده بودند را احیا خواهد کرد:

تحریم‌های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران؛ 

تحریم‌های مربوط به تجارت ایران با طلا یا فلزات گرانبها؛

تحریم‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل و انتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران؛

تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب‌ها و وجوه عمده‌ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می‌شوند. 

تحریم‌های مربوط به خرید، پذیره‌نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران؛ و

تحریم‌های بخش خودروسازی ایران. 

علاوه بر این، بعد از گذشت این دوره 90 روزه، دولت آمریکا مجوزهای برجامی صادر شده برای رفع تحریم‌های اولیه زیر را لغو خواهد کرد:

مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا و برخی مبادلات مالی مرتبط با آنها ذیل مجوزهای مربوط به "قانون تحریم‌ها و مبادلات ایران"

فعالیت‌های انجام‌شده وفق مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛

اشخاصی که بعد از رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران وفق برجام وارد فعالیت‌های بالا شده‌اند بایستی برای اجتناب از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا تا 6 آگوست 2018 این فعالیت‌ها را به تدریج کاهش دهند.   

تحریم‌های بازگشتی بعد از دوره 180 روزه

بعد از دوره 180 روزه که در تاریخ 4 نوامبر 2018 به پایان می‌رسد دولت آمریکا تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های زیر و خدمات مرتبط با آنها که پس از اجرایی شدن برجام برداشته شده بودند را احیا خواهد کرد. 

تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی جنوب و وابستگان به آنها؛ 

تحریم مربوط به معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و از جمله هریداری نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران؛

تحریم‌های مربوط به مبادلات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی که به موجب بند 1245 قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012 در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند؛ 

تحریم‌های مرتبط با ارائه خدمات پیام‌رسانی مخصوص مالی به بانک مرکزی ایران و دیگری موسسات مالی ایران که در بند 104 قانون CISADA درباره آنها توضیحات لازم آمده است؛ 

تحریم‌های مربوط به ارائه خدمات پذیره‌نویسی، بیمه یا بیمه اتکایی و 

تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران. 

علاوه بر این، حداکثر تا تاریخ 5 نوامبر 2018، دولت آمریکا تحریم‌ها علیه افراد خارج‌شده از  «فهرست افراد ویژه مشخص شده و بلوک شده» (SDN) و سایر فهرست‌ها را بار دیگر اعمال خواهد کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها