اگرچه هرساله با رشد کمیت در زمینه عناوین مواجه هستیم،‌ اما به‌زعم کارشناسان، سال‌های گذشته ایام فقر کتاب خوب بوده است.
کد خبر: ۹۰۱۳۱۴۵
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نمایشگاه کتاب هر ساله با حضور تعداد قابل ملاحظه‌ای از ناشران تهرانی و شهرستانی در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. با وجود اینکه در 10 روز نمایشگاه، هزاران عنوان برای مخاطبان عرضه می‌شود، اما موضوعی که همیشه ذهن مخاطب عام را درگیر می‌کند، بحران انتخاب کتاب خوب است.

انبوه کتاب‌های زرد و شبه‌کتاب‌ها در جایی که قرار است کارنامه نشر ایران در چند سال اخیر باشد، انتخاب را برای مخاطبی که به طور جدی دغدغه کتاب در طول سال ندارد، دشوار می‌کند. فال‌نامه‌ها و کتاب‌های زردی که در قالب‌های مختلف دینی و مذهبی منتشر شده‌اند، در اکثر راهروهای نمایشگاه دیده می‌شود. انبوه کتاب‌های این‌چنینی و نبود ساز و کار مناسب جهت ترویج کتاب خوب در کشور، سبب گمراهی مخاطب عام شده و متأسفانه گاه همین بی‌اطلاعی منجر به گرم شدن تنور شبه‌کتاب‌‌ها می‌شود. 

بحران نبود کتاب خوب و ضعف در تألیفات موضوع جدیدی نیست، در سال‌های اخیر یکی از مشکلات نشر که ذهن مخاطبان جدی عرصه نشر و پژوهشگران را به خود مشغول داشته، نبود کتاب خوب و گم شدن آثار استخوان‌دار در میان انبوه کتاب‌هایی است که به نام کتاب منتشر می‌شود. کتاب‌های بی‌شناسه و بی‌شناسنامه‌ای که گفته می‌شود تنها قیل و قال حوزه نشر هستند، نه حرف جدیدی برای گفتن دارند و نه خلاقیتی برای تألیف آنها صرف شده است.

 در ادامه نظرات و پیشنهادات برخی از نویسندگان و شاعران را می‌خوانید:

مرتضی سرهنگی ضمن اشااره به کتاب‌های خوبی که در حوزه ادبیات پایداری منتشر می‌‌شود، یک کتاب جالب در حوزه ادبیات ورزشی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند و می‌گوید: «دست نیافتنی» را به تازگی خواندم که دربردارنده زندگی نامه علیرضا حیدری است. این اثر در ردیف ادبیات ورزشی قرار می‌گیرد؛ ادبیاتی که جوان است و دارد رشد می‌کند. ما در کشتی مانند برزیل در فوتبال هستیم، ولی یک ورق از این قهرمانی‌های خودمان را در یک ورق کاغذ هم نداریم و این خوب نیست. من به آینده ادبیات ورزشی امیدوار هستم.

وی با توصیه مطالعه این اثر به کسانی که می‌خواهند تازه وارد دنیای کتابخوانی شوند، می‌افزاید: در زندگی‌نامه‌ها همیشه درس‌هایی هست. مطالعه این کتاب برای کسانی که به ورزش علاقه‌مند هستند می‌تواند درس‌آموز باشد. ادبیات ورزشی آینده خوبی خواهد داشت.

کتاب «دست نیافتنی» زندگی‌نامه خودنوشت علیرضا حیدری از قهرمانان کشتی آزاد از سوی نشر گلگشت در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

محمدرضا سرشار(رهگذر) که سال‌ها در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و عموماً او را با قصه‌های عصر جمعه می‌شناسند، کتاب «جاده جنگ» اثر منصور انوری را یکی از کارهای خوب منتشر شده در سال‌های اخیر می‌داند. او درباره این کتاب گفته است: نوشتن رمان‌های بلند علاوه بر توانایی و تخیل هنری، حوصله بسیاری می‌خواهد. منصور انوری, نویسنده‌ «جاده‌ جنگ» از نویسندگان سخت‌کوش خراسانی‌ است؛ و این خاک تا کنون مشاهیر بزرگی را پرورش داده است. تاکنون این اثر حجیم‌ترین کتاب داستانی است که توسط نویسندگان نسل انقلاب نوشته شده است.

به گفته او؛ در واقع می‌توان گفت این اثر دارای ویژگی‌هایی است که هم می‌تواند طبقه رمان‌خوان‌های حرفه‌ای و هم عموم مردم را راضی کند. این خصیصه‌ای است که هر کتابی ندارد.

سرشار همچنین مطالعه کتاب «راه‌های علاقمند کردن کودکان به مطالعه» را به والدین پیشنهاد کرد. کتاب دارای چهار بخش اصلی است که به راهکارهای علاقمند کردن کودکان به مطالعه در خانواده، در مدرسه، سایر نهادهای فرهنگی جامعه، ملاحظات ویژه در کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان پرداخته است. نکته قابل توجه و مهم این کتاب معرفی کتاب‌های مناسب گروه های سنی الف تا ه است. این اثر از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

معصومه سپهری، نویسنده کتاب‌های «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» نیز مطالعه یک کتاب در حوزه ادبیات پایداری را به علاقه‌مندان پیشنهاد کرد.

محمدرضا شرافت، از شاعران آیینی کشور نیز با بیان اینکه کتاب خوب در حوزه شعر زیاد است، اما کتاب ناخوب بیشتر، می‌گوید: برای کسانی که به حوزه پژوهش و آموزش شعر علاقه‌مند هستند، مطالعه کتاب‌های «تار و پود» از سیدمهدی موسوی، «روزنه» و «شعر پارسی» از محمدکاظم کاظمی را توصیه می‌کنم. این آثار، کتاب‌های خوبی هستند که به شناخت بیشتر شاعران به ویژه نوشاعران از شعر کمک می‌کند. 

وی همچنین برای دوستداران به ادبیات نیز مطالعه گزیده اشعار علی معلم را که از سوی انتشارات سپیده باوران به چاپ رسیده توصیه کرد و افزود: «چمدان‌های قدیمی» از علیرضا قزوه و «مرز ما عشق است» از مهدی جهاندار  نیز از مجموعه‌های خوبی است که در حوزه شعر جای می‌گیرد. در حوزه شعر ولایی نیز کتاب‌های حمیدرضا برقعی خواندنی است، چرا که با وسواس و دقت نظر خاصی آثار خود را منتشر می‌کند.

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از روز دوازدهم به مدت 10 روز میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مصلی امام خمینی(ره) است.

 

ارسال نظرات