روده جزو اعضای حساس است که بر اثر عوامل متعددی ضعیف شده و مریض می‌شود. بنابراین باید مراقب بود و نسبت به علائمی که ارسال می‌کند دقت کرد. در این مطلب 6 علامت نشان دهنده مشکلات روده را عنوان می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۱۴۴۱۴
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي : دردهای شکمی، ناراحتی معده و ورم جزو علائم اصلی مشکلات روده محسوب می‌شود. روده جزو اعضای حساس است که بر اثر عوامل متعددی ضعیف شده و مریض می‌شود. بنابراین باید مراقب بود و نسبت به علائمی که ارسال می‌کند دقت کرد. در این مطلب 6 علامت نشان دهنده مشکلات روده را عنوان می‌کنیم.

روده و مشکلات آن
روده یکی از ارگان‌های مهم است که در ناحیه شکم بین معده و رکتوم واقع شده و بخش مهمی از دستگاه گوارش است که به دو قسمت تقسیم می‌شود. این دو قسمت شامل روده بزرگ و روده کوچک می‌شود که یک عضو بوده و عملکرد یکسانی دارند. وظیفه این عضو مهم سنتز مواد غذایی است. این کار از روده کوچک شرع می‌شود که در آن مواد غذایی تجزیه می‌شوند. سپس ترکیبات جذب سلول‌های اپی تلیال شده و بعد از آن به سمت جریان خون می‌رود و در نهایت در اعضای دیگر تقسیم می‌شود. این فرآیند با عملکرد روده بزرگ که با جذب املاح معدنی و آب مواد غذایی را سنتز می‌کند تکمیل شده و در نهایت مواد غذایی به شکل مدفوع در می‌آید و از بدن دفع می‌شود. حساسیت روده از مواد متعددی ناشی می‌شود که در این ارگان در جریان هستند. مشکلات روده‌ای نیز بیش از آنچه به نظر می‌رسد رواج دارند و با مشکلات گوارشی در ارتباط هستند. علاوه بر درد در ناحیه شکم و ورم علائم هشدار دهنده دیگری نیز وجود دارد که خبر از ناخوشی روده‌ها می‌دهند که در ادامه اشاره می‌شوند.

1 ) اضطراب مربوط به مصرف قند

اکثر افراد تصور می‌کنند که روده با فاصله زیادی از مغز قرار دارد و دو عضو کاملاً مجزا هستند. اما این تصور کاملاً اشتباه است و مغز و روده به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند. برخی مشکلات روحی روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب می‌توانند علائم وجود مشکل و اختلالی در روده باشند
باکتری‌هایی که در روده سکونت دارند دچار اختلالات متعددی می‌شوند که با مشکلات مربوط به مصرف شیرینیجات و مواد قندی در ارتباط است. به مرور زمان، یک میل ساده به مصرف قند و مواد قندی به یک وسواس فکری تبدیل می‌شود. مصرف قند از کنترل فرد خارج شده و مشکلات متعددی مانند اضافه وزن برای فرد ایجاد می‌شود. اگر میل وسواس گونه‌ای به مصرف شیرینیجات دارید حتماً سلامت روده را نیز بررسی کنید.

2 ) مشکلات روحی روانی
اکثر افراد تصور می‌کنند که روده با فاصله زیادی از مغز قرار دارد و دو عضو کاملاً مجزا هستند. اما این تصور کاملاً اشتباه است و مغز و روده به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند. برخی مشکلات روحی روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب می‌توانند علائم وجود مشکل و اختلالی در روده باشند. توجه داشته باشید سروتونین که یک ناقل عصبی است و ایجاد کننده آرامش و خوشحالی در بدن است منشأ خود را از روده می‌گیرد. به همین دلیل نیز وضعیت روحی روانی نشان دهنده وضعیت سلامت روده‌ها است.

3 ) قند خون بالا
یکی از اصلی‌ترین وظایف روده ساخت و تجزیه‌ی مواد غذایی است که قندها را نیز شامل می‌شود. هر اختلالی در عملکرد روده‌ها در ترکیبات مواد غذایی تأثیر می‌گذارد. قند خون بالا یکی از مشکلات اساسی ناشی از اختلال در عملکرد روده است که باعث بروز مشکلات جدی‌تر مانند دیابت می‌شود.

4 ) مشکلات پوستی
عوامل متعددی مانند اشعه‌های ماورای بنفش خورشید، ترکیبات شیمیایی، گرما، سرما، اختلالات هورمونی و غیره در بروز مشکلات پوستی نقش دارند. عملکرد روده‌ای نیز یکی از عوامل بروز مشکلات پوستی است هر چند که رواج زیادی ندارد. بروز مشکلاتی مانند آکنه یا اگزما می‌تواند زنگ خطری در عملکرد روده‌ای باشد. این علائم در نتیجه‌ی به خطر افتادن باکتری‌های خوب روده بروز می‌کنند. در نتیجه مشکلاتی مانند تورم و قرمزی روی پوست ایجاد می‌شود.

5 ) مشکلات گوارشی
مشکلات مربوط به هضم غذا بدون شک اصلی‌ترین علامت وجود مشکلات روده‌ای است. با وجود اینکه این مشکلات به اختلال در عملکرد ارگان‌ها دیگری نیز مربوط می‌شوند اما باید دقت بیشتری به سلامت روده‌ها داشت. این مشکلات با علائمی مانند گاز، ورم شکم و اسهال خود را نشان می‌دهند که در نتیجه به خطر افتادن باکتری‌های مفید روده بروز می‌کنند. چنین اختلالی در فلور روده از تجمع ترکیبات مضری است که مانع از جذب مواد مغذی دریافت شده از مواد غذایی می‌شوند.

6 ) بوی بد دهان
اختلال در باکتری‌های مفید روده، عملکرد معده را نیز به خطر انداخته و در نتیجه اختلالات گوارشی نیز بروز می‌کنند. به این ترتیب که گاز بالا می‌آید و به معده می‌رسد این مسئله نیز باعث بروز التهاب معده و ایجاد بوهای بد مانند هالیتوز یا بوی بد دهان می‌شود.

منبع : تبيان

ارسال نظرات