بعد از وقفه ای چند ماه فصل دوم و پایانی مرمت و بازسازی دو اثر مهم تاریخی بوکان اغاز شد.
کد خبر: ۹۰۱۲۸۱۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان در باره جزئیات این بازسازی ها عنوان کرد: بعد از یک سال تعطیلی فصل دوم مرمت و بازسازی دو اثر مهم تاریخی بوکان توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان بوکان آغاز شد.

 اسعد جمیانی افزود: این دو اثر تاریخی شامل مسجد جامع روستای حمامیان و مقبره سرداران مکری هستند که کار مرمت و باز سازی انان در فصل دوم آغاز شده است.

 جمیانی تصریح کرد: در فصل دوم مرمت این دو اثر نزدیک به ۷۰۰ میلیوم ریال هزینه خواهد شد که سهم هر یک از بناها ۳۵۰ میلیون ریال است.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوکان ادامه داد: در این فصل قرار است بندکشی، مقاوم سازی و زیباسازی و محوطه سازی مسجد جامع حمامیان که یادگاری کم نظیز از دوره قاجاریه است انجام شود.

 وی عنوان کرد: هم اکنون پیمانکاران فصل دوم بازسازی هر دو اثر را اغاز کردند و امید است طی سال جاری مرمت و این دو اثر تاریخی که هر دو به جا مانده از معماری دوره قاجاریه هستند به پایان برسد.

 لازم به ذکر است مسجد جامع حمامیان تا قبل از اغاز مرمت و بازسازی داری حجره های زیادی بود که تخریب شده بودند که هم اینک این حجره ها به شبستان زنانه مسجد تغییر کاربری پیدا کردند.

 مسجد حمامیان یا مسجد سور در پنج کیلومتری شهر بوکان و در روستایی به همین نام قرار گرفته است.این مسجد قبل از جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۸ هجری قمری بنا شده و موسس آن مرحوم محمود آقا ایلخانی زاده و معمار آن معمار باشی مراغه ای بوده است.

 بنای مسجد حمامیان مربع شکل است و جزو معماری های بی نظیر مذهبی در ایران به شمار می رود.مسجد از ترکیب سنگ لاشه معادن اطراف، آجر خشتی و چوب گردو بنا شده است.پی بنا که یکی از شاهکارهای معماری مقاوم در برابر زلزله و طوفان می باشد، در عمق بیست متری زمین پی ریزی شده است.

آرامگاه سرداران مکری مربوط به دوره قاجار است و در داخل پارک ملت شهر بوکان واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این گنبد (آرامگاه) چند تن از نوادگان سردار عزیز خان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان به خاک سپرده شده‌اند.

 گنبد سردار با معماری سنتی بنا شده است و با توجه به سبک معماری و نیز زندگی نامه سردار محمدحسین خان مکری مربوط به دوره قاجار است.

مقبره سردار شامل یک حیاط کوچک در ضلع جنوبی و ساختمان مقبره است.

ارسال نظرات