چهره برتر و پدیده قرآنی سال ۹۶ با بیان اینکه قصد دارد تا در آینده جراح قلب شود، میزان مزایای حافظان دارای مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم را در شرایط فعلی مناسب ندانست.
کد خبر: ۹۰۱۴۳۲۸
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، یکی از چهره‌های برتر قرآنی سال ۹۶ که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم تجلیل از چهره‌های برتر قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت، فاطمه ترکاشوند، حافظ کل قرآن کریم است که مدرک درجه دو(معادل کارشناسی ارشد) حفظ قرآن را نیز از سازمان دارالقرآن دریافت کرده است. وی همچنین در مراسم تکریم چهره‌های قرآنی سال ۹۶ به عنوان پدیده قرآنی زیر ۱۵ سال این دوره تجلیل شد.

پدیده قرآنی البرزی که قصد دارد پزشک شود

جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، اولین مرحله سیزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم برگزار می‌شود و به این بهانه با یکی از دارندگان این مدرک به گفت‌وگو نشستیم؛ این حافظ کل قرآن از سن سه سالگی رو به ساحت قدس قرآن آورد و توانست با عنایت خداوند متعال و بهره‌گیری از انوار نورانی کلام‌الله مجید، در سن ۱۱ سالگی حافظ کل قرآن شود. به همین بهانه به گفت‌و‌گو با این حافظ نوجوان کل قرآن پرداختیم که در ادامه به‌ آن اشاره می‌شود.


این حافظ کل قرآن ضمن معرفی خود به نحوه آشنایی خود با قرآن پرداخت و گفت: سال ۱۳۸۲ در شهر کرج متولد شدم و در حال حاضر نیز در پایه هشتم مشغول به تحصیل هستم. از سه‌سالگی در کلاس‌های قرآن به صورت آموزش اشاره شرکت کردم و روخوانی و روان‌خوانی قرآن را قبل از رفتن به مدرسه یاد گرفتم که این امر در حقیقت زمینه علاقه من به قرآن کریم بود؛ زیرا در کلاس قرآن به روش اشاره، مفهوم بعضی از آیات را برای ما روشن می‌کردند و چون این برنامه همراه با نقاشی و بازی بود، برای من لذت‌بخش بود. 


ترکاشوند تصریح کرد: زمانی که هفت سالم بود و به کلاس اول رفتم، یکی از دوستانم به کلاس حفظ می‌رفت و همین باعث شد که به حفظ قرآن علاقه‌مند شوم و در همین رابطه از مادرم خواستم که مرا به کلاس قرآن ببرد. از بهمن‌ماه سال ۸۹ شروع به حفظ قرآن کردم و در شهریور‌ماه سال ۹۳ نیز که مصادف با میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) بود، کار حفظم به پایان رسید.

پدیده قرآنی البرزی که قصد دارد پزشک شود

این حافظ کل قرآن کریم در ادامه افزود: همچنین، مشوق‌های من در این راه خانواده‌ام بودند از جمله مادرم که زحمت زیادی برای من کشید و همیشه همراه و یاور من بود. اساتید من در زمینه حفظ نیز خانم‌ها دلوچی، آجرلو و موسی‌زاده و اساتید صوت و لحن بنده نیز استاد محمدحسین سبزعلی، خانم جلالی‌فر و خانم فقهی‌زاده بودند. 


ترکاشوند اظهار کرد: به خاطر علاقه‌ زیادی که به حفظ قرآن، این منبع عظیم نور الهی داشتم، وارد این راه شدم و از همان ابتدا تصمیم گرفتم که همیشه جزء بهترین‌ها در این زمینه باشم و تا جایی که در توانم وجود دارد، این راه نورانی را ادامه دهم.


وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا در این راه قرآنی با موانعی رو به رو شدید یا خیر؟ بیان کرد: خداوند متعال را شاکر هستم که موانع چندانی بر سر راه من وجود نداشت، اما به هر حال چون حفظ قرآن کار ساده‌ای نیست و من هم در آن زمان دوران ابتدایی را می‌گذراندم، گاهی اوقات فشار درس‌ها و حفظ برای من زیاد می‌شد، اما این سختی‌ها باعث نشد که مسئله حفظم را رها کنم و در نهایت نیز توانستم با استعانت از خداوند متعال و به خاطر علاقه‌ای که داشتم هر چه زودتر حافظ کل قرآن شوم.

 

این حافظ کل قرآن افزود: در دوران حفظ قرآن خود به توصیه استاد عزیزم خانم دلوچی شروع به یادگیری مفاهیم قرآن کریم نیز در کنار حفظ کردم و ایشان در ادامه راجع به این آزمون برای ما توضیحاتی دادند و از بنده نیز خواستند که در این آزمون شرکت کنم. 


وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه انگیزه‌ای باعث شد تا در آزمون‌های طرح اعطای مدرک به حفاظ شرکت کنید؟ گفت: اول اینکه دوست داشتم تا سطح دانسته‌های خود درباره مفاهیم قرآن را به بهانه این آزمون بالاتر ببرم و با مفاهیم کلام‌الله مجید بیشتر آشنا شوم؛ چرا که یک حافظ قرآن باید معانی آیات را هم بداند و به آن‌ عمل کند و و دوم اینکه مدرک تخصصی این آزمون را که معتبرترین مدرک و تعداد کمی از هم سن و سال‌های من آن را دارند، دریافت کنم. 


