خبرهای داغ:
در سفر یکروزه رئیس مدیریت بحران کشور به شاهرود مطرح شد:

خسارت ۱۰۰ درصدی به باغات مجن/سرمازدگی محصولات بهاره در ۲۲ استان کشور/عدم واگذاری اعتبارات سرمازدگی به استان سمنان

در سفر یکروزه رئیس مدیریت بحران کشور به شهرستان شاهرود و بازدید از بخش بسطام به کمک به کشاورزان تاکید و بر اجرای مصوبات و واگذاری اعتبارات تصریح کرد.
کد خبر: ۹۰۱۳۲۸۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، اسماعیل نجار در سفر یک‌روزه به شاهرود و در جمع مردم مجن به میزبانی مسجد جامع این شهر، از بروز خسارات ناشی از سرمازدگی در ۲۲ استان کشور خبر داد و افزود: ستاد مدیریت بحران هم‌اکنون در حال بررسی میزان خسارات است همچنین باهدف برآورد خسارات ناشی از سرمازدگی تاکنون ده‌ها نشست برگزارشده است.
وی گفت: تغییر اقلیم یکی از عوامل سرمازدگی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که باعث شده به‌طور میانگین ۱.۷ درجه سانتی گراد دمای هوا را افزایش دهد که این امر در کنار برداشت بی‌رویه آب و خشک‌سالی باعث بروز پدیده‌هایی ازاین‌دست شده است.
رئیس مدیریت بحران کشور تصریح کرد: دولت و مجلس باهدف کاهش آثار سو سرمازدگی اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان با پرداخت خسارات صندوق بیمه کشاورزی اشاره کرد.
نجار اظهار کرد: دولت سالانه با کمک مجلس رقمی معادل یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان را به صندوق توسعه کشاورزی کمک می‌کند تا در جبران خسارات ناشی از سرمازدگی به کار رود.
وی افزود: دیگر اقدام دولت در کاهش تبعات منفی سرمازدگی، استمهال تسهیلاتی است که کشاورزان دریافت و از عهده بازپرداخت اصل و سود آن برنمی‌آیند، محسوب می‌شود که در این زمینه نیز رقم قابل‌توجهی از سوی دولت برای این کار در نظر گرفته‌شده است.
عدم واگذاری اعتبارات حوادث به استان سمنان از سال گذشته/ دولت باید وام را استمهال و سود آن‌ها را بپذیرد
نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجتماع، هدف بازدید مسئولان در منطقه را رؤیت میزان خسارت و اخذ تصمیمات درست از سوی آن‌ها برشمرد و گفت: سال گذشته نیز شاهد خسارت سرمازدگی البته نه در مجن بلکه محصول انگور زیر استاق بودیم که مصادف شدن زلزله کرمانشاه باعث سرازیر شدن اعتبارات به سمت منطقه و محروم ماندن ما از کمک‌های اعتبارات حوادث شد.
سیدحسن حسینی شاهرودی بابیان اینکه از کمک‌های اعتبارات حوادث ۲۵۰ میلیارد تومان برای استان سمنان اعتبار منظور شد، افزود: از سال گذشته تاکنون متأسفانه حتی یک ریال برای آن وصول نشده است.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه بانک‌ها باید در بازپرداخت وام کشاورزان خسارت‌دیده مساعدت لازم را داشته باشد، اظهار کرد: دولت باید وام را استمهال و سود آن‌ها را بپذیرد و این امر بدون سود و دیرکرد انجام شود.
حسینی شاهرودی تصریح کرد: در شرایطی که طی دو سه ماه آینده بانک‌ها برای بازپرداخت وام به سراغ کشاورزان خواهند رفت دولت باید با وام‌های بلاعوض و سود کم بتواند از کشاورزان حمایت کند.
وی بابیان اینکه شغل اغلب مردم شهر مجن کشاورزی است، افزود: در سنوات گذشته بهترین سیب‌زمینی کشور در این منطقه تولید می‌شد، اما اختلاف قیمت در این محصول سبب شد که مردم قدرت جمع‌کردن سیب‌زمینی و بردن آن به بازار را نداشته باشند و به کشت محصولات دیگر رجوع کنند.
نماینده مردم شاهرود و میامی بابیان اینکه مردم بعد از ناامید شدن از کشت سیب‌زمینی به سمت سیب‌درختی و زردآلو روی آوردند، ابراز داشت: امسال شاهد خسارت سرمازدگی به محصولات سردرختی منطقه بودیم که امیدواریم با تصمیمات اخذشده بتوانیم قسمتی از آلام و مشکلاتی که متوجه کشاورزان شده را جبران کنیم.
۱۰ درصد باغات مجن بیمه کشاورزی هستند/۱۰۰ درصد باغات دچار خسارت سرمازدگی شدند
حجت‌الاسلام محمدحسین جناتی، امام جمعه شهر مجن نیز بابیان اینکه تنها ۱۰ درصد باغات مجن بیمه کشاورزی هستند، گفت: علت عدم استقبال مردم از بیمه کشاورزی به بدقولی مسئولان در پرداخت غرامت‌های سرمازدگی و خشک‌سالی و همچنین عدم پاسخگویی درست آن‌ها منتهی می‌شود.
وی سطح زیر کشت باغات مجن را دو هزار و ۴۰۰ هکتار برشمرد و افزود: ۱۰۰ درصد باغات دچار خسارت سرمازدگی شدند و حتی ۲۰ درصد اصله‌های درخت مجن نیز نابود و تنها راه بریدن آن‌ها است.
امام‌جمعه مجن بابیان اینکه کشاورزان این منطقه غالباً تک شغله هستند، ابراز داشت: کشاورزان ۱۸ ماه از سال را پای درختان می‌نشینند و حال‌آنکه سرمازدگی باعث می‌شود خسارات فراوانی ببینند.
جناتی در ادامه تصریح کرد: کشاورزان مجن مشکلات اقتصادی دولت را درک می‌کنند، اما بخشودگی وام‌های کشاورزی، استمهال تسهیلات، کمک بلاعوض و حمایت از کشاورزان در زمره خواسته‌های کشاورزان محسوب می‌شود.
وی افزود: تنها امید مردم و کشاورزان برای پرداخت بدهی‌های خود منطقه به سردرختی‌ها بود که با این زلزله خاموش امید مردم به یاس تبدیل شد.
امام‌جمعه مجن بابیان اینکه از زمان وقوع سرمازدگی بار‌ها در خطبه‌ها و سخنرانی‌ها تلاش شد تا به مردم آرامش دهیم، ابراز داشت: در قبال صدمه بزرگی که به مردم وارد شد باید وسایل ارتزاق مردم فراهم شود و از مسئولان انتظار می‌رود با وام‌های درازمدت با بهره کم، تدبیری در راستای افزایش امیدبخشی به مردم اتخاذ شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار