دلالان در کف خیابان های پایتخت نرخ فروش دلار را 7200 و نرخ خرید آن را 6900 اعلام می کنند. این در حالی است که دولتی ها در آخرین ابلاغیه خود نرخ قطعی دلار را 4200 تومان اعلام کرده بودند.
کد خبر: ۹۰۱۳۹۰۹
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي؛ بازار ارز بار دیگر متشنج شد و این روزها خبر می رسد که روند صعودی و مهارنشدنی نرخ دلار و یورو در این بازار ادامه خواهد داشت.

یکی از اصلی ترین شعارهای حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال های 92 و 96، مسئله کنترل نرخ ارز و جلوگیری از افزایش یکباره قیمت ارز بود که بارها و بارها در شوهای انتخاباتی از آن یاد کرد و جهانگیری نیز به عنوان معاون اول و فردی که به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 96 پا به عرصه رقابت گذاشت، در حمایت از دولت، از سیاست های مثبت ارزی گفت. این در حالی بود که هنوز چند ماه از انتخابات ریاست جمهوری و وعده های این 2 مقام ارشد دولتی نگذشته بود که به یکباره افزایش نرخ ارز آغاز شد و کار به جایی رسید که حالا سیاست های ارزی دولتی ها نیز با شکست مواجه شده است.

دولت دوازدهم که بنا بود از هرگونه نوسانات نرخ ارز جلوگیری کرده و اجازه ندهدخاطرات تلخ افزایش یک شبه قیمت طلا، ارز و سکه تکرار شود، وقتی نتوانست جلوی روند صعودی قیمت ارز را در ماه های گذشته بگیرد، تصمیم گرفت تا در اولین اقدام یورو را جایگزین دلار کرده و برای ارز نرخ ثابتی تعیین کند.در ابلاغیه دولتی ها همچنین آمده بود که هر فردی به غیر از ارقام اعلام شده اقدام به خرید و فروش ارز نماید قطعا عملی خلاف مرتکب شده و مجرم شناخته می شود.

 حالا هنوز از این دستورالعمل دولتی یک ماه نگذشته که بار دیگر بازار ارز در اختیار دلالان افتاد و قیمت ها نیز به صورت لحظه ای بالا می رود.

 گزارش میدانی بازار ارز نیز حکایت از آن دارد که صرافی ها در شرایط به وجود آمده از هرگونه خرید و فروش دلار و یورو خودداری کرده و فقط فعالیت خود را در زمینه سکه دنبال می کنند .

از سوی دیگر نیز دلالان در کف خیابان های پایتخت نرخ فروش دلار را 7200 و نرخ خرید آن را 6900 اعلام می کنند. این در حالی است که دولتی ها در آخرین ابلاغیه خود نرخ قطعی دلار را 4200 تومان اعلام کرده بودند.

 در زمینه یورو نیز دلالان در بازار قیمت فروش را 8200 و قیمت خرید آن را 7800 اعلام می کنند و این در حالی است که نرخ دولتی این ارز، 5200 تومان است.

 این ارقام اما در شرایطی هر روز به شکل عجیب و غریبی با تغییرات محسوس مواجه می شود که رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته در خصوص قیمت دلار خطاب به مردم گفت که خیال مردم از نرخ دلار راحت باشد. وی در این باره گفته بود: این ارقام اما در شرایطی هر روز به شکل عجیب و غریبی با تغییرات محسوس مواجه می شود که رئیس جمهور همین 2 هفته پیش در یک سخنرانی جنجالی درباره وضعیت ارز گفته بود: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. ما اول سال یک پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

منبع : راه دانا

ارسال نظرات