این حافظ کل قرآن ادامه داد: بنده ابتدا به قصد گرفتن مدرک درجه ۳(معادل کارشناسی) در آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم شرکت کردم اما وقتی مرحله اول آزمون را با امتیاز بالایی قبول شدم و مجاز به گرفتن مدرک درجه ۱ و ۲ شدم، تصمیم گرفتم که همه تلاش خود را انجام دهم تا مدرک درجه ۲ (کارشناسی ارشد) را نیز بگیرم و پس از آزمون مرحله شفاهی کتاب قاموس قرآن را برای مرحله مفردات مطالعه کردم و با وجود اینکه کوچکترین شرکت‌کننده در آزمون با ۱۳ سال سن بودم، با بالاترین امتیاز قبول شدم و مجاز به شرکت در مرحله چهارم (دکترا) نیز شدم اما به دلیل نداشتن ۱۰ سال سابقه تدریس نتوانستم در این مرحله شرکت کنم.

پدیده قرآنی البرزی که قصد دارد پزشک شود

ترکاشوند در ادامه در رابطه با تصور خود از طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ و نیز مزایای آن، تصریح کرد: قبل از شرکت در این آزمون تخصصی جایی مطالعه کردم که دارندگان مدرک درجه ۱ و ۲ عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند و همینطور نیز می‌توانند از تحصیلات رایگان در دانشگاه در رشته علوم قرآنی استفاده کنند و نیز اینکه این مدرک دارای ارزش استخدامی است. 


این حافظ کل اظهار کرد: در زمینه تحصیلات رایگان و ارزش استخدامی این مدرک در سطح کشور اطلاع زیادی ندارم چون خود بنده محصل هستم اما بعد از گرفتن این مدرک به بنیاد نخبگان استان محل سکونت خود مراجعه کردم ولی متأسفانه پاسخ مثبتی در این زمینه به من ندادند و دلیل آن نیز این بود که می‌گفتند این مدرک یکی از چند امتیازی است که باید داشته باشیم تا عضو این بنیاد شویم. 


وی در ادامه در رابطه با افزایش سطح دانش قرآنی خود نیز افزود: ان‌شاءالله قصد دارم به کلاس تفسیر قرآن نیز بروم و در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کنم و در محضر اساتید قرآن، سطح دانش قرآنی خود را تا جایی که می‌توانم و امکان آن وجود دارد، افزایش دهم.

این حافظ کل قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا نسبت به برگزاری کلاس آموزش حفظ قرآن اهتمام خواهید داشت نیز بیان کرد: در رابطه با برگزاری کلاس حفظ قرآن نیز باید عرض کنم که همه ما می‌دانیم زکات علم، نشر آن است و بنده نیز خیلی دوست دارم که تعداد زیادی از هم‌سن و سال‌های خود را در زمینه حفظ قرآن آموزش دهم تا بتوانم گامی هر چند کوچک در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با افزایش تعداد حفاظ قرآن کریم برداشته باشم، اما در حال حاضر با توجه به اینکه مشغول تحصیل هستم و در کلاس زبان و همچنین، مسابقات فراوان قرآنی شرکت می‌کنم، این امر محقق نشده که امیدوار هستم تا ان‌شاءالله در آینده نزدیک بتوانم این کار را انجام دهم. 


ترکاشوند در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که قصد دارید تا در آینده در چه رشته‌ای ادامه تحصیل دهید و آیا در این زمینه برنامه‌ریزی دارید؟ اظهار کرد: بنده به رشته پزشکی علاقه خاصی دارم و دوست دارم تا در آینده با ادامه تحصیل در این رشته بتوانم در زمینه تخصصی نیز وارد شده و جراح قلب شوم. 


این حافظ کل قرآن کریم همچنین، با اشاره به میزان موفقیت سازمان دارالقرآن الکریم در اجرای طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم نیز با اشاره به اینکه بنده فکر می‌کنم که سازمان دارالقرآن در این رابطه موفق بوده است، تصریح کرد: این مسئله که سازمان دارالقرآن الکریم این طرح را هر ساله برگزار می‌کند، باعث می‌شود تا هر سال به تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون اضافه ‌شود که این امر مبارک و خوبی است.


وی در ادامه در رابطه با مزایای طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ نیز بیان کرد: به نظر بنده میزان مزایا برای حافظان قرآن که مدرک تخصصی را دریافت کرده‌اند، مناسب نیست. متأسفانه حتی در آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی برای این نخبه‌های قرآنی هیچ سهمیه‌ای لحاظ نشده است؛ چرا که من دوست دارم همانطور که در حفظ قرآن موفق بودم و توانستم مدرک کارشناسی ارشد را کسب کنم، در راه رسیدن به هدف خود که پزشکی است نیز موفق باشم.


ترکاشوند در پایان سخنان خود با اشاره به آیه شریفه «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هر چقدر که برایتان میسر است قرآن بخوانید»، اظهار کرد: به همه دوستان عزیزم توصیه می‌کنم که هر روز هر مقدار که می‌توانند، قرآن بخوانند و در معانی آیات قرآن نیز تدبر کنند و اگر واقعا می‌توانند و علاقه دارند، حفظ قرآن را نیز آغاز کنند؛ چراکه طبق فرمایش حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه «در قرآن خیرات و برکات چونان سرزمین‌های پرگیاه در اول بهاران فراوان است و چراغ‌های روشنی‌بخش برای تاریکی‌های فراوان دارد. هر درمان‌خواهی را درمان و هر بی‌نیازی را در طلب کافی است».

ارسال نظرات