خبرگزاری بسیج: محرومیت های شهرستان ری بویژه حاشیه شهر، نقل امروز و دیروز نیست؛ این شهر از سالها دور، مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است و گویا مدیران شهر دچار روزمرگی در متن شهر شده و حاشیه را فراموش کرده اند.
کد خبر: ۹۰۱۳۴۶۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱

سال های متمادی است که سودجویان بویژه رانندگان خاور با استفاده از خلاء قانونی، شبانه و حتی در بعضی از ساعات روز نخاله های ساختمانی خانه های شهری را که   باید به خارج شهر منتقل شود، در نزدیک ترین محل بر روی زمین های کشاورزی و حتی محصولان این قشر زحمت کش تخلیه و فرار می کنند.     

تنها کار مثبتی که از سوی مسئولان انجام می شود؛ تسطیح کردن حجم زیادی نخاله های ساختمانی و راندن آن با لودر به حاشیه مسیر است. باز هم جای شکرش باقی است که مسئولان، حاشیه راه را پاکسازی می کنند در غیر این صورت بعد از مدتی بر اثر انباشت نخاله های ساختمانی در اطراف جاده، محور مسدود می شد؛ اما آیا مسئولان  فکری هم به حال مالکان اراضی حاشیه مسیر کرده اند؟ با این وضعیتی که پیش می رود، در آینده ای نه چندان دور، مالکان زمین های کشاورزی و املاک حاشیه محور امین آباد به سمت سه راهی سیمان- ورامین و جاده امام رضا(ع) باید هزاران کامیون نخاله ساختمانی و زباله را با صرف هزینه ای هنگفت از این محل به جایی دورتر در بیابان های حاشیه شهر منتقل کنند.

نگارنده برای حل این معضل چند پیشنهاد مطرح می کند؛

 پیشنهاد اول: حریم جاده ها مشخص و با گارد ریل یا بلوک های سیمانی مسدود شود و به مالکان حاشیه جاده ها اجازه دیوار کشی یا محصور کردن زمین هایشان را بدهند تا خاک، زباله و نخاله و مصالح ساختمانی در این محدوده ها تخلیه نشود؛

دوم: دوربین های ثبت تخلف برای کنترل مسیرهایی که احتمال تخلیه زباله و نخاله می رود، نصب و در صورت تخلیه نخاله های ساختمانی و زباله در حریم جاده ها راننده های خاطی جریمه و خودروی آنها توقیف شود؛

سوم: هماهنگی های لازم در جهت آگاه سازی و آموزش رانندگان حمل نخاله و زباله و توجیه آنان نسبت به عواقب تخطی از قوانین و برخورد های قانونی و جریمه در صورت تخلیه نخاله و زباله در حریم راه صورت بگیرد. همچنین به اتحادیه ها و اصناف حمل و نقل نیز تذکرات لازم نسبت به توجیه رانندگان انجام شود؛

 چهارم: مکان های ویژه تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه استان تهران و شهرستان های تابعه مشخص شود تا هر راننده ای مطابق دل خودش هر کجا که نزدیک ترین محل برای کمپرس کردن بار بود نخاله ها را تخلیه نکند و قوانینی هم برای کسانی که از قانون سر پیچی کنند مصوب شود.

پنجم: پنجم: حداقل کاری که می شود در این زمینه انجام داد، این است که اقدامات بازدارنده اولیه را انجام دهیم و در مسیرهایی که بیشترین تخلفات تخلیه نخاله صورت می گیرد، تابلوهای ممنوعیت تخلیه نخاله های ساختمانی نصب شود. 

  علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات