خبرهای داغ:
در نمایشگاه کتاب انجام شد؛

رونمایی از زندگی جوانانی که پای انقلاب ایستادند

کتاب «گلین عروس سرخپوش» با محوریت زندگی جوانان اهل تسنن که پای انقلاب ایستادند، در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۱۳۵۶۵
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مراسم نقد و بررسی کتاب «راز درخت کاج» و رونمایی از کتاب‌های «گلوله پرنده»، «گلین عروس سرخپوش» و «شهدای عصر علوی» ظهر امروز ۱۵ اردیبهشت‌ماه با حضور نویسندگان این آثار در سالن کتاب‌نما رونمایی شد.
علی‌الله سلیمی، نویسنده و منتقد درباره کتاب «راز درخت کاج» گفت: در این کتاب از طریق روایت‌های دیگران با زندگی شهید آشنایی پیدا می‌کنیم و در ابتدای کتاب نیز با مادر شهید آشنا می‌شویم. البته در روایت‌ها این موضوع اهمیت دارد که روایت چگونه انجام شود.
وی افزود: در این اثربه دلیل اینکه با موضوعات مختلفی همچون آشنایی با زندگینامه مادر شهید، سرگذشت دختر ۱۴ ساله و زندگی شهید، از نظر پرداختن و محور نوشتاری، اندکی آشفتگی وجود دارد.
سلیمی ادامه داد: با وجود اینکه حجم کتاب چندان زیاد نیست، اما نویسنده به گونه‌ای به موضوع پرداخته که نسبت به تسلط داشته است و رامهرمزی نویسنده اثر از زندگی دختر ۱۴ ساله‌ای می‌گوید که اطلاعات اندکی در دست است. پدر در حاشیه قرار دارد و نویسنده به دنبال این است که این دختر در چه شرایط و بستری رشد و پرورش یافته است.
وی همچنین با بیان اینکه نقطه ضعف ما در کتاب این است که از فعالیت‌های این دختر خبر و اطلاعی داده نمی‌شود، اما وجه تمایز این دختر ۱۴ ساله طبعا برجستگی‌هایی داشته ولی تمایز در کار دیده نمی شود، گفت: کل اطلاعات ما در این دو ماه از خواهران و دوست شهید است اما شکل بکارگیری اطلاعات برایم غریب بود. چرا که از عنوان «به روایت» استفاده شده است و ضرورتی نداشت همه خاطرات از سوی خواهران تعریف شود و مجددا همان‌ها از بیان مادر هم گفته شود.
سعید علامیان نویسنده و منتقد نیز در باره این اثر گفت: کتاب «راز درخت کاج» روایت نقل به مضمون است و روایت مستقیم نیست. اگر کسی غیر از خانم رامهرمزی آن را می‌نوشت، غیرقابل پذیرش بود، چرا که نویسنده توانسته همزاد پنداری کند. 
وی افزود: در این اثر نویسنده می‌توانست از استنادهای بهتری بهره بگیرد و متأسفانه راویان در این کتاب مشخص نیستند، اما این کتاب در مجموع از آثار شاخص نشر شاهد است و مورد استقبال قرار گرفته است و از نظر درون‌مایه موضوع بکر و تکان‌دهنده‌ای است.
رحیم مخدومی نویسنده کتاب «گلین عروس سرخپوش» گفت: یکی از توفیقات من تألیف کتبی برای شهدای اهل تسنن است که این موضوع را افتخار خود می‌دانم و این امر در راستای تقویت اتحاد ملی مؤثر است.
وی افزود: روایت این کتاب نشان می‌دهد که گلین اسم روستایی است که ضدانقلاب‌ها وارد این روستا می‌شوند و از جوانانی که توان جنگیدن داشتند به زور از آنها می‌خواهند که اسلحه به دست گیرند و مقابل انقلاب بایستند. که به راحتی می‌توانستند خود را از شر شکنجه منافقین و زخم زبانهای آنها نجات دهند، اما آنها متحمل سخت‌ترین شکنجه‌ها همانند شکنجه‌های قرون وسطایی و در اوج مظلومیت قرار گرفتند. 
مخدومی در ادامه عنوان کرد: این جوانمردی قابل ستایش است. سر باز زدن از ضدانقلابیون منجر به شهادت تعدادی از جوانان مبارز شد و در ادامه این جوانان توسط منافقین در روستاها گردانده می‌شدند و از مردم می‌خواستند که آنها را تحقیر کرده و به آنها توهین کنند و مردم ناآگاه هم آنها را مورد تعرض قرار می‌دهند، اما آنها تسلیم نمی‌شوند و از عقیده خود دست برنمی‌دارند.
این نویسنده ادامه داد: یکی از شکنجه‌هایی که این جوانان متحمل شدند این بود که با دستان از پشت بسته آویزان بودند و شکنجه می‌شدند که اکنون پس از ۳۰ سال هنوز آثار آن در بدن آنها وجود دارد و دستشان همچنان ناتوان است.
انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار