وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فقر، طلاق و فساد حاصل آموزش و پروش است

وزیر سابق فرهنگ اسلامی گفت: اگر امروز با طلاق ۲۷ درصدی، حاشیه‌نشینی ۱۲.۵ میلیونی، خشونت، فقر و فساد مواجه هستیم، باید در آموزش و پرورش دیروز نگاه کنیم، باید از مدیران مطالبه کنیم که چرا دیروز گوش شنوا نداشتند؟
کد خبر: ۹۰۱۴۲۰۵
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید رضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در مراسم روز بزرگداشت هفته معلم که در آموزش و پروش ناحیه ۲شهرستان ری برگزار شد اظهار کرد: آموزش و پرورش سرمایه ملی است و ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در بر می‌گیرد، اگر بپذیریم که برای رسیدن به هدف باید ریل‌گذاری کرد، آغازگر ریل توسعه ملی آموزش و پرورش خواهد بود.

صالحی جامعه امروز را محصول عملکرد مسئولین در دهه ۸۰ و ۷۰ برشمرد و گفت: اگر امروز با طلاق ۲۷ درصدی، حاشیه‌نشینی ۱۲.۵ میلیونی، خشونت، فقر و فساد مواجه هستیم، باید در آموزش و پرورش دیروز نگاه کنیم، باید از مدیران مطالبه کنیم که چرا دیروز گوش شنوا نداشتند؟  دهه آینده را باید امروز در مدارس بسازیم و باید ریل‌گذاری صحیح انجام دهیم و از دوران شعار و عوام‌زدگی دوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بناست در ده سال آینده یعنی ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ و دهه‌های آینده شاهد توسعه فضلیت و اخلاق باشیم، باید امروز تخمش را در آموزش و پرورش بکاریم این نهاد  نیاز به صدقه ندارد بلکه مجموعه آموزش و پرورش نیاز به اعتماد و باور عمومی برای توسعه ملی دارد.

*هر آن چه که امروز در جامعه اتفاق می‌افتد، حاصل عدم سرمایه‌گذاری دیروز ماست

رئیس کمیته ملی المپیک  ادامه داد:  چرا امروز جامعه ما با انواع چالش‌های اجتماعی مواجه است؟ امنیت اجتماعی از مهدکودک و دوران آغازین تحصیل سرچشمه می‌گیرد در صورتی که انقلاب اسلامی محصول دانش‌آموزان و معلمانی است که فعالانه حرکت کردند.

صالحی با بیان اینکه سرمایه بزرگ آموزش و پرورش انسان‌های داخل آن هستند و با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک نهاد ملی است اظهار کرد: هر آن چه که امروز در جامعه اتفاق می‌افتد، حاصل عدم سرمایه‌گذاری دیروز ماست. اگر در ادارات ما چالش‌های زیادی مشاهده می‌کنیم، ریشه آن را در سال‌های اخیر باید دید.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه راه گذشته آموزش و پرورش به ناکج اآباد می‌رفت گفت: بپذیریم که ما به راه و نقشه جدید نیاز داریم، راه حل مشکل فضای مجازی بستن و انسداد نیست، بلکه فرهنگ استفاده است که باید در آموزش و پرورش صورت بگیرد، امروز ما نمی‌توانیم جلوی تابستان و زمستان را بگیریم اما می‌توانیم با آن‌ها مواجه شویم.

وی ادامه داد: ما نباید چیزی به نام آموزش و پرورش با ثبات و سکون داشته باشیم؛ آموزش و پرورش باید فعال و پویا باشد. امروز بیش از ۵۰ میلیون نفر در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک  اضافه کرد: آموزش امروز در مدارس خلاصه نمی‌شود بلکه باید در بستر اجتماعی صورت بگیرد، مسئولان بدانند که در نظارت عمومی و دائمی قرار دارند و باید مسیر تحولات را شناخت و سیاست‌گذاری کرد.

صالحی امیری عنوان کرد: اگر در تهران در سال ۹۵ حدود ۵۰۰ هزار خشونت ثبت شد، حاکی از خشن بودن شهر است. روح عاطفه را باید در مدارس دمید، دغدغه من فراتر از طلاق، تنش خانواده‌های ایرانی است.

او می‌گوید: امروز باید روانشناسان به مدرسه بیایند و نحوه مواجهه  با تنش‌های خانوادگی را به دانش‌آموزان یاد بدهند. امروز باید جامعه شناسان به مدارس بروند و نحوه استفاده از فضای مجازی را به دانش‌آموزان یاد بدهند.

منبع: دانا
ارسال نظرات
آخرین اخبار