رئیس اتحادیه ناشران:

دخالت دولت در حوزه نشر ناهنجاری ایجاد کرده است

آموزگار گفت: دخالت دولت در نشر ناهنجاری بسیاری را آفریده است. از سال 66 که قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد تصویب شد ما با ناهنجاری های روزافزون مواجهیم.
کد خبر: ۹۰۱۴۷۵۵
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ه نقل از رادیوگفت و گو، ویژه برنامه "الف ب بسم الله" همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) با حضور آموزگار رئیس اتحادیه ناشران از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

رئیس اتحادیه ناشران در این ویژه برنامه در مورد ارزیابی خود از نمایشگاه کتاب امسال اظهار داشت: نمایشگاه کتاب امسال به دلیل جابجایی پس از دو سال وقفه و انتقال پیدا کردن به مصلای تهران هم زمانی را صرف خود کرد و هم با توجه به تغییراتی که در ساختمان مصلا رخ داده بود بناهای بیشتری آماده شده بود.

وی افزود: جانمایی موضوعی بود که مدت ها ما را به خود مشغول کرد که تا حد امکان تمام بخش نمایشگاهی ناشران را در فضاهای مسقف جای دهیم.

آموزگار گفت: مسئله دسترسی مردم و خود ناشران به مکان مصلا مزیت بزرگی است و امکاناتی که در مصلا وجود دارد در شهر آفتاب نبود.

رئیس اتحادیه ناشران اعلام کرد: این مسئله را که 90 درصد نمایشگاه کتاب را بخش خصوصی برگزار می کند تکذیب می کنم.  واقعیت این است که ما در رأس هرم وزارت ارشاد اسلامی مشکلی نداریم و حضور ما در این مکان به دلیل توجه مسئولان به صنف است اما در بدنه وزارت ارشاد مشکلات جدی داریم.

وی در رابطه با میزان فروش ناشران در نمایشگاه کتاب امسال گفت: میزان فروش ناشران بستگی به موقعیت قرار گرفتن غرفه هر ناشر در نمایشگاه دارد. مواردی را دیدم که از کاهش فروش گلایه داشتند و مواردی هم از فروش کتاب های خود ابراز رضایت می کردند.

آموزگار بیان داشت: خوشبختانه در چهار سال اخیر تغییرات قابل توجهی در نحوه اجرا و مدیریت نمایشگاه بین المللی کتاب رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر شاهدیم که بحث غرفه پایتخت کتاب و دوستدار کتاب به عنوان اصلی ترین برنامه ها مطرح می شود درحالیکه کمترین بودجه را به این حوزه داده اند. این قضیه برای اولین بار به ذهن مدیران نمایشگاه رسید که به گونه ای ناشران شهرهای دیگر هم دیده شوند اما تا رسیدن به نمایشگاه مطلوب فاصله زیادی داریم چراکه می بینیم الان غرفه های پایتخت کتاب را دقیقا رو به روی ساندویچی قرار داده اند  و بودجه ای که اختصاص داده شده بسیار ناچیز است که البته این موضوع را با معاون وزیر اعلام کردم که توجه شود.  

این مقام مسئول تصریح کرد: دخالت دولت در امر نشر ناهنجاری بسیاری را آفریده است. از سال 66 که قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد تصویب شده و ارشاد فعالیت خود را آغاز کرده ما با ناهنجاری های روزافزون مواجهیم. صدور بی رویه پروانه نشر در سال 67 آغاز شد و مرز 15 هزار مجوز را رد کرده است.

وی گفت: طبق آمار خانه کتاب 4300 کتاب در سال منتشر می شود و معنای آن این است که 11000 ناشر حتی یک کتاب هم منتشر نمی کنند و این نشان دهنده نادرستی سیاستی است که وزارت ارشاد در این اتباط در پیش گرفته است.  

 

ارسال نظرات