خبرهای داغ:

کتاب «شش گوشه» روایتی از نصب ضریح سیدالشهدا(ع)رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «شش گوشه» شامل وقایع نگاری از مراحل نصب ضریح مطهر سید الشهدا(ع) با حضور حامد حجتی نویسنده این مستندنگاری به قلم حامد حجتی در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۱۳۵۶۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم رونمایی از کتاب «شش گوشه» شامل وقایع نگاری از مراحل نصب ضریح مطهر سید الشهدا(ع) با حضور محمود پارچه باف رییس هیئت امنای ضریح جدید حضرت امام حسین (ع) و حامد حجتی نویسنده این مستندنگاری به قلم حامد حجتی در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

حامد حجتی با اشاره به اینکه ساخت ضریح مطهر سید الشهدا(ع) در ایران با سه دوره تاریخی مواجه بوده: دوره اول به زمان شش ساله‌ای باز می‌گردد که این اثر هنری در شهر قم در دست ساخت قرار می‌گیرد. دوره دوم به بیش از بیست روز سفر این ضریح از قم به کربلا اختصاص دارد و دوره سوم نیز بیش از 50 روز صرف زمان برای نصب ضریح تازه مرتبط می‌شود.
وی گفت: به باور من ساخت این ضریح در ایران و شهر قم و نصب آن بزرگترین اتفاق تاریخی از ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را با سایر رویدادهای هنری رخ داده در این سال‌ها مقایسه کرد.
به گفته وی، نسل‌های آتی اگر روزی بپرسند که چرا این ضریح تعویض شد و چگونه این اتفاق رخ داد، مستندات و اسناد قابل توجهی برای این منظور در اختیار خواهند داشت. هرچند که زمانی که ما این کار را شروع کردیم درباره ضریح قدیمی و چگونگی ساخت آن اطلاعات قابل استنادی در اختیار ما قرار نداشت. کتاب دیگری به منظور بازگویی وقایع ساخت ضریح و نیز بازگویی محتویات و اطلاعات موجود به روی ضریح نیز تالیف می‌شود.
وی بیان داشت: کتاب «پنجره‌های تشنه» و نثر آن تلاش کرده است تا به شکلی اجتماعی به رویداد انتقال ضریح نگاه بیاندازد و من سعی کردم در کتاب شش گوشه به امر وقایع نگاری پیرامون ثبت وقایع حین نصب ضریح پایبند باشم. سعی کردم شاعرانه ننویسم و متنی را با نگاه روایت و البته با دید معرفت شناسانه بنویسم. در واقع با این کتاب دل به دریا زدم و دیگر هر چه هست کرامت صاحبش است و به همین خاطر بر این باورم هر چه که حضرت سیدالشهدا(ع) از این واقعه دوست داشتند در این کتاب گردآوری شده است. محمود پارچه باف رئیس هیات امنای ساخت ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع): برای دریافت مجوز ساخت ضریح مطهر در ایران بیش از یکسال دویدیم و تلاش کردیم تا این اتفاق در نهایت میسر شد.
حجتی ادامه داد: این مساله‌ای بود که بسیاری از شخصیت‌ها و کشورها به دنبال آن بودند اما حمایت مراجع و علما و کرامت حضرت سید الشهدا به ایران و شهر قم، در نهایت این توفیق را نصیب ما کرد. وقتی قرار بر ساخت این ضریح در ایران شد گروهی را برای تحقیق درباره چند و چون ساخته شدن ضریح قبلی مامور کردیم اما آنها در نهایت نتوانستند بیشتر از 60 صفحه مستندات گردآوری کنند و همین ما را به فکر ثبت اتفاقات پیرامون این رویداد انداخت. از آقای حجتی نیز به همین دلیل دعوت کردیم که این کار را به انجام برسانند؛ این کتاب که حاصل کار ایشان است شاید تنها بیست درصد از اتفاقی را روایت می‌کند که رخ داده است.
«پنجره‌های تشنه» به زودی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی و نیز عربی ترجمه می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها