درناحیه فلاورجان برگزارشد:
ايمان غير از علم و ادراك است؛ زيرا كه علم و ادراك،بهره عقل است و ايمان، حظّ قلب است.انسان به مجرَّد آن كه علم پيدا كند
به خدا و ملائكه و پيغمبران و يوم القيامه، او را نتوان مؤمن گفت.
به گزارش خبرگزاری بسیج ازفلاورجان، مسئول نمایندگی، ولی فقیه درناحیه مقاومت بسیج فلاورجان درجمع نیروهای پایور و وظیفه مطالبی بیان نمود.
حجت الاسلام علی رئیسیان با اشاره ویژگیهای مؤمنان در قرآن کریم گفت:مؤمنان، همان کسانىاند که، چون ازخدا یاد شود دلهایشان بترسد، و، چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید، و بر پروردگار خود توکّل می کنند. همانان که نماز را به پا می دارند و از آنچه به ایشان روزى دادهایم انفاق می کنند. آنان هستند که حقّاً مؤمنند، براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ نیکو خواهد بود.
وی در ادامه افزود: ایمان غیر از علم و ادراک است؛ زیرا که علم و ادراک، حظّ (بهره) عقل است و ایمان، حظّ قلب است، انسان به مجرَّد آن که علم پیدا کند به خدا و ملائکه و پیغمبران و یوم القیامه، او را نتوان مؤمن گفت؛ چنانچه ابلیس تمام این امور را علماً و ادراکاً می دانست و حق تعالى او را کافر خواند. خداى تبارک و تعالى براى مؤمنین در قرآن شریف خود، خواصّى ذکر فرموده است، و همچنین در احادیث شریفه از اهل بیت عصمت و طهارت، براى مؤمن اوصافى ذکر شده است که هیچ یک از آنها در ما نیست، با این که ما خود مىدانیم که همه به علم برهانى یا امثال آن، اعتقاد به خداى تبارک و تعالى و توحید ذات مقدَّس و سایر ارکان ایمانى داریم. این نیست مگر براى آن که ایمان غیر از ادراک عقلى است.
رئیسیان در ادامه گفت: پس انسان باید در همین عالم، این چند صباح را مغتنم شمارد و ایمان را با هر قیمتى هست، تحصیل کند و دل را با آن آشنا کند؛ و این در اوّلِ سلوک انسانى صورت نگیرد، مگر آن که أوّلًا، نیّت را در تحصیل معارف و حقایق ایمانیه خالص کند و قلب را با تکرار و تذکّر، به اخلاص و ارادت آشنا کند تا اخلاص در قلب جایگزین شود؛ چرا که اگر اخلاص در کار نباشد ناچار دست تصرف ابلیس به کار خواهد بود و با تصرف ابلیس و نفس- که قدم خود خواهى و خودبینى است- هیچ معرفتى حاصل نشود؛ بلکه خود علم توحید بىاخلاص، انسان را از حقیقت توحید و معرفت دور مىکند و از ساحت قرب الهى تبعید می نماید.
حجت الاسلام علی رئیسیان با اشاره ویژگیهای مؤمنان در قرآن کریم گفت:مؤمنان، همان کسانىاند که، چون ازخدا یاد شود دلهایشان بترسد، و، چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید، و بر پروردگار خود توکّل می کنند. همانان که نماز را به پا می دارند و از آنچه به ایشان روزى دادهایم انفاق می کنند. آنان هستند که حقّاً مؤمنند، براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ نیکو خواهد بود.
وی در ادامه افزود: ایمان غیر از علم و ادراک است؛ زیرا که علم و ادراک، حظّ (بهره) عقل است و ایمان، حظّ قلب است، انسان به مجرَّد آن که علم پیدا کند به خدا و ملائکه و پیغمبران و یوم القیامه، او را نتوان مؤمن گفت؛ چنانچه ابلیس تمام این امور را علماً و ادراکاً می دانست و حق تعالى او را کافر خواند. خداى تبارک و تعالى براى مؤمنین در قرآن شریف خود، خواصّى ذکر فرموده است، و همچنین در احادیث شریفه از اهل بیت عصمت و طهارت، براى مؤمن اوصافى ذکر شده است که هیچ یک از آنها در ما نیست، با این که ما خود مىدانیم که همه به علم برهانى یا امثال آن، اعتقاد به خداى تبارک و تعالى و توحید ذات مقدَّس و سایر ارکان ایمانى داریم. این نیست مگر براى آن که ایمان غیر از ادراک عقلى است.
رئیسیان در ادامه گفت: پس انسان باید در همین عالم، این چند صباح را مغتنم شمارد و ایمان را با هر قیمتى هست، تحصیل کند و دل را با آن آشنا کند؛ و این در اوّلِ سلوک انسانى صورت نگیرد، مگر آن که أوّلًا، نیّت را در تحصیل معارف و حقایق ایمانیه خالص کند و قلب را با تکرار و تذکّر، به اخلاص و ارادت آشنا کند تا اخلاص در قلب جایگزین شود؛ چرا که اگر اخلاص در کار نباشد ناچار دست تصرف ابلیس به کار خواهد بود و با تصرف ابلیس و نفس- که قدم خود خواهى و خودبینى است- هیچ معرفتى حاصل نشود؛ بلکه خود علم توحید بىاخلاص، انسان را از حقیقت توحید و معرفت دور مىکند و از ساحت قرب الهى تبعید می نماید.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